• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192713
+
-

4خردادماه «روز دزفول» است

رشادت و مقاومت مردم دزفول با شروع جنگ تحمیلی

یادنوشت
4خردادماه «روز دزفول» است

شروع جنگ تحمیلی با بمباران مداوم شهرستان دزفول از سوی رژیم بعثی و مقاومت مردم این شهر همراه شد. چنان‌که دزفول برای ایران ماند و به تصرف رژیم صدام درنیامد. رشادت‌های مردم دزفول به قدری ادامه پیدا کرد تا در تقویم چهارم خرداد به «روز دزفول» نامگذاری شود. به گزارش همشهری، در آغاز شروع جنگ تحمیلی دزفول بیشتر از 200بار موشک‌باران و 20هزار بار گلوله‌باران شد. در این هنگام مقاومت و پایداری مردم این شهر در استان خوزستان به قدری تأثیرگذار بود که نمازجمعه دزفول هر هفته با حضور مردم و رزمندگان اقامه می‌شد. در این روز، برنامه‌های مختلفی در دزفول برگزار می‌شد تا یاد این مقاومت و شهدای این شهر زنده بماند.
روز گذشته خادمان حرم مطهر امام‌رضا(ع) به مناسبت چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری و روز دزفول، وارد این شهر شدند. امام جمعه دزفول در جریان حضور خادمان حرم امام رضا(ع) در دفتر وی، تقارن دهه کرامت و روزهای حماسه آفرینی سوم خرداد، روز فتح و ظفر خرمشهر و چهارم خرداد روز ملی پایداری و مقاومت و روز دزفول قهرمان را به فال نیک گرفتند. حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی ضمن خوشامدگویی به سفیران و خادمان امام رضا(ع) به دیار مقاومت- دزفول قهرمان، یاد شهدای عملیات ظفرمند بیت‌المقدس که با اهدای خون پاک خود موجب آزادسازی خرمشهر شدند را گرامی داشت. او با اشاره به ایثارگری‌های مردم دزفول که زیربمباران و موشک باران دشمن ایستادند، گفت: «مردم دزفول با وجود خراب شدن خانه‌ها و شهید شدن اعضای خانواده شان، شهر را ترک نکردند و در مقابل دشمن ایستادگی کردند.»  حجت‌الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه مردم دزفول داغ خالی شدن شهر را به دل دشمن گذاشتند، عنوان کرد: «اقتدار، عزت و سرافرازی ملت ایران به واسطه ایثارگری‌ها، حماسه‌سازی‌‌ها و مقاومت‌های رزمندگان و برکت خون شهداست. بدین‌ترتیب، کاروانِ «زیر سایه خورشید» متشکل از 4نفر از خادمان حرم مطهر امام رضا(ع) همچنین در شرکت دوده فام  دزفول که تنها شرکت دانش بنیان تولید‌کننده دوده صنعتی در ایران  است حضور یافتند و در جشنی که به مناسبت چهارم خرداد، روز مقاومت و پایداری و روز دزفول در  این شهرستان برگزار شده بود،  شرکت کردند.

بازسازی شهر
شهرستان دزفول در دوران جنگ 7 هزار شهید، زخمی و مفقودالاثر داشت که از این تعداد، 2هزار و ۶۰۰ نفر از آنها شهدای جنگ بودند. مردم شهید پرور دزفول به مدت 8 سال دفاع‌مقدس با وجود اصابت موشک بر شهر، همزمان بخش‌های تخریب شده را بازسازی می‌کردند و اراده رژیم بعثی در خالی کردن شهر و درهم کوبیدن آن را به یکی از آرزوهای دست نیافتنی متجاوزان مبدل کردند. در این مدت با وجود موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث عراق و بلندگوهای شبانه روزی حامیان آنان، اهالی دزفول هرگز تسلیم ‌نشدند.
دشمن بعثی ۲لشکر از ۶لشکری را که برای حمله به خاک میهن مان آماده کرده بود، مأمور فتح دزفول کرد تا خوزستان را دور بزند و در نهایت این استان را به تصرف خود درآورد و اگر مقاومت مردم دزفول نبود، خوزستان سقوط می‌کرد، عملیات فتح المبین وجود نداشت و مقدمه آزاد‌سازی‌ خرمشهر فراهم نمی‌شد. «شهر موشک‎ها» عنوانی بود که عراقی‎ها در طول جنگ تحمیلی به شهر مقاوم و شهید پرور دزفول داده بودند و این شهر مظهر مقاومت مردم در مقابل حملات موشکی عراق نام گرفت و در سال۱۳۶۵ از طرف ایران با نظر سنجی از مردم، به‌عنوان شهر نمونه معرفی شد.

خانواده‌های شهدا
شهادت دسته‌جمعی و مجروحیت‌های گروهی در روزهایی که شهر پی‌درپی مورد حمله قرار می‌گرفت، نشانی پرافتخار از این حضور بی‌وقفه و غیرتمند در شهر است که با بررسی تاریخ و تعداد حملات آن روزها، به‌خوبی این مدعا ثابت می‌شود.
خانواده‌های پر شهیدی همچون خانواده آریان پور با 23شهید، خانواده سازش با 8شهید، خانواده خوشروانی با 8شهید، خانواده تمدن با 3شهید، خانواده خلف نوره با 9شهید، خانواده چرمبریان با 7شهید، خانواده اسدی ذاکر با 7شهید، خانواده خانی با 9شهید و...‌ خانواده‌هایی که به‌صورت گروهی به شهادت رسیده‌اند، 131مورد است.
مقاومت حیرت‌انگیز مردم دزفول به عوامل و عناصر مختلفی متکی بود که پیشینه وابستگی و علاقه‌مندی آنها به مذهب و اطاعت از فرامین ائمه اطهار(ع) و تعصب خاص دینی - سیاسی به انقلاب اسلامی و حضرت امام‌خمینی(ره) ازجمله شاخص‌ترین آنها به‌حساب می‌آمد که بیشترین سهم زیرساخت مقاومت را به‌خود اختصاص داده بود. آنچه این شهر را شهری افسانه‌ای در مقاومت و پایداری نشان داده و در همان سال‌ها حیرت دوستان و دشمنان را برانگیخته بود، جاری و ساری بودن جریان زندگی زیر انواع تهدیدات و حملات بوده است.‌مردم ‌ دزفول 2700روز مقاومت کردند تا  جنگ به پایان برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید