• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192595
+
-

خاطره‌بازی با محمود حکیمی؛ معلم و نویسنده معروف نازی‌آبادی

ماجرای سلحشوران علوی و انقلابیون

ماجرای سلحشوران علوی و انقلابیون

مریم قاسمی

محمود حکیمی، نامی ‌آشنا در عرصه ادبیات دینی است اما او بیش از هرچیز خود را معلمی‌ ساده‌ و عاشق اهل‌بیت(ع) می‌داند. وقتی از او درباره منطقه ١٦ می‌پرسیم به سال‌های ٤٨، ٤٩، ۵١ و ۵٢ برمی‌گردد و از دوران تدریسش در دبیرستان شهید سیدفاطمی (عدل سابق) در نازی‌آباد می‌گوید.  استاد حکیمی که به یاد آوردن خاطرات آن سال‌ها برایش دشوار است می‌گوید: «هفته‌ای چند روز از جلوی مسجد سیدالشهدا(ع) نازی‌آباد رد می‌شدم و می‌رفتم دبیرستان عدل توی خیابان اصلی نازی‌آباد. آن روزها با حقوق ماهی ١٢٠ تومان زبان انگلیسی تدریس می‌کردم؛ چون عشق بچه‌های آن محله را داشتم. بعد از تدریس هم می‌رفتم کتابفروشی‌ حاج‌آقا نیکنام که درست روبه‌روی دبیرستان عدل بود. حاج‌آقا نیکنام فقط کتاب‌های مذهبی می‌فروخت و ما هم فقط بحث‌های سیاسی و ضدشاه می‌کردیم. آن روزها ساواک روی معلم‌ها در مدارس خیلی حساس شده بود.»

خاطره دیدار نویسنده در فرهنگسرای‌ بهمن
او درباره آخرین‌باری که به منطقه ١٦ آمده می‌گوید: «سال‌ها قبل به دعوت سازمان فرهنگی-هنری شهرداری به فرهنگسرای بهمن رفتم و در آنجا با نوجوانان و جوانان این منطقه دیدار کردم و یک مسابقه کتابخوانی هم برگزار شد که من مسئول داوری آن شدم. در آن جلسه با آقای سهیل محمودی، شاعر و اسماعیل امینی، طنزنویس که در فرهنگسرا بودند، گپ زدیم و چند خاطره از گذشته‌ برایشان گفتم و یکی از دوستان از کتاب «داستان‌هایی از زندگانی امیرکبیر» که آن زمان به چاپ سی‌و‌ششم رسیده بود تعریف و تمجید کرد و ما را خجالت داد.»

سوگند مقدس و سلحشوران علوی در دست انقلابی‌ها
تأثیر آثار مذهبی و انقلابی حکیمی در ایجاد روحیه ضداستبدادی و ظلم‌ستیزی جوانان چنان بود که ساواک در سال‌های 57 _ 56 در کتابخانه هر انقلابی مذهبی که دستگیر می‌شد 2 عنوان کتاب سوگند مقدس و سلحشوران علوی را در کنار آثار انقلابی دکتر شریعتی و دیگران می‌دید و گزارش می‌کرد. در آن سال‌ها استاد محمود حکیمی در اروپا بود و فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی خود را در آنجا پیگیری می‌کرد.

تالیفات خودم را در مسجد دیدم
استاد محمود حکیمی، منطقه ١٦ را از لحاظ پرورش و وجود نیروهای انقلابی، فرهنگی و همچنین ورزشی غنی می‌داند. او از سخنرانی‌اش در سال ۵٩ در مسجد سیدالشهدا(ع) نازی‌آباد هم یاد می‌کند و در ادامه می‌گوید:«در آن سال بیشتر کتاب‌های تالیف خود را در کتابخانه کوچک آن مسجد دیدم و از استقبال و کتابخوانی‌ بچه‌های آن محله تعجب کردم.»

شهیدستان نازی‌آباد
او با اشاره به شهدایی که از همان دبیرستان و محله بیرون آمده بودند، می‌گوید که بعدها توی محله نازی‌آباد دبیرستان عدل به شهیدستان معروف شده بود و شهید سیدفاطمی هم از شهدای نوجوان روز سیزده آبان سال ۵٧ است. در دوران جنگ، دانش‌آموزان بسیاری از دبیرستان عدل همراه با معلمان خود به جبهه رفتند و تعدادی از آنها نیز شهید شدند و به همین دلیل نام این دبیرستان را شهیدستان گذاشتند.

پیشکسوت ادبیات دینی ویژه نوجوانان و جوانان
به‌گفته بسیاری از نویسندگان و کارشناسان، استاد حکیمی، پیشکسوت ادبیات دینی ویژه نوجوانان و جوانان است. بسیاری از کسانی که در سال‌های پیش از انقلاب و در سنین جوانی به جریانات انقلابی ضدحکومت شاه پیوستند، داستان‌های سوگند مقدس، دلاوران عصر شب، اشراف‌زاده قهرمان و سلحشوران علوی را به خوبی به یاد دارند و در خاطراتشان از تأثیر این آثار بر افکار و رفتارشان می‌گویند.

بسیاری از کسانی که در سنین جوانی به جریانات انقلابی ضدحکومت شاه پیوستند، در خاطرات خود از تاثیر داستان‌های سوگند مقدس، دلاوران عصر شب، اشراف‌زاده قهرمان و سلحشوران علوی‌ بر افکار و رفتارشان می‌گویند.

چشم‌به راه معلم زندگی

 مهدی محمودیان، کاسب محله: من از مسئولان فرهنگسرای خاتم(ص) شنیده بودم که استاد محمود حکیمی، داوطلب برگزاری کلاس‌های داستان‌نویسی در فرهنگسرای خاتم(ص) شده. دلم می‌خواست در این دوره‌ها شرکت کنم. ثبت‌نام کردم و در 6جلسه با موضوع کارکردهای داستان، روش‌های نوشتن موضوع‌های مختلف، مضمون و معنای داستان، نحوه آغاز داستان و دیگر مبانی نظری و عملی داستان آشنا شدم که حتی در حرفه و زندگی من بسیار مؤثر بود. امیدوارم خیلی زود دوباره استاد را در فرهنگسرای خاتم(ص) ببینم.

کتابخانه‌ای به نام استاد

محمدحیدری، نویسنده و کانال‌ساز:
در منطقه18تهران یک کتابخانه به‌نام استاد حکیمی مزین شده است. او تلاش می‌کند تا فرهنگ مطالعه بین جوان‌ها و نوجوان‌ها جا بیفتد. یادم نمی‌رود که می‌گفت آدم‌ها در سنین پایین‌تر دغدغه ذهنی‌کمتری دارند و به همین دلیل می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری فرهنگی کرد. استاد حکیمی از بهترین روش‌ها برای علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتابخوانی استفاده می‌کرد.

1333سالی بود که  معلم استاد، مجله دانش‌آموز را سر کلاس می‌آورد و داستان‌هایی از آن را برای بچه‌ها می‌خواند. از آن زمان بود که محمود حکیمی به مطالعه علاقه پیدا کرد و عاشق خواندن شد.
1381‌سالی بود که حکیمی در پنجمین جشنواره شهید رجایی به‌دلیل تالیف کتاب‌های بسیاری در زمینه ادبی‌و هنری لوح «پیشکسوت برگزیده ملی» را از رئیس‌جمهور دریافت کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید