• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 1 خرداد 1402
کد مطلب : 192469
+
-

تشکیل کارگروهی برای زلزله تهران

رئیس کمیته عمران و حمل‌ونقل در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری وضعیت گسل‌های تهران را تشریح کرد

گزارش2
تشکیل کارگروهی برای زلزله تهران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

تاب‌آوری تهران در برابر حوادث غیرمترقبه ازجمله زلزله، موضوع جدیدی نیست و مدیریت شهری همواره تلاش کرده با نوسازی بافت‌های فرسوده و جلوگیری از ساخت‌وساز روی گسل‌ها، گامی در راستای افزایش تاب‌آوری این شهر بردارد. به‌گفته سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، اغلب این بافت‌ها روی گسل قرار دارند. به همین دلیل است که برخی ادعا می‌کنند تهران در برابر زلزله تاب نمی‌آورد و اگر این حادثه غیرمترقبه (زلزله) رخ دهد و گسل‌ها فعال شوند، فاجعه بزرگی رخ می‌دهد. اتفاقی که با برخی از اقدامات قابل‌پیشگیری است.

درس‌گرفتن از زلزله ترکیه و سوریه
در تهران حدود 17تا 18گسل وجود دارد که 5گسل آن بزرگ و فعال هستند. البته در این میان گسل ری در جنوب و مشا در شمال، تهدید جدی برای پایتخت محسوب می‌شوند. سیدمحمد آقامیری این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید:عده‌ای گمان می‌کنند به‌دلیل وجود بافت فرسوده در جنوب تهران، گسل ری خطرناک است؛ اما براساس شواهد و مستندات علمی گسل شمال نیز خطرناک و تهدید جدی محسوب می‌شود. چرا که در ادوار گذشته از گسل شمال غفلت شده و ساخت‌وسازها روی آن صورت‌گرفته است. گسل‌هایی که وضعیت‌شان مشابه همان گسل‌های ترکیه و سوریه که اخیراً فعال شده و زلزله هولناک را رقم زدند، هستند؛ بنابراین باید از زلزله ترکیه و سوریه درس گرفت. این زلزله در مناطقی از ترکیه و سوریه رخ داد و گسل در زمین‌های زراعی فعال شد و آنکارا و استانبول به‌عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی آسیبی ندیدند و توانستند امدادرسانی کنند. حال وقوع این حادثه در تهران که پایتخت سیاسی، اقتصادی، انتظامی و به‌طورکلی حکمرانی محسوب می‌شود، چه فاجعه بزرگی را رقم می‌زند؟



280پل نیاز به مقاوم‌سازی دارد

 آنطور که سیدمحمد آقامیری عنوان می‌کند:«از آبان سال گذشته کارگروهی با حضور استادان دانشگاه‌های تهران و شریف تشکیل شده است تا درخصوص زلزله بالای 7ریشتر مطالعاتی را انجام دهند و یک بسته اقدامات پیشگیرانه یا مقابله مؤثر تهیه کنند و ارائه دهند. مدیریت شهری نیز استقبال کرد و کارها در حال انجام است. نکته قابل‌تأمل این است که تهیه و ارائه این بسته هزینه زیادی دارد و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند هزینه‌ها را تأمین کند و حاکمیت هم باید به موضوع ورود کند.» علاوه بر این شهرداری تهران مقاوم‌سازی پل‌ها را هم در دستور کار قرار داده است. براساس گفته‌های رئیس کمیته عمران و حمل‌ونقل شورای شهر 540پل در تهران وجود دارد که 280پل نیاز به مقاوم‌سازی دارد؛ اما فقط 18پل مقاوم‌سازی شده‌ است.
او در تشریح ضرورت این کار می‌گوید: «در زمان وقوع زلزله اگر پل‌ها آسیب ببیند از یک سو معابر رو و زیر پل را درگیر و مسدود می‌کند و از سوی دیگر سازه پل‌ها دال بتنی است و برای آواربرداری حداقل 3روز زمان نیاز است؛ بنابراین مقاوم‌سازی آنها تا حدود زیادی تخریب‌ها و خسارت‌های مالی و جانی را به حداقل می‌رساند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید