• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 1 خرداد 1402
کد مطلب : 192468
+
-

جرایم جدید برای ساختمان‌های نا ایمن

شورای شهر تهران نسبت به آتش‌سوزی انبار محله گمرک واکنش نشان داد

گزارش
جرایم جدید برای ساختمان‌های نا ایمن

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

می‌توانست جان‌ها  را بگیرد، اما به خسارت مالی بسنده کرد. منطقه پرتردد تهران دستخوش آتش‌سوزی شد؛ انبار 3هزار متری لوازم یدکی و لاستیک موتورسیکلت در خیابان مولوی تهران که حالا با خاکستر یکسان شده است. اگر به سابقه این انبار نگاه کنیم می‌بینیم که آتش‌نشانان 5بار از این انبار در محله گمرک بازدید کردند و برای آن اخطار ناایمنی در زمینه مقاوم‌سازی‌ سازه‌ها، اصلاح نوع چیدمان کالا، سقف‌ها و سامانه‌های اطفای حریق صادر کردند، اکنون  مالکان این انبار شاهد اتفاقی بودند که می‌توانستند با اقدامی پیشگیرانه مانع شوند؛ حال این سؤال پیش می‌آید که چرا با وجود دریافت اخطارها باز هم این انبار به‌کار خود ادامه داده است؟ فضای صد و چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران از آغاز، تحت‌تأثیر این ماجرا قرار داشت.

لزوم قطع انشعاب به‌دلیل اخطار

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: این‌ سوله مملو از لوازم یدکی و لاستیک بود و 5مورد اخطار به مالکان داده شده بود.200آتش‌نشان در محل حاضر شدند تا توانستند این آتش را مهار کنند و طبقه چهارم ساختمان مجاور که مسکونی هم بود، دچار حریق شد که آتش‌نشانان از سرایت آتش به سایر نقاط جلوگیری کردند.مهدی بابایی افزود: تا کی قرار است در شهرداری تهران به اخطار اکتفا کنیم؟ در شورای اسلامی شهر تهران سال ۹۸ مصوبه‌ای تصویب و چگونگی برخورد با ساختمان‌های ناایمن تعیین شد. اخطار، اطلاع‌رسانی، درخواست قطع انشعابات از مراجع قضایی و پلمب،  مراحل برخورد با ساختمان‌های ناایمن است. چرا برای این ساختمان که جزو ساختمان‌های پرخطر بوده درخواست قطع انشعاب از مراجع قضایی داده نشد؟

معرفی مکان‌های ناایمن به مردم

احمد صادقی، دیگر عضو شورای شهر بود که درباره حادثه آتش‌سوزی صحبت کرد و گفت: ما سال‌هاست هزینه‌های هنگفتی می‌کنیم که گسل و روددره‌ها را شناسایی و مردم را از وجود آنها آگاه ‌کنیم تا ساخت‌وساز در این مکان‌ها صورت نگیرد، اما نمی‌آییم به مردم مکان‌های ناایمن را که اقدامی بی‌هزینه است معرفی کنیم. این حداقل کاری است که می‌توان انجام داد تا شاهد تلفات نباشیم. براساس مطالعات صورت گرفته زلزله، سیل و آتش‌سوزی به‌ترتیب جزو مخاطرات اول شهر تهران هستند.

هزینه آتش‌سوزی به‌عهده مالک

مهدی چمران،رئیس شورای اسلامی شهر تهران در هشداری به مالک این ساختمان گفت: دادستان پایتخت اعلام کرده با توجه به اعلام‌های مکرر آتش‌نشانی درباره نبود ایمنی این پلاک، هزینه آتش‌سوزی و خسارات ناشی از آن بر عهده خود صاحبان است. حالا نه‌تنها جبران خسارت خود را بر عهده دارند بلکه باید جریمه هم ‌بشوند چرا که به توصیه‌های ایمنی توجه نکردند.

مکث
چرا تنها  اخطار؟

شهرداری تهران ضابط قضایی نیست تا بتواند ساختمانی را پلمب کند، اما می‌تواند با شناسایی و اخطار به ساختمان‌های ناایمن پای مراجع قضایی را به ماجرا باز کند. در همین راستا تعداد ساختمان‌های ناایمن از 129مورد به ۹۵ساختمان کاهش یافته است و در برنامه توسعه چهارم شهرداری نیز تعیین شده که این ساختمان‌‌ها باید تا پایان امسال تعیین‌تکلیف شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید