• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189182
+
-

تهران به‌سوی ایمن‌تر شدن؛ برخورد با ساختمان‌های ناایمن

یادداشت
تهران به‌سوی ایمن‌تر شدن؛ برخورد با ساختمان‌های ناایمن


علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران : شهرداری تهران برای رصد ساختمان‌های ناایمن، طرح و برنامه دارد و بناست تا 16هزار ساختمان مهم و بلندمرتبه را بررسی کند، اما چه ساختمان‌هایی مهم و بلندمرتبه محسوب می‌شوند؟ ساختمان‌های مهم در آیین‌نامه 2800تعریف شده‌اند و ساختمان‌های بلندمرتبه آنهایی هستند که بالای 6طبقه و بیش از 5هزار متر مساحت دارند؛ این شرایط حدودا 16هزار ساختمان در تهران وجود دارد.
بیش از 1000ساختمان پایش شده‌اند و به ازای هر هزار پایش، نتایج را استخراج و آنالیز می‌کنیم و دسته‌بندی می‌شوند که کدام پرخطر، کدام میان‌خطر و کدام یک استاندارد است و سپس سراغ پرخطرها می‌رویم.
همه ابعاد ایمنی را بررسی می‌کنیم. تغییر کاربری‌ها را اگر منجر به ناایمنی شوند، مدنظر قرار می‌دهیم. برخی تغییر کاربری‌ها منجر به تخلف می‌شود؛ به‌عنوان مثال مالک ساختمان بهار در طبقات منفی یک، منفی 2 و منفی 3تیغه‌ها را حذف کرده و به همین دلیل موضوع ریزش مطرح شد. ریزش تنها در شرایط حریق مطرح نیست بلکه بعد از آن هم باید رصد کرد. درجات ناایمنی متفاوت است و همه سطوح را بررسی می‌کنیم. هر ساختمانی را که تشخیص دهیم ناایمن است، پیگیری می‌کنیم. حرکت به سمت ایمن کردن شهر را تشدید کرده‌ایم و تا این لحظه موفق بوده‌ایم، اما مفهومش گارانتی کردن شهر نیست و هر لحظه این امکان وجود دارد که اتفاقی رخ دهد. علاوه بر این رصدها، مردم هم می‌توانند به ایمن‌تر شدن شهر کمک کنند و اگر گزارشی دارند از طریق سامانه 137پلاس اطلاع دهند. به سایت سازمان مدیریت بحران شهر تهران هم می‌توانند مراجعه کنند. پایگاه‌های مدیریت بحران در مناطق 22گانه هم گزارشات مردمی را دریافت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید