• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 شهریور 1402
کد مطلب : 201228
+
-

آتش، حریف ساختمان ایمن نشد

فیلم‌هایی از آتش‌سوزی یکی از مراکز تجاری شمال تهران در فضای مجازی منتشر شده است. فیلم نشان می‌دهد که حادثه بزرگی در ساختمان پالادیوم رخ داده و رهگذران و کسانی که شاهد این اتفاق هستند از گسترش آتش و آسیب دیدن ساختمان‌ها و مردم هراس دارند. مدتی بعد از این اتفاق خبری منتشر شد که نشان می‌داد حریق مهار شده و کسی آسیب جسمی ندیده است.

اما اصل ماجرای آتش‌سوزی در پالادیوم چه بود؟
آتش‌سوزی پالادیوم که ممکن بود منجر به حادثه وسیعی شود با واکنش صحیح شهروندان و کمک‌رسانی بموقع آتش‌نشانی مهار شد. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در این‌باره به همشهری گفت: «اطلاع‌رسانی بموقع به سازمان آتش‌نشانی باعث شد که نیرو‌ها در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شوند. از طرف دیگر وجود سیستم‌های اطفای حریق هم تأثیر خود را نشان داد.»
جلال ملکی افزود: «فایرباکس‌ها یا همان جعبه‌هایی که در طبقات مختلف نصب می‌شوند و با شلنگ موجود در آنها می‌توان آتش را خاموش کرد، در این ساختمان موجود بود و جریان آب هم به شکل صحیح در آنها برقرار بود. کپسول‌های خاموش‌کننده متعدد و متناسب با محیط هم در ساختمان قرار داشتند که مورد استفاده قرار گرفتند.» او تأکید کرد: «از طرف دیگر در این مجموعه آتش‌نشانان مقیم داشتند. (افرادی که دوره‌های آموزشی کوتاه را در سازمان آتش‌نشانی گذرانده‌اند و در هنگام حادثه اقدامات اولیه را انجام می‌دهند.) شعله از طبقه منهای یک شروع شده بود. داکت موجود در رستوران آتش می‌گیرد و دود به سرعت به طبقات بالایی می‌رسد اما همزمان با رسیدن همکاران ما حریق مهار می‌شود و طبقه‌های بالایی از آتش‌سوزی در امان می‌مانند.»
ملکی گفت: «برخی از شهروندان در هنگام وقوع آتش‌سوزی با تأخیر به آتش‌نشانی اطلاع می‌دهند و در نتیجه زمانی می‌رسد که دیگر نمی‌توان حریق را مهار کرد اما اگر اطلاع‌رسانی بموقع انجام شود می‌توان جلوی خسارات بیشتر چه هنگام حریق و چه ریزش چاه را گرفت.» رعایت موارد ایمنی سبب شد پالادیوم از آتش جان سالم به در ببرد و 100نفر از شهروندان نیز به سلامت از این حادثه گذر کنند؛ امری که بارها از سوی مدیریت شهری عنوان می‌شود و مالکان به مباحث آتش‌نشانی توجهی نمی‌کنند. شاید اگر خیلی از ساختمان‌ها این موارد را رعایت می‌کردند امروزه دیگر با مخروبه‌های آتش گرفته مواجه نبودیم. جالب است بدانید ساختمان پالادیوم در گذشته نیز به اخبار راه پیدا کرده بود و تخلفات ساختمانی این بنا که شامل ایجاد یک پل هوایی و حفر تونل زیرزمینی بین دو بخش آن بود با حضور مأموران شهرداری در اسفند1400 تخریب شده بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید