مسعود پویا؛ روزنامهنگار
گذر از ۴میلیون مخاطب در اکران بهار و در شرایطی که در روز پایانی اردیبهشت بهسر میبریم، حکایت از رشد چشمگیر گیشه سینماها در دوران پساکرونا دارد. اتفاقی که میتواند نشانهای آشکار از آشتی مخاطب گریزپا با سالنهای سینما باشد. این البته سویه شیرین ماجراست. نکته مهم و کلیدی این است که بخش عمدهای از این موفقیت سهم تنها یک فیلم است. در واقع بیش از ۳میلیون نفر از این ۴میلیون مخاطب، تماشاگر فیلم «فسیل» بودهاند و بقیه فیلم ها یعنی بیش از ۱۲فیلمی که از اواخر اسفند۱۴۰۱ روی پرده بودهاند و فیلمهایی که در بهار امسال روی پرده آمدند، همگی با هم یکچهارم «فسیل» تماشاگر داشتهاند. حالا اگر میزان مخاطب و فروش فیلم «فسیل» را از جدول گیشه حذف کنیم، با واقعیتی تلخ مواجه میشویم. واقعیت تلخی که نشان میدهد، خبری از آشتی مخاطب با سینمای ایران نیست و تنها یک فیلم معادلات را بر هم زده است.
عبور از مرز ۴میلیون مخاطب
با نزدیک شدن به پایان دومینماه سال۱۴۰۲، تعداد تماشاگرانی که از ابتدای امسال فیلمهای روی پرده سینماها را تماشا کردهاند به بیش از ۴میلیونو۶۰۰ هزار نفر رسیده است. در حال حاضر ۱۶فیلم در تعداد سانسهای مختلف، برخی کم و برخی بیشتر روی پرده سینماها در حال اکران هستند و آمار فروش فیلمها در روزهای آخر اردیبهشت نشان میدهد اگرچه میزان مخاطب نسبت به سال گذشته در 2ماه ابتدایی سال افزایش قابل توجهی داشته اما بیشتر از آن، فاصله عجیبی میان تماشاگران فیلم پرفروش گیشه با باقی آثار در حال اکران حاکم شده است. از 2روز قبل، فیلم کمدی «یقهسفیدها» به انبوه فیلمهای کمدی سینماها اضافه شد و به این ترتیب از ابتدای امسال ۱۱فیلم جدید روی پرده سینماها رفتهاند که در کنار آنها 5فیلم هم از سال گذشته همچنان به نمایش خود ادامه میدهند. البته بهنظر میرسد بیشتر آنها روزهای پایانی اکران خود را سپری میکنند. مجموع مخاطبان این فیلمها در سال۱۴۰۲ فاصله چندانی با ۵میلیونی شدن ندارد که در این میان حدود ۳میلیون نفر صرفا تماشاگران فیلم «فسیل» بودهاند. این کمدی نخستین فیلمی است که فروش بیش از ۱۰۰میلیارد تومان را در سینمای ایران تجربه کرده و رقم فروش آن به ۱۳۶میلیارد تومان رسیده است.
تلخ و شیرین گیشه بهار
در همینه زمینه :