• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 27 اسفند 1401
کد مطلب : 188143
+
-

تقارن بهار طبیعت با بهار دل‌ها

محمد امین توکلی‌زاده، معاون‌ امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران: با تقارن‌ ماه مبارک رمضان و عید نوروز 1402‌برنامه‌های مفرح و آموزشی ویژه ای برای اقشار مختلف جامعه و مسافران نوروزی تهران تدارک دیده شده است‌

گفت وگو
تقارن بهار طبیعت با بهار دل‌ها

معصومه حیدری پارسا-روزنامه‌نگار

روزهای پایانی سال است و همه‌‌چیز درحال تحول و تغییر ‌است. هر سال نزدیک به نوروز حال و هوای شهر عوض می‌شود و همزمان با پیچیدن بوی بهار در کوچه پس‌کوچه‌ها، زمین هم نفسی تازه می‌کند. در این ایام همگان به تکاپو افتاده و خود را برای سال نو آماده می‌کنند.  در این‌‌های و هوی نو شدن، مدیریت شهری در تلاش است خود را برای آمدن فصل بهار آماده کند، به‌خصوص اینکه در سال پیش‌رو همزمانی و تقارن عید نوروز و جشن بهار طبیعت با‌ ماه مبارک رمضان و ضیافت الهی‌است و معاون امور اجتماعی و فرهنگی پایتخت معتقد است که   تقارن ‌ماه مبارک رمضان و عید نوروز، تقارن بهار طبیعت با بهار دل‌هاست. به همین بهانه با  محمد‌امین توکلی زاده گفت وگو کرده ایم.

در روزها و ایامی هستیم که مزین و متقارن است به اعیاد بزرگ شعبان و رمضان، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی چه برنامه ریزی‌ِهایی برای شهروندان در این روزها تدارک دیده است ؟
 مدیریت شهری پایتخت از این فرصت و ظرفیت‌های این تقارن، برای تقویت نشاط اجتماعی با برنامه‌ای تحت عنوان «بهار ایران» بهره برده واقدام به برنامه ریزی برای ا‌جرای  مناسبت‌های شاد ملی و مذهبی کرده مقرر شده است تا برنامه ها و جشنواره‌ های کوچک و بزرگی در سطح شهر تهران برگزار شود.
ضمن اینکه‌ ماه رمضان جزو شادترین ماه‌هاست و تمام تلاش ما نیز این است که یک ماه شاد و با نشاط توأم با معنویت در سطح شهر را تجربه کنیم و مراسم و برنامه‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که از افطار تا سحر رخدادهای ویژه داشته باشیم.براین اساس درنظر داریم دهکده‌های بهار ایران را با تأکید بر برگزاری جشن‌های بزرگ و رویداد‌های فرهنگی-‌تفریحی چشمگیر در سطح بوستان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برپا کنیم.
  برنامه دهکده های بهار ایرانی درکدام بوستان ها برگزار می شود؟
برنامه‌های عید نوروز و ماه مبارک رمضان در بوستان‌های ملت، ولایت و نهج البلاغه، میدان آزادی و بوستان پلیس از دیروز جمعه 26 اسفندماه  از بلوار کشاورز آغاز شده است . در واقع تلاقی برنامه‌های ما با عنوان «بهار ایران و بهار قرآن» در نوروز با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و سرگرمی در 7پهنه شهر و به اضافه پهنه شهر ری برگزار خواهد شد. معتقدیم کلانشهر تهران به‌دلیل داشتن جایگاه اجتماعی و سیاسی ویژه، الگو بودن برای دیگر شهرها و به‌عنوان ام‌القرای دنیای اسلام و ویترین کشور که با بیشترین تهاجم فرهنگی بیگانه مواجه است از نقشی کلیدی و ویژه درهدایت، کنترل و راهبری فرهنگ انقلابی درجامعه برخوردار است؛ به همین دلیل تلاش مدیریت شهری همواره این است که بتواند از این تقارن ارزشمند فضایی را برای شهروندان ایجاد کند که آنها احساس کنند شهرداری به فکر آنهاست و در تلاش است تا کیفیت زندگی اجتماعی آنها را بهبود ببخشد. برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح با توجه به تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان ضمن تسری سرور، شادی و نشاط عمومی در بین خانواده‌ها، شهروندان تهرانی و مسافران نوروزی، موجب نشر معارف و جلوه‌های قرآن کریم در فضا‌های عمومی سطح شهر نیز خواهد شد.
 برنامه ها برای چه قشری تدارک دیده شده است؟
جامعه هدف ما نه‌تنها خانواده‌ها و شهروندان تهرانی هستند  بلکه مسافران نوروزی از مخاطبان ویژه برنامه‌های نوروز و رمضان 1402 شهرداری تهران خواهند بود، در ضمن تلاش شده است در اغلب برنامه‌ها به‌ویژه رویداد‌های ماه مبارک رمضان به نوجوانان به‌عنوان گروه هدف خاص توجه شود.
گستره‌های اجرا‌ شهری، پهنه‌ای، منطقه‌ای و محله‌ای خواهد بود و کاروان‌های سیار جشن و سرور نوروزی بهار ایران نیز راه‌اندازی خواهند شد. در زمان تحویل سال هم جشن آغاز سال نو در 7پهنه و غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای مناطق22 گانه و گلزار شهدای بهشت زهرا(س) انجام می‌شود.
همچنین مجموعه فرهنگی- تفریحی اراضی عباس‌آباد به مناسبت ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با محوریت فرهنگ و سنن کشور‌های فارسی‌زبان اقدام به برگزاری رویداد‌ها و برنامه‌های شاد و متنوع و جشن می‌کند.
مجموعه فرهنگی- تفریحی برج میلاد نیز به مناسبت ایام نوروز و‌ ماه مبارک رمضان با هدف ایجاد فضای با نشاط و شاد برای گردشگران نسبت به طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع و جشن‌های نوروزی اقدام کرده است. ستاد گردشگری شهر تهران با همکاری و مشارکت شهرداری مناطق 22گانه، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، نیروی انتظامی، اورژانس، آتش‌نشانی و... از اواخر اسفند تا 13 فروردین، اقدام به برپایی سفره‌های هفت سین، ایستگاه و تور‌های گردشگری و ضیافت افطاری در مبادی ورودی و خروجی شهرتهران، پایانه‌ها، فرودگاه‌ها و راه‌آهن می‌کند؛ همچنین برپایی سفره هفت سین و فضاسازی محیطی متناسب با ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را در میادین میوه و تره بار، فروشگاه‌های شهروند، سرا‌های محلات، فرهنگسرا‌ها، خانه‌های فرهنگ، اماکن گردشگری شهرداری تهران و... شاهد خواهیم بود.
 در رابطه با برنامه‌هایی که در بوستان‌های فرامنطقه‌ای به اجرا در می‌آید بیشتر توضیح می‌دهید؟
برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های نوروزی، تهران را با توجه به بوستان‌های مهم آن به 7پهنه تقسیم‌بندی کرده ایم،بر همین اساس در پهنه شمالی، بوستان ملت انتخاب شده است که اصلی‌ترین بوستان در اجرای ویژه‌برنامه‌های بهار ایران است. در شمال‌غرب پایتخت، بوستان نهج‌البلاغه، در غرب میدان آزادی، در جنوب‌غرب بوستان ولایت، در پهنه جنوب شرق بوستان آزادگان، در شمال شرق پایتخت بوستان پلیس و در مرکز تهران نیز بوستان لاله به‌عنوان 7پهنه برنامه‌های فرهنگی نوروزی انتخاب شدند؛ جدا از این پهنه شهری‌ را هم داریم که برای آنجا باتوجه به قرارگیری حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برنامه‌های ویژه‌ای داریم. این درحالی است که 22بوستان نیز در سطح مناطق میزبان ویژه‌برنامه‌های نوروزی تهران هستند.  در این بوستان‌ها برنامه‌هایی ویژه برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها درنظر گرفته شده است، یک پهنه نیز به‌عنوان پهنه ورزش درنظر گرفته شده است؛ بر همین اساس محدوده‌ای تحت عنوان «جزیره شنی» برای کودکان طراحی شده تا بچه‌ها بتوانند به‌راحتی در آن بازی کنند.
 به برنامه‌ای تحت عنوان «بهار ایران در بهار قرآن» اشاره کردید .دراین باره بیشتر توضیح می دهید؟
ویژه‌برنامه‌ای برای روزه اولی‌ها اجرا می‌شود که «جشن بهار اولی‌ها» نام دارد، مجموعه فعالیت‌های قرآنی‌ نیز توسط مرکز فعالیت‌های دینی و شورای قرآن طراحی شده است.
 با توجه به تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان اجرای برنامه‌های نوروزی پایتخت از افطار تا سحر چگونه خواهد بود؟
این تقارن بهار در بهار است و ویژه‌برنامه‌های متعددی برای نوروز و رمضان داریم.طرحی تحت عنوان «بهار ایران» بر همین مبناست که مجموعه‌هایی برای  مناسبت‌های شاد ملی و مذهبی در این برنامه دیده شده است که به‌صورت مداوم رویکردهای جشنواره‌ای در سطح شهر تهران داشته باشیم و بر همین اساس از آنجایی که نوروز، رمضان و شعبان مملو از اعیاد بزرگ و... است در این بسته گنجانده شده است.تمام تلاش ما این است که یک‌ماه شاد و با نشاط توأم با معنویت در سطح شهر را تجربه کنیم، به مراکز ابلاغ شده است که مراسم و برنامه‌های خود را به‌گونه‌ای طراحی کنند که از افطار تا سحر رخدادهای ویژه داشته باشیم.
 چه برنامه‌هایی برای حضور مردم به‌خصوص نوجوانان در نوروز تدارک دیده‌اید؟
با مشارکت نوجوانان کاروان‌های شادی در مناطق مختلف تهران برگزار می‌شود؛ البته از روز اولی که کار خود را در مدیریت شهری شروع کردیم، بنای کار خود را بر این گذاشتیم که با مردم به ویژه نوجوانان و جوانان کار را پیش ببریم. در شهر تهران باید در عرصه‌ای وارد شویم که تعامل بیشتری با مردم داشته باشیم و قصد داریم بیشتر در معرض دسترسی مردم قرار گیریم. قصد داریم جبهه‌ای فرهنگی در شهر تهران در کنار هم باشد تا فضا به شکلی جلو رود که تکرار آن برای همه جذابیت داشته باشد. ما از جریان‌های مردمی پشتیبانی خواهیم کرد.
به کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کردید، تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده‌اید؟
ببینید شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و کالبدی شهر تلاش بسیاری کرده است، اما واقعیت این است که ما از خودمان راضی نیستیم. هرچه در این زمینه کار شود، کم است و باید تلاش و برنامه‌ریزی ما چندبرابر باشد. به جای حرف زدن باید بیشتر گام‌هایی مثبت برای شهر و شهروندان برداریم.
به‌طور مثال در فرحزاد ۸۰۰ نفر معتاد متجاهر ثابت وجود داشت که هر دفعه با پلیس و کارکنان شهرداری درگیر می‌شدند، اما تمامی پاتوق‌ها تخریب شد و طرح اکوپارک فرحزاد در دستور کار قرار گرفت تا شهروندان با امنیت کامل تردد کنند.
همچنین روند کاهش آسیب در زمینه مواد‌مخدر مثبت بوده و ۱۴دستگاه در کنار هم قرار گرفتند تا کاهش آسیب را شاهد باشیم، اما هنوز به صفر نرسیده است.
 مساجد در ایام‌نوروز چه فعالیت‌هایی خواهند داشت؟
 مجموعه فعالیت‌های قرآنی‌ توسط مرکز فعالیت‌های دینی و شورای قرآن طراحی شده «بهار ایران در بهار قرآن» نام دارد.  یکی از جهت‌گیری‌های حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در این دوره، تقویت نهادهای تأثیر‌گذار در حوزه تولید و صیانت از فرهنگ انقلابی - اسلامی اعم از مساجد و مراکز دینی، پایگاه‌های بسیج محلات، مدارس، خانواده‌ها و... است؛ نهادهای دینی و تربیتی‌ بیشترین سهم را در نهادینه‌سازی‌ و ترویج نمادها، نشانه‌ها و الگوهای فرهنگی در سطح جامعه دارند.
وسخن آخر؟
فرارسیدن عید نوروز۱۴۰۲ را به تمام همشهریان تهرانی تبریک عرض می‌کنم و خوشبختی، شادی و نشاط را برای مردم تهران که سزاوار بهترین‌ها هستند، آرزومندم و امیدوارم بتوانیم خادمان خوبی برای مردم عزیزمان باشیم و برنامه‌های تأثیرگذاری را در جهت نشاط شهروندان تهرانی طراحی و اجرا کنیم. شهروندان ما یقین بدانند که با حضور، نظر و مشارکت شهروندان است که ما می‌توانیم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را به نحو احسن اجرا کنیم.‌

مکث
بهاری برای همه شهروندان


محمد امین توکلی‌زاده معاون شهردار تهران: علاوه بر ‌ماه مبارک شعبان و عید نوروز، ماه مبارک رمضان را در پیش داریم؛ ازاین‌رو برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای انجام شده تا همه اقشار (نوجوانان و جوانان، سالمندان و خانواده‌ها) بتوانند از آنها استفاده کنند و ما ‌بتوانیم ایامی شاد و معنوی برای شهروندان رقم بزنیم. همچنین رعایت عدالت در اجرای برنامه‌ها هم برایمان مهم بود تا برنامه‌ها در نقاط خاصی از شهر متمرکز نشوند. درنظر داریم همزمان با فرارسیدن سال نو و تقارن با‌ ماه مبارک رمضان در دهکده‌های بهار ایران با محوریت برگزاری رویدادهای مهم و رویدادهای فرهنگی، جشن برگزار شود. تغییر ساعت موزه‌های شهرداری تهران به‌دلیل تقارن ‌ماه رمضان و ایام نوروز، راه‌اندازی رینگ و ایستگاه گردشگری، فعال‌شدن اتوبوس‌های گردشگری، برگزاری جشنواره نوروزی در برج آزادی و جشنواره ملل در بوستان ملت از اهم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای نوروز1402 هستند. معتقدیم برگزاری جشن‌ها علاوه بر اشاعه نشاط و شادی در بین خانواده‌ها، شهروندان تهرانی و مسافران در ایام نوروز در فصل طبیعت، معارف و جلوه‌های قرآن کریم را در اماکن عمومی شهر گسترش می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :