• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189945
+
-

فرصت 5ماهه به بانک‌های تورم‌ساز

رئیس‌کل بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز و تورم‌ساز هشدار داد تا شهریور امسال، حجم اضافه برداشت خود را اصلاح کنند

گزارش
فرصت 5ماهه به بانک‌های تورم‌ساز

رضا کربلایی- روزنامه‌نگار

رئیس‌کل بانک مرکزی سیاست مهار تورم از مسیر بانک‌ها در سال‌جاری را اعلام کرد. محمدرضا فرزین به شکلی کم‌سابقه به بانک‌های ناتراز و تورم‌ساز هشدار داد تا شهریور امسال، حجم اضافه برداشت خود را اصلاح کنند زیرا در غیراین صورت تعیین تکلیف خواهند شد. به‌گفته فرزین، حتی گزینه انحلال بانک‌های تورم‌ساز از 5‌ماه دیگر روی میز مسئولان نظارتی بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.
به‌گزارش همشهری، پس از آنکه رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها از مهلت 6ماهه به بانک‌های ناتراز، برای اصلاح اضافه برداشت‌هایشان خبر داد، ابوذر سروش، معاون نظارت بانک مرکزی هم توضیح داد: بانک مرکزی درصدد است که تکلیف بانک‌های دارای ناترازی مزمن ازجمله زیان انباشته یا اضافه برداشت را روشن کند، در نتیجه مقرر شده بانک‌ها در این مدت مشخص به‌طور ماهانه اصلاح و بازسازی شوند. اما درصورت نبود امکان اصلاح ناترازی و بازسازی، بانک‌های ناتراز وارد پروتکل‌هایی می‌شوند که براساس آن تعیین تکلیف خواهند شد. او افزود: تمرکز و هدف ما ساماندهی بانک‌هاست. قصد داریم با برنامه‌ای مشخص، ناتراز‌ها را بازسازی کنیم و به چرخه اقتصاد بازگردانیم. او در عین حال به سپرده‌گذاران اطمینان داد هر زمانی که خواستند می‌توانند سپرده‌های خود را از هر بانکی جابه‌جا یا پول خود را برداشت کنند.

فرصت 6ماهه به ناترازها
یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم به‌ویژه از مسیر بازار پول به ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت آنها بازمی‌گردد. محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز به مدیران شبکه بانکی با صراحت گفت: حجم اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی قطعا قابل‌قبول نیست و بانک‌های ناتراز در این زمینه برای تعیین تکلیف، حتما مشمول قاعده و فرایند گزیر خواهند شد. او با بیان اینکه با ادامه اضافه برداشت بانک‌های ناتراز از بانک مرکزی، نمی‌توان سیاست‌های کنترل تورم را به‌درستی و به‌صورت مؤثر در کشور اجرایی کرد، تأکید کرد: بانک‌های ناتراز 6ماه فرصت دارند تا این معضل اصلی‌شان را که تأثیر نامطلوبی در شاخص‌های کلان اقتصادی دارد برطرف کنند.

انحلال یا برکناری مدیران
فرزین اعلام کرد: اگر بانکی همواره ناترازی داشته باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد به ناچار باید به سمت تعیین تکلیف و انحلال آن بانک پیش برویم. او افزود: البته عموم این بانک‌ها دارایی‌های مناسبی اعم از املاک و غیره دارند و لذا هیأت‌مدیره این دسته از بانک‌ها می‌بایست عزم لازم را برای حل این مشکل فورا به‌کار گیرند.
رئیس شورای پول و اعتبار به چالش سهامداری برخی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون چند بانک مشکل سهامداری دارند که برای رفع مشکلات آنها در حال مذاکره هستیم. البته این معضل، مشتمل بر تعدادی از بانک‌های خصوصی و دولتی است.
او با اشاره به مسئولیت هیأت‌مدیره در قبال مشکلات بانک‌ها تأیید کرد: درخصوص برخی بانک‌ها، مشکل اصلی به مدیریت آن‌ بانک‌ها نیز برمی‌گردد و می‌بایست فورا این مشکلات را برطرف کنند؛ زیرا از 33.9درصد رشد پایه پولی مقطع زمانی ۱۱‌ماه سال۱۴۰۱، حدود 32.7درصد آن ناشی از افزایش بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی به‌واسطه افزایش اضافه برداشت آنها از بانک مرکزی بوده است.

سابقه انحلال بانک‌ها
در یک دهه گذشته به‌ویژه در زمان ریاست کلی ولی‌الله سیف در بانک مرکزی، بساط مؤسسات اعتباری غیرمجاز با انحلال و ادغام آنها در برخی بانک‌ها برچیده شد که ازجمله می‌توان به مؤسسات اعتباری ثامن و ثامن‌الحجج، فرشتگان، صالحین و... اشاره کرد. گام دوم هم با توقف فعالیت بانک‌ها و مؤسسات نظامی در دوران ریاست کلی عبدالناصر همتی، آغاز شد و بانک‌های قوامین، حکمت ایرانیان، انصار و 2مؤسسه اعتباری مهر اقتصاد و کوثر در بانک سپه ادغام شدند.
حالا به‌نظر می‌رسد دولت ابراهیم رئیسی تصمیم دارد تا پرونده بانک‌های دارای کسری تراز شدید را باز و رسیدگی کند و شاید این اتفاق در نیمه دوم سال‌جاری شروع شود، مگر اینکه بانک‌های ناتراز، برنامه جامع نجات از بحران ارائه کنند.

مکث
هشدار بانکی قاضی‌القضات

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: قوه قضاییه در سال‌جاری، در قضایا و مباحث مرتبط با بانک‌ها، بیش از آنکه به مشتری بانک بپردازد، به‌خود بانک خواهد پرداخت. او اعلام کرد: چند روز پیش، مسئولی گفت می‌خواهیم ابربدهکاران بانکی را معرفی کنیم؛ من پس از مشاهده این خبر، بلافاصله با آن مسئول تماس گرفتم و خطاب به او گفتم معرفی ابربدهکاران بانکی، کار درستی است و باید صورت گیرد، اما به این مقولات هم توجه کن که چه‌کسی این ابربدهکاران را به‌وجود آورده است؟ چه‌کسی به آنها تسهیلات داده است؟ چه‌کسی به وظیفه نظارتی خود در حوزه محل مصارف این تسهیلات عمل نکرده است؟ چه‌کسی وثیقه مناسب دریافت نکرده است؟ چه‌کسی وقتی قسط‌های اول و دوم تسهیلات عقب افتاد، پیگیری‌های لازم را به عمل نیاورد تا موضوع متراکم نشود؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید