• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189794
+
-

عزم‌ِ سبزِ «بانی‌جنگل» بودن

عزم‌ِ سبزِ «بانی‌جنگل» بودن

مریم ساحلی

دیری‌ست که بلوط‌ها، افراها، ممرزها، گیلاس‌‌های  وحشی و دیگران صدایمان می‌زنند. دیری‌ست که نوحه باد از مرگ درختان خبر می‌دهد و شکوه سبزفام جنگل‌ها، گاه در فریاد اره‌برقی‌ها و گاه در لهیب آتش و غبار سنگین بی‌توجهی رو به محاق گذاشته است.
اما نمی‌شود دست‌روی‌دست گذاشت، چنان‌که اهالی «بانی‌جنگل» چنین نکردند‌ و حکایتش چنین است که مؤسسه محیط‌زیستی سبزکاران بالان با توجه به جایگاه مشارکت مردمی و نقش جامعه محلی و با بهره‌گیری از تمامی تجارب بومی و غیربومی با نگاهی متفاوت به جنگلداری و توجه بیشتر به اهمیت جنگلداری مشارکتی، پروژه بزرگ «درختانی برای آینده» را در قالب «بانی‌جنگل» با هدف بازسازی و احیای 5ناحیه رویشی جنگلی در ایران و مدیریت پایدار جنگل طراحی کرد که فاز نخست آن، نزدیک به 3سال است که در جنگل‌های هیرکانی در عرصه گیلان و نزدیکی روستای لیشک در حال اجراست.
گوهر یوسف‌زاده، مدیر پروژه «بانی‌جنگل» می‌گوید: هدف این پروژه فقط کاشت نهال نیست بلکه در تلاش هستیم شرایطی را فراهم کنیم که علاوه بر استقرار نهال‌ها، زنجیره‌های حیاتی گسسته در منطقه دوباره شکل بگیرد تا تنوع‌زیستی به منطقه بازگردد و نیز فرصتی برای احیای دوباره اکوسیستم جنگل فراهم شود.
از دیگر اهداف ما در پروژه، ایجاد اشتغال پایدار وابسته به جنگل و بهبود معیشت جامعه محلی و جلب مشارکت آنها برای حفاظت و نگهداری از جنگل است.
وی یادآور می‌شود: فاز اول پروژه اکنون در ارتفاعات شهرستان سیاهکل، منطقه جنگلی لیشک در بخش خره‌رود با وسعت حدود 91هکتار برای مدت 5سال در حال اجراست که شامل کاشت و حفاظت، کار با جامعه محلی و احیای اکوسیستم است.
یوسف‌زاده با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی گیلان طی تفاهمنامه‌ای با شرایط خاص این منطقه را به امانت در اختیار مؤسسه سبزکاران قرار داده، می‌گوید: سبزکاران پروژه «بانی‌جنگل» را بدون دریافت بودجه دولتی و با مشارکت مردم و مسئولیت اجتماعی شرکتی اجرا می‌کند و تمامی هزینه‌های اجرایی پروژه از محل مالکیت معنوی نهال تعریف شده در سایت پروژه ممکن شده است. در این راستا برای تامین منابع مالی و جلب مشارکت مردم در سراسر کشور سایت «بانی‌جنگل» (Iranfors‌ts.com) راه‌اندازی شد.
این فعال محیط‌زیست در پایان می‌گوید: تاکنون حدود ۴۶هزار نهال در منطقه کاشته شده که حدودا ۳ یا ۴ساله هستند. شما هم می‌توانید در صفحه خانواده سبزِ سایت «بانی‌جنگل»، مالکان معنوی نهال را مشاهده کنید و خود نیز نهالی به سرپرستی بگیرید.

این خبر را به اشتراک بگذارید