• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189699
+
-

برج‌های 80متری تخلیه گاز اطراف خانه‌های مردم

بحث شهرداری و شرکت گاز درباره ساخت تأسیساتی برای جلوگیری از انفجار در هنگام زلزله بالا گرفت

محمد سرابی- روزنامه‌نگار

لوله‌کشی گاز از زیر شهر عبور می‌کند؛ از زیر خیابان‌ها و ساختمان‌ها و زمانی که زلزله بیاید، این لوله‌ها پر از حجم زیاد گاز قابل سوختن هستند مگر اینکه به شکلی مسیر لوله‌ها بسته و گاز تخلیه شود. این کار با ساختن برج‌های بلندی ممکن می‌شود که گاز را در ارتفاع بلند تخلیه کنند اما ساختن این برج‌ها به‌سادگی ممکن نیست. شرکت گاز تأکید می‌کند که باید برج‌ها به سرعت ساخته شوند و شهرداری بیان می‌کند که این سازه‌های بزرگ باید با رعایت اصول ایمنی و براساس قوانین شهرسازی ساخته شوند.
در آخرین جلسه شورای شهر تهران یکی از اعضا در تذکر پیش از دستور گفت: «شرکت گاز قرار بود دستگاه‌های تخلیه گاز را ایجاد کند زیرا زیر شهر تهران 3.5میلیون مترمکعب گاز وجود دارد.»
سید‌محمد آقامیری ادامه داد: «در زمان زلزله پیش از آنکه ریزش آوار جان مردم را بگیرد، انفجار گاز جان شهروندان را خواهد گرفت و قرار بود ۴۰۰ برج تخلیه گاز در تهران ایجاد شود، اما هنوز محل‌هایی برای ایجاد برج تخلیه گاز تعیین نشده است.»
موضوع ساخت برج‌های تخلیه گاز در جریان مذاکرات طولانی بین شهرداری و شرکت گاز ‌بار‌ها بررسی شده است. بنا به آنچه شرکت گاز استان تهران اعلام کرده است، تا آخر سال 1398، 23محل ساخت برج در بوستان‌ها و فضای سبز شهر طراحی و جانمایی شده است که هرکدام از این زمین‌ها 400مترمربع مساحت دارد. روی یک قطعه زمین به مساحت 20در 20مترمربع برجی به ارتفاع 80متر ساخته می‌شود و این برج‌ها به شبکه انتقال گاز زیرزمینی متصل خواهند شد. طرح‌ها و نقشه‌ها آماده هستند و شرکت گاز استان تهران اعلام کرده است که وزیر نفت و معاون دادستان استان تهران این موضوع را تأیید کرده‌اند و شهردار تهران هم لایحه‌ای یک‌فوریتی در این‌باره به شورای شهر فرستاده است. این لایحه باید در کمیسیون‌‌ها بررسی می‌شد تا در صحن علنی مطرح شود اما شورای شهر به استانداری تهران اعلام کرده‌ که این لایحه از سوی شهرداری مسترد شده است. شهرداری همچنین به شرکت گاز اعلام کرده که باید سازه‌ها مطابق شاخص‌ها و استاندارد‌های مقررات ملی ساختمان بنا شود و ضوابط شهرسازی و معماری در ساخت آنها رعایت شود. مهم‌تر از همه اینکه شهرداری شرکت گاز را مجبور به مراجعه به کمیسیون ماده‌5 (مربوط به تغییر کاربری‌اراضی) و ارائه اسناد و مدارک سازه‌های برج‌ها کرده است تا با مقررات و استاندارد تطبیق پیدا کند. شرکت گاز انجام این مراحل را نپذیرفته‌ و می‌خواهد که لایحه دوباره به شورا برگردد.
از طرف دیگر، شهرداری دلایلی برای استرداد لایحه دارد. سازه‌ها نباید با اصول و ضوابط شهرسازی یا طرح‌های جامع و تفصیلی یا پروژه‌های عمرانی مغایرت داشته باشند و این مسئله باید در شورای‌عالی استان‌ها و کمیسیون ماده‌5 بررسی شود. یک مشکل دیگر هم ممنوعیت واگذاری و ساخت بنا و تاسیسات در عرصه بوستان‌ها و فضای سبز است.
بنا به اعلام شهرداری، در جلسات کارشناسی و ازجمله جلسه 9مرداد 1401 با حضور نمایندگان شرکت گاز مقرر شده است که احراز مالکیت شهرداری در اراضی مورد نظر، انطباق کاربری با ضوابط فنی و اصول شهرسازی و همینطور ارائه اسناد و مدارک طرح‌های ساخت برج تخلیه گاز انجام شود تا لایحه مجددا به شورا فرستاده شود.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در یکصد‌و‌چهل‌و‌یکمین جلسه شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه خیلی از زمین‌های مورد نظر گران‌قیمت هستند و باید شهرداری آنها را بخرد، بیان کرد که شورا و شهرداری این مسئله را پذیرفته‌اند اما باید دید که ایجاد برج‌های ۸۰ متری آن هم در بافت مسکونی چگونه خواهد بود و نمونه‌های خارجی که اجرا شده، نیز بررسی شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید