• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189134
+
-

آزمایش نخستین موشک بالستیک کره‌شمالی با «سوخت جامد»

جهان‌نما
آزمایش نخستین موشک بالستیک کره‌شمالی با «سوخت جامد»

کره‌شمالی اعلام کرد که یک موشک بالستیک جدید قاره‌پیما با سوخت جامد را با موفقیت آزمایش کرده است. آنگونه که الجزیره گزارش داده، این برای نخستین بار است که کره‌شمالی موشک بالستیک قاره‌پیما را با سوخت جامد آزمایش می‌کند.
سوخت جامد، مخلوطی از سوخت و مواد شیمیایی اکسیدکننده است. پودرهای فلزی مانند پودر آلومینیوم اغلب به‌عنوان سوخت عمل می‌کنند و پرکلرات آمونیوم نیز رایج‌ترین اکسیدکننده‌ها در ترکیب سوخت جامد است. سوخت و ماده اکسید‌کننده در یک محفظه فلزی بسته قرار داده می‌شوند. هنگامی که سوخت جامد می‌سوزد، انرژی زیادی با دمای بیش از 2760درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود و این نیرو باعث ایجاد نیروی رانشی قدرتمند و بلند شدن موشک از سکوی پرتاب خواهد شد. سوخت جامد، متراکم است و به سرعت می‌سوزد. همچنین برخلاف سوخت مایع که نگهداری آن به دلیل خطرات ناشی از انفجار خطرناک است، سوخت جامد می‌تواند برای مدت طولانی بدون خطر تخریب در انبار نگهداری شود و این یکی از مزیت‌های استفاده از سوخت جامد است.
«وان ون دیپن»، کارشناس سابق تسلیحات کاخ سفید که تحولات کره‌شمالی را زیرنظر دارد، به الجزیره گفته است که موشک‌های سوخت جامد برای عملیات آسان‌تر و ایمن‌تر هستند. این موشک‌ها همچنین به پشتیبانی لجستیکی کمتری نیاز دارند و نسبت به سلاح‌های سوخت مایع دوام بیشتری برای نگهداری در سوله‌های موشکی دارند.
 همچنین به‌گفته «جوزف دمپسی»، پژوهشگر مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک آمریکا، یکی از مزیت‌های کلیدی موشک‌های سوخت جامد این است که این موشک‌ها را می‌توان در همان مرحله تولید به سوخت جامد مجهز کرد. این در حالی است که موشک‌های با سوخت مایع قبل از پرتاب، ساعت‌‌ها زمان برای تامین سوخت نیاز دارند و این فرایند طولانی و زمان‌بر ممکن است به دشمن زمان بدهد تا قبل از پرتاب آن موشک را شناسایی و آن را منهدم کند. اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه1970 برای نخستین‌بار موشک‌های قاره‌پیمای خود را به سوخت جامد مجهز کرد و سپس فرانسه نیز این تکنولوژی را در موشک بالستیک میان‌برد خود به‌کار برد. چین نیز آزمایش موشک‌های بالستیک با سوخت جامد را در اواخر دهه1990 آغاز کرد. کره‌شمالی گفته که موشک‌های جدید قاره‌پیمای این کشور با سوخت جامد، قابلیت ضدحمله هسته‌ای این کشور را به‌میزان زیادی ارتقا خواهد داد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید