• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 5 آذر 1402
کد مطلب : 210337
+
-

وحشت آمریکا از ماهواره کره‌شمالی

نیروی فضایی ایالات متحده موفقیت‌آمیز بودن پرتاب ماهواره را تأیید کرده است

گزارش
وحشت آمریکا از ماهواره کره‌شمالی

ساسان شادمان منفرد-روزنامه‌نگار

دوازدهم دسامبر سال2012بود که کره‌شمالی برای نخستین بار با موفقیت نسخه دوم ماهواره کوانگ‌میونگ‌سونگ-3را پرتاب کرد و یک شیء را در مدار زمین قرار داد. به‌گفته مقامات کره‌شمالی، این یک ماهواره رصدی بوده است. با این حال غربی‌ها ماهواره مورد نظر را به چالش کشیدند و آن را به فعالیت‌های جاسوسی ربط دادند. کره‌شمالی با این اقدام دهمین کشوری شد که به‌صورت مستقل، سامانه فضایی ارسال کرده  است.
موشک کره‌شمالی حین پرتاب یک ماهواره منفجر شد و تلسکوپ مخصوص رصد شهاب‌سنگ، فیلم این انفجار را شکار کرد.
به گزارش سایت اسپیس، یک ویدئوی جدید انفجار نخستین مرحله راکت حامل ماهواره متعلق به کره‌شمالی را نشان می‌دهد.
دوربینی در دانشگاه یانسه کره‌جنوبی که معمولا برای ردیابی شهاب‌ها استفاده می‌شود، انفجار نخستین مرحله از موشک چولیما 1کره‌شمالی را نشان داد. بیون یونگ آیک، استاد نجوم در دانشگاه یانسه، به رویترز گفت: «این بار به‌نظر می‌رسد که آنها پیشران مرحله اول را در هوا منفجر کرده‌اند. این نوع اقدام در تلاش‌های انجام‌شده در پرتاب قبلی دیده نشده و می‌توانست تلاشی برای جلوگیری از بازیابی راکت توسط مقامات کره‌جنوبی و ایالات متحده باشد، زیرا این موشک به موتور جدیدی مجهز است.»
با توجه به اینکه کشورها معمولا اجازه می‌دهند که مراحل موشک به‌طور طبیعی در جو زمین سقوط کنند، این اقدام غیرعادی به‌نظر می‌رسد.
جاناتان مک داول، ستاره‌شناس، روز سه‌شنبه در ایکس نوشت که نیروی فضایی ایالات متحده شیئی را در مدار، مطابق با مسیر پرتاب مشاهده کرده است که نشان می‌دهد ماهواره واقعا در فضا قرار دارد. مک داول که در مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان مستقر است، پرتاب‌های فضایی، فرودها و ورودهای مجدد به جو در سراسر جهان را نیز دنبال می‌کند.
به‌دنبال سخنان مقامات کره‌شمالی مبنی بر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره شناسایی، مقامات ارشد کاخ سفید این فعالیت را محکوم کردند.
پیش از این، مقامات ارشد ایالات متحده نگرانی‌های خود را در مورد روابط نزدیک‌تر کره‌شمالی با روسیه در ماه‌های اخیر، ازجمله نشست مشترک کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در‌ماه سپتامبر درباره به‌اشتراک‌گذاری فناوری‌های فضایی و موشکی مطرح کرده بودند. (با این حال، طبق گزارش رسانه‌ها، کره‌شمالی از پذیرفتن کمک روسیه در پرتاب اخیر خودداری کرده است.)
برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی در دهه گذشته باعث نگرانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شده است؛ به‌طوری که اخیرا ایالات متحده و کره‌جنوبی مانورهای نظامی مشترکی در منطقه انجام داده‌اند. کره‌جنوبی همچنین یکی از امضاکنندگان توافقنامه آرتمیس ناسامحسوب می‌شود ائتلافی متشکل از ده‌ها کشور که متمرکز بر ماموریت‌ماه و اکتشافات فضایی صلح‌آمیز بین‌المللی است.

سومین تلاش
پرتاب اخیر کره‌شمالی سومین تلاش این کشور برای ارسال یک ماهواره به مدار در ماه‌های اخیر است. 2 تلاش اول با شکست مواجه شدند و دولت کره‌جنوبی گفته است که زباله‌های مرتبط با حداقل یکی از پرتاب‌ها را پیدا کرده است. خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که کره‌جنوبی همچنین در حال جست‌وجوی زباله متعلق به پرتاب اخیر است.
کره‌جنوبی نیز درحال برنامه‌ریزی برای پرتاب نخستین ماهواره جاسوسی خود در اواخر‌ماه نوامبر با موشک فالکون۹ استارت‌آپ فضایی اسپیس‌ایکس از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید