• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18823
+
-

بخش خصوصی،کارخانه طلای زرشوران را توسعه می‌دهد

صنایع
بخش خصوصی،کارخانه طلای زرشوران را توسعه می‌دهد


نمایندگان دولت و بخش خصوصی، عصر شنبه قرارداد ساخت کارخانه فرآوری و استحصال طلای زرشوران را در مرحله توسعه امضا کردند.

این مراسم با حضور «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار شد. کرباسیان در این آیین یادآوری کرد: مرحله نخست این طرح در سال 1393به بهره‌برداری رسید، اما در آن زمان از نظر طراحی و تأمین ماشین‌آلات مشمول تحریم‌ها بود. به گفته این مسئول، در قرارداد فعلی از پیمانکار خواسته شده که اشکالات موجود در خط یک این پروژه را برطرف کند و پیش‌بینی می‌شود مجموع ظرفیت 2کارخانه با استفاده از فناوری‌های جدید به سالانه 5تن طلا برسد. وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته با اکتشاف‌های جدید در منطقه زرشوران حدود 30تن به ذخیره قطعی طلای منطقه افزوده شده است و عملیات اکتشافی همچنان ادامه دارد. کرباسیان بیان کرد: اکنون حدود 700نفر در این کارخانه مشغول به کارند که بیشتر آنان بومی منطقه‌اند و با اجرای مرحله توسعه طلای زرشوران میزان اشتغال دست‌کم به دوبرابر می‌رسد. وی ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی عملیات توسعه، شاهد شکل‌گیری صنایع پایین‌دستی طلا در منطقه باشیم.

کرباسیان که رئیس هیأت عامل ایمیدروست، اعلام کرد: سرمایه‌گذاری این طرح در مرحله نخست 300میلیارد تومان است که در نهایت به 500میلیارد تومان در 3سال افزایش می‌یابد. وی در پاسخ به ایرنا درباره فناوری‌های به‌کار رفته در این کارخانه گفت: فناوری مورد استفاده اکسیداسیون تحت فشار بوده که از سوی یک شرکت صاحب‌نام بین‌المللی از آفریقای جنوبی تأمین می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عمده تأمین‌کنندگان تجهیزات در این پروژه اروپایی‌اند، اما انتقال فناوری جزو قرارداد نیست. قرارداد امضا شده به‌صورت «یی‌پی‌سی» است و بودجه آن از سوی ایمیدرو تأمین می‌شود. قرارداد یی‌پی‌سی یک مجموعه قراردادی شامل مهندسی، تهیه و ساخت می‌شود که به‌طور معمول تأمین سرمایه آن بر عهده کارفرما یا کشور میزبان است. به گفته این مسئول، ظرفیت کارخانه طلای زرشوران در 3سال نخست اجرای طرح سه و نیم تن بود و در مرحله دوم به 5تن افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، سابقه فعالیت معدن طلای زرشوران که یکی از بزرگ‌ترین معادن طلای روباز خاورمیانه است به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد و نشانه‌هایی از معدنکاری شدادی در آن دیده می‌شود. عیار متوسط در این معدن چهار پی‌پی‌ام (قسمت در میلیون) است و تلاش‌ها برای افزایش تولید ادامه دارد.

آمارها نشان می‌دهد تولید سالانه طلای ایران به 5تن رسیده است و انتظار می‌رود تا پایان برنامه ششم توسعه (400- 1396) به 10تن برسد. عملیات اجرایی طرح طلای زرشوران از سال 1389آغاز شد.

مرحله نخست طرح ساخت کارخانه فرآوری و استحصال طلای زرشوران با سرمایه‌گذاری حدود 2هزار میلیارد ریال از آبان سال 1393با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری کلید خورد. همه سهام این معدن که در شهر تکاب آذربایجان غربی قرار دارد، در اختیار ایمیدروست.

این خبر را به اشتراک بگذارید