• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 14 فروردین 1402
کد مطلب : 188220
+
-

اسباب‌بازی، جایگزین‌کتاب برای‌کودکان نیست

مهارت
اسباب‌بازی، جایگزین‌کتاب برای‌کودکان نیست

مرجان آقبلاغی- مترجم

مطالعه، امری اساسی برای آغاز یک زندگی آرام و رو به رشد در کودکان است. اگر والدین بتوانند علاقه به مطالعه را در کودک‌شان شکوفا کنند، این علاقه تا پایان عمر همواره در کنار آنها باقی خواهد ماند. نتیجه چنین عملی، پرورش کودکانی است که یک سروگردن از همسالان‌شان از نظر هوشی و دانش بالاترند. برای رسیدن به چنین هدفی، گام‌های مؤثری را باید برداشت تا به کودک در چنین راهی کمک کرد. در ادامه به 10راهکار اساسی دراین‌باره پرداخته‌ایم.

 کتاب را برای کودکان با صدای بلند بخوانید؛ نوزادان و کودکان نوپا داستان را متوجه نمی‌شوند ولی از ورق زدن کتاب‌ها لذت می‌برند و به عکس‌های آن نگاه می‌کنند و همین موضوع در به‌خاطر سپردن داستان به آنها کمک‌می‌کند.

درصورت بی‌علاقه بودن کودک، کتاب خواندن را متوقف کنید؛ درصورتی‌که متوجه شدید کودک‌تان خسته است یا داستان کتاب برایش جذاب نیست کتاب خواندن را متوقف کنید، چرا که عملکرد معکوس دارد و او را از کتاب خواندن متنفر می‌کند. بسیاری از والدین زمانی که می‌بینند فرزندشان هنگام کتاب خواندن بلند می‌شوند، فریاد می‌زنند و کتاب را به گوشه‌ای می‌اندازند یا با اصرار داستان را ادامه می‌دهند که این کار بیشتر کودکان را از کتاب و مطالعه زده می‌کند.

برای خرید کتاب هزینه کنیــد؛ بسیــاری از والدین برای خرید اسباب‌بازی‌های مختلف برای کودک‌شان هزینه می‌کنند اما برای خرید کتاب نه‌تنها ارزشی قائل نیستند بلکه کودک را متقاعد می‌کنند که به جای خرید کتاب برایت چیز دیگری می‌خریم.

کتاب خواندن را تبدیل به‌کار روزانه کنید؛ برای کودک زمان بگذارید که هر روز در ساعت مشخصی برایش کتاب بخوانید؛ مثلا پیش از خوابیدن و به‌صورت روزانه این کار را انجام دهید تا کودک بیاموزد که مانند غذاخوردن باید این کار را انجام دهد.
 با یک تن صدا برای کودک کتاب نخوانید؛ با تغییر صدا و درآوردن صداهای مختلف برای شخصیت‌های داستان کتاب خواندن را برای کودک از یکنواختی در آورید.

 برای داستان خواندن کودکان را دخالت دهید؛ از کودک‌تان بخواهید تا زمان خواندن کتاب مثلا هر جا نام شیر آمد پنجه‌هایش را نشان دهد. این کار به کودک کمک می‌کند تا نه‌تنها تمرکزش بیشتر شود بلکه از کتاب خواندن لذت ببرد و به آن به‌عنوان یک بازی نگاه کند.

 اتاق کودک را از کتاب پر کنید؛ کنار اسباب بازی‌های کودک کتاب بگذارید و نگران نباشید که دکوراسیون اتاقش خراب می‌شود. بگذارید او بفهمد کتاب‌ها هم باید یکی از اجزای اتاقش باشند.

 اجازه دهید تا کودک هم برایتان کتاب بخواند؛ کتاب خواندن کودک برای شما اعتماد به نفس و قدرت یادگیری را در او افزایش می‌دهد.

 همراه با فرزندان خود به کتابخانه بروید؛ کتابخانه‌ها محل مناسبی برای معرفی کتاب‌ها و نویسندگان به کودکان هستند.

اگرکودک مطالعه والدین را ببیند در کتاب خواندن او تأثیر‌گذار است؛ کودکان از تقلید حرکات والدین لذت می‌برند. دیدن والدین در حال کتاب خواندن بهترین الگو برای علاقه‌مندی کودک به کتاب خواندن است.

منبع: فوتو ریتر
 نویسنده:لوسی چس گاردنر


 

این خبر را به اشتراک بگذارید