• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 23 مرداد 1402
کد مطلب : 199863
+
-

هم اسباب‌بازی و هم کتاب

حسین ابراهیمی‌مقدم؛ روانشناس

 اگر می‌خواهید کودکانی اهل کتاب تربیت کنید، باید خودتان هم اهل کتاب باشید. کتابخانه‌ها معمولا میزبانی نویسنده‌های بومی یا مهمان را بر‌عهده می‌گیرند. چقدر خوب است که کودکانتان با افراد واقعی در آن‌سوی کتاب‌ها آشنا شوند. کودکانی که در خردسالی کتاب خواندن را به شکل تفریح با نظارت والدین خود پیگیری می‌کنند، معمولا در سنین بالاتر نسبت به این یار مهربان، وفادارتر خواهند بود. آنها هم علاقه‌شان به کتاب خواندن بیشتر می‌شود و هم کتاب خواندن برایشان تبدیل به یک عادت خواهد شد. بچه‌هایی که کتاب می‌خوانند، تصمیمات بهتری می‌گیرند و تفریحات سالم‌تری دارند؛ بنابراین هم خودتان کتابخوان باشید و هم کتاب و کتابخانه یکی از مهم‌ترین وسایل خانه‌تان محسوب شود. از سویی، از ابتدای کودکی در اتاق فرزندتان کتاب قرار دهید. در کنار انواع اسباب‌بازی یکی از قفسه‌های کمدش را پر از کتاب کنید و از کتاب‌های پارچه‌ای، تصویری و رنگی و همینطور کتاب‌های شعر و حمام برای آنها بهره ببرید.
 نگویید، آخر نوزاد یا کودک چگونه متوجه تفاوت کتاب و اسباب‌بازی خواهد شد! یا تصور نکنید که آن کتاب‌ها را خراب یا پاره خواهد کرد و تمام! این یک اشتباه تربیتی بزرگ است. همین که نوزاد و کودک شما، کتاب را در نزدیکی خود می‌بیند و همین که شعر و کتاب خواندن شما را تماشا می‌کند، حتی اگر به ظاهر توجه نکند، به‌وجود آن به‌عنوان یک پدیده عادی عادت و در گذر زمان با آن ارتباط برقرار می‌کند.

این ساعت، کتاب بخوان
زمانی در روز را به کتاب خواندن خود یا کتاب خواندن شما برای آنها اختصاص دهید. تصاویر کتاب را به او نشان دهید و درباره هر یک از تصاویر با او گفت‌وگو کنید تا به داده‌های بیشتری دست پیدا کنید. بگذارید کودک نیز صحبت کند و خود به مکاشفه در مورد موضوع کتاب برسد. اختصاص یک زمان معین برای کتابخوانی بهتر است بعد از 9سالگی باشد. برای این زمان اختصاصی یک عنوان طراحی کنید تا آنها حسابی سر ذوق بیایند. همچنین سعی کنید زمانی که برای فرزند خود کتاب می‌خوانید جای شخصیت‌های مختلف با صداهای مختلف حرف بزنید. از فرزندتان بخواهید ادامه قصه را خودش بسازد یا حدس بزند. گاهی اوقات ماجراهای کتاب را وارد بازی‌هایتان کنید. بعد از چند مرتبه کتابخوانی و همراهی کودک با شما، به او جایزه و هدیه‌ای دهید و عنوان کنید که این به بهانه همراهی‌هایش در کتابخوانی بوده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید