• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18787
+
-

اواخر خردادماه برای نخستین‌بار نمایشگاه بین‌المللی صنعت اسب حیوانات هم‌زیست و فرآورده‌ها برگزار می‌شود

دورهمی نژادهای برتر در شهر آفتاب

گزارش
دورهمی نژادهای برتر در شهر آفتاب

محمود مولایی|خبرنگار:

اواخر خردادماه تهران برای نخستین‌بار میزبان نمایشگاه بین‌المللی «صنعت اسب، حیوانات هم‌زیست و فرآورده‌ها» خواهد بود؛ نمایشگاهی که ظاهرا برای نخستین‌بار در خاورمیانه برگزار می‌شود. میزبان این نمایشگاه شهرآفتاب است و هدف از برگزاری آن، آشنایی خانواده‌ها با صنعت اسب، نژادها و سوارکاری گفته شده. محمدرئوف قادری، مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب در این رابطه می‌گوید: «‌این رخدادی بزرگ برای صنعت نمایشگاهی ایران است و می‌تواند جایگاه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب را تثبیت کند. تمامی افراد فعال و متخصص در حوزه صنعت اسب و حیوانات هم‌زیست در این نمایشگاه و برای برگزاری هر چه بهتر آن حضور خواهند داشت.»  این نمایشگاه با حضور 40شرکت داخلی و خارجی در زمینی به وسعت 12هزار مترمربع برپا می‌شود و به گفته مسئولان شهر آفتاب، بخش بزرگی از نمایشگاه را مهمانان و شرکت‌های خارجی تشکیل می‌دهند. محمدمهدی تندگویان، عضو سابق شورای شهر تهران درباره برگزاری نمایشگاه تخصصی در شهر آفتاب به همشهری می‌گوید: «شهر آفتاب سایتی است که با هزینه گزافی ساخته شده و فکر می‌کنم تا حالا بالای 2هزار میلیاردتومان برای شهر آفتاب هزینه شده است. در سال میزان نمایشگاه‌هایی که در این مجموعه برگزار می‌شود، اصلا قابل توجه نیست. این سایت پتانسیل بالایی دارد؛ زیرا دسترسی به فرودگاه بین‌المللی امام آسان است. همچنین نزدیکی‌اش به منطقه ویژه اقتصادی امام خمینی(ره) و مسائل دیگر جزو مزیت‌های شهر آفتاب است.» او ادامه می‌دهد: «من در 10سالی که در صنعت نمایشگاهی کار کردم، هیچگاه عنوانی مانند نمایشگاه صنعت اسب نشنیدم. نمایشگاه جدیدی است. این نمایشگاه به‌دلیل اینکه موجودات زنده دارد، یک نمایشگاه خاص خواهد بود؛ یعنی مدل برگزاری و فضایی که به این نمایشگاه می‌دهند، متفاوت خواهد بود. شهر آفتاب فضای زیادی دارد و به لحاظ موقعیت هم می‌تواند در نگهداری حیوانات تا پایان نمایشگاه مناسب باشد. یقینا در جای دیگری نمی‌شود چنین نمایشگاهی را برگزار کرد. کار قشنگی است. مطمئنا ایده‌های نو در صنعت نمایشگاهی به رونق آن کمک می‌کند. البته صنعت نمایشگاهی کار سختی است؛ یعنی ممکن است در نخستین دوره برگزاری نمایشگاه صنعت اسب با ضرر همراه شود، ولی مطمئنا به یکسری رویدادهای بین‌المللی در کشور کمک خواهد کرد.»  یکی از برنامه‌های نمایشگاه صنعت اسب، برگزاری مسابقات اسب‌دوانی و چوگان است؛ چنان‌که قادری تأکید می‌کند: «نمایشگاه صنعت اسب یک نمایشگاه تخصصی است، اما یک جشنواره در حوزه اسب و حیوانات هم‌زیست هم هست.»

افزایش چرخه اقتصادی

افزایش چرخه اقتصادی صنعت اسب یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است. کشورهای خارجی با آشنایی با صنعت اسب ایران در این چرخه می‌توانند نقش داشته باشند. سیدوحید برقعی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون سوارکاری به همشهری می‌گوید: «هم‌اکنون ورزش سوارکاری و صنعت اسب می‌تواند نیازها و فرصت‌های شغلی کشور را پوشش دهد. با توجه به اینکه یکی از اهداف کشور توسعه اشتغال در همه زمینه‌هاست، صنعت اسب به تنهایی می‌تواند بخشی از این بار را به دوش بکشد؛ به شرط اینکه مسئولان کشور باور داشته باشند.» او ادامه می‌دهد: «وقتی صنعت اسب عنوان می‌شود، در واقع چند حوزه را در‌بر‌می‌گیرد. از همین نمایشگاه هم می‌شود فهمید که گستره صنعت اسب و سوارکاری تا کجا بوده و هست؛ از تولید اسب در نژادهای مختلف و اسب‌های ورزشی گرفته تا تولید مکمل‌های غذایی، فعال‌شدن دامپزشک‌ها، مربیان، مراقبان اسب‌ها، پرستارها و سوارکارانی که کار تمرین اسب را انجام می‌دهند. البته کسانی که کار رانندگی و انتقال اسب‌ها به محل مسابقات یا بین باشگاه‌ها را به‌عهده دارند نیز شامل می‌شود. در کنار اینها، به‌طور غیرمستقیم تولیدکننده‌های علوفه، نهادهای دامی و... که نشان می‌دهد طیف گسترده‌ای را در‌بر‌می‌گیرد.»  قادری نیز تأکید می‌کند: «بهره‌‌وری اقتصادی فقط یک بخش از مزیت‌‌های نمایشگاه صنعت اسب است. وجود شرکت‌های داخلی و خارجی در نمایشگاهی که قرار است به وسعت 12هزار مترمربع برگزار شود، می‌تواند نمایانگر صنعت نمایشگاهی ایران هم باشد.»

چهره‌های علاقه‌مند به اسب و سوارکاری

این نمایشگاه منحصربه‌فرد در ایران احتمالا با استقبال شهروندان روبه‌رو شود؛ نمایشگاهی که می‌تواند برخی از چهره‌های معروف را که علاقه به اسب و سوارکاری دارند نیز به وجد بیاورد؛ چهره‌هایی مانند سردار آزمون که البته در زمان برگزاری نمایشگاه احتمالا همراه تیم ملی در جام جهانی روسیه خواهد بود. او متولد گنبدکاووس است و علاقه بسیاری به اسب دارد؛ چنان‌که هم‌اکنون چند اسب دارد که البته شامل اسب مسابقه هم می‌شود. برای همین، اسب آزمون در مسابقات اسب‌دوانی شرکت می‌کند. اتفاقی که در مورد فرهاد قائمی، بازیکن تیم ملی والیبال هم می‌افتد. هادی ساعی، عضو سابق شورای شهر تهران و قهرمان المپیک در رشته تکواندو نیز یکی از علاقه‌مندان به اسب و سوارکاری است. بنابراین، این احتمال وجود دارد که این نمایشگاه چهره‌های شناخته‌شده‌ای را هم به‌خود ببیند. تندگویان در مورد دیگر مزایای برگزاری چنین نمایشگاهی در شهر آفتاب عنوان می‌کند: «نمایشگاه‌هایی که بازدیدکننده‌های کمی دارند، مانند نمایشگاه «های تکنیک» می‌توانند در سئول برگزار شوند، زیرا سبب ایجاد ترافیک در آن منطقه نمی‌شوند. اما بقیه نمایشگاه‌ها باید در شهر آفتاب برگزار شود؛ مانند نمایشگاه مبلمان، فرش، صنعت چاپ و.... انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب علاوه بر اینکه سبب رونق این مجموعه می‌شود، ترافیک شهری را هم پایین می‌آورد.» نمایشگاه صنعت اسب، حیوانات هم‌زیست و فرآورده‌ها از 28تا 31خرداد برگزار خواهد شد.

   کسب و کارهایی برای بهبود سلامت روان

الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران: کسب ‌و کارهایی از جمله پرورش حرفه‌ای اسب و صنایع وابسته گذشته از فرصت های شغلی خدماتی و تولیدی که پدید می‌آوردند، فرهنگ سازمانی کاری متفاوتی دارند. سروکار داشتن با جانور زنده ای که دوست نزدیک و دیرینه‌ آدمی بوده و رابطه‌ای از احترام متقابل با مردمان داشته است و دارد فرهنگ سازمانی، در این صنعت و فرهنگ مشتریان سازگارانه و روادارانه‌ تری را گسترش می‌دهد و پایدار می‌کند. زیرگونه‌های اسب در سرزمین ما گوناگون هستند و همچنین ما از برتری خوبی برای برگزاری رویدادهای این زمینه‌ کاری در منطقه برخوردار هستیم. امروزه در استان تهران و استان‌های همسایه دانشگاه‌های علمی‌کاربردی پرورش اسب و صنایع هم‌پیوند را هم داریم که زمینه‌ساز بهبود کسب‌وکارهای غیرکلیشه‌ای هستند. کسب و کارهایی که در پیوند با جانداران هستند می‌توانند به بهبود سلامت روان و مهارت‌های همزیستی بینجامند.

این خبر را به اشتراک بگذارید