• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187572
+
-

کرونا، 3سال بعد؛‌ میلیاردها دلار خسارت، میلیون‌ها نفر تلفات

دریچه
کرونا، 3سال بعد؛‌ میلیاردها دلار خسارت، میلیون‌ها نفر تلفات

3سال پیش در چنین روزی سازمان بهداشت جهانی به‌طور رسمی همه‌گیری ویروس کووید-19 را یک همه‌گیری جهانی اعلام کرد. مرزهای اغلب کشورها بسته شد، محدودیت‌های رفت‌وآمد در بیشتر شهرهای جهان اعمال شد، میلیون‌ها نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند، مدارس تعطیل شدند، مشاغل بسیاری از دست رفت و مرگ عزیزان به امری معمول در زندگی میلیاردها انسان تبدیل شد. درحالی‌که بسیاری ترجیح می‌دهند وحشت ناشی از این پاندمی را فراموش کنند، هنوز هم عده زیادی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که از تبعات فیزیکی، عاطفی و مالی این فاجعه در رنج هستند.
امروز بیشتر مردم به لطف مصونیت ناشی از واکسن‌ها به زندگی عادی بازگشته‌اند، اما نزدیک به 3سال همه‌گیری کرونا جان بیش از 6.5میلیون انسان را گرفت. مجمع جهانی اقتصاد با زیر سؤال بردن آمارهای رسمی مرگ‌و‌میر ناشی از همه‌گیری نوشته:‌ اکثر دولت‌ها در اقصی نقاط جهان از اروپا گرفته تا آمریکا و آسیا تمایلی نداشتند تا آمارهای واقعی مرگ‌ومیر را اعلام کنند. ضمن اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه نیافته بسیاری از موارد مرگ‌ومیر اعلام نشده است. مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به نقل از گروهی از دانشمندان نوشته که شمار قربانیان پاندمی کرونا در جهان به بیش از 16میلیون نفر می‌رسد.
در این مدت، اقتصاد جهانی نیز به‌ شدت تحت‌تأثیر قرار گرفت؛ به‌طوری که حجم تولید جهانی در پایان سال2021 بیش از 4درصد نسبت به پیش از همه‌گیری کاهش یافت. بحران کرونا باعث شد تا دولت‌ها برای کنترل و مدیریت بحران اقتصادی ناشی از آن به تزریق پول به جامعه در چارچوب سیاست‌های حمایتی روی آورند که درنهایت به افزایش کسری بودجه و بدهی دولت‌ها منجر شد. در نهایت اینکه، قیمت‌ها به‌طور سرسام‌آوری افزایش یافته و این، به افزایش نرخ تورم منتهی شد. برخی برآوردها، خسارت کرونا را به کشورهای جهان ۱۱۴هزار میلیارد دلار ذکر کرده‌اند.
کرونا به‌ویژه به اشتغال جوانان ضربه سنگینی وارد کرده است. به ‌گزارش مجمع جهانی اقتصاد، حداقل 40میلیون نفر که پیش از کرونا به شغلی اشتغال داشتند در پایان سال2021 کار خود را از دست دادند. بنا بر این گزارش، بیش از 25درصد از جوانان در کشورهای در حال توسعه‌ای چون پاکستان، آفریقای جنوبی، اتیوپی، مکزیک، ویتنام و برزیل در پایان نخستین سال همه‌گیری نه شغلی داشتند و نه مشغول به تحصیل بودند؛ شرایطی که ضربه روانی سنگینی به آنان وارد کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید