• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 17 دی 1399
کد مطلب : 121078
+
-

خسارت کرونا به گردشگری کرمان

گزارش2
خسارت کرونا به گردشگری کرمان

برآورد جهانی نشان می‌دهدکه در3ماهه اول ســـال ۲۰۲۰، ۶۷میلیون سفر ورودی به مقاصد گردشگری کاهش یافته و صادرات حوزه گـردشگری  ۸۰ میلیارد دلار خسارت دیده است. همچنین محدودیت‌های مسافرتی در تمام مقاصد گردشگری به ۱۰۰درصد رسیده است. براساس آمار، حدود 2/1تریلیارد دلار خسارت ایجاد و ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغل تهدید شده است. همچنین ضرر مالی ناشی از کرونا بر صنعت گردشگری ایران، ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ برآورد شده است که این رقم در کرمان ماهانه بیش از 30میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.
رئیس جامعه هتلداران کرمان در گفت‌وگو با همشهری، تعداد شاغلان در مراکز اقامتی کرمان را 910نفر می‌داند که 40درصد آنها پس از شیوع کرونا تعدیل شده‌اند. به‌گفته جاوید سبحانی، پیش از شیوع کرونا درصد اشغال مراکز اقامتی استان 35درصد و در شهر کرمان 50درصد بود که در چند‌ماه گذشته به زیر 10درصد رسیده است و به همین دلیل حدود 10درصد مراکز اقامتی ناچار به تعطیلی اجباری شده‌اند. وی همچنین میانگین خسارت کرونا به مراکز اقامتی را ماهانه حدود 30میلیارد تومان برآورد می‌کند. از نگاه سبحانی، دوران پیش از کرونا هم گردشگری کرمان وضع مناسبی نداشت. او اغلب مسافران کرمان به‌ویژه در یک سال گذشته را هم فعالان تجاری می‌داند که به واسطه فعالیت صنایع و معادن روانه این شهر در جنوب شرقی ایران می‌شوند؛ زیرا کرمان بیشتر یک شهر صنعتی و معدنی محسوب می‌شود و گردشگری اولویت آن نیست. به‌گفته رئیس جامعه هتلداران کرمان، نشاط شهری، زندگی شبانه (مانند آنچه در کیش و اصفهان رخ می‌دهد) و توانمندی شهرها به‌عنوان جاذبه ثانویه در جذب و ماندگاری گردشگر اهمیت بسیار زیادی دارد که متأسفانه در کرمان مورد توجه قرار نگرفته است. با وجود این، سبحانی معتقد است کرمان می‌تواند از پیوند بین گردشگری و صنعت و معدن هم به نفع توسعه گردشگری استفاده و با راه‌اندازی تورهای گردشگری معدن، گردشگران را به استان جذب کند.
البته رئیس جامعه هتلداران کرمان با بیان اینکه مجموعه اقامتی این استان به غیراز خانه‌های بومگردی 1716اتاق و 4139تخت دارد، توضیح می‌دهد:‌ «تلاش برای افزایش زیرساخت‌های مورد نیاز در حال انجام است. 15هتل در کرمان در حال ساخت است که از این موارد یک مورد 5ستاره، 2مورد 4ستاره، یک مورد 3ستاره و بقیه 2ستاره هستند. بخش زیادی از این مراکز اقامتی حداکثر تا 2سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند که 50درصد به ظرفیت اقامتی استان اضافه می‌کنند.» به‌گفته او، کرمان مراکز اقامتی کمی دارد، اما با فعالیت 362خانه بومگردی این کمبود تا حد زیادی رفع شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید