• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 7 اسفند 1401
کد مطلب : 186593
+
-

تمهیداتی برای کاهش ترافیک اسفند

مدیریت شهری در راستای تسهیل عبور و مرور عابران پیاده و خودروسواران در روزهای منتهی به پایان سال، تمهیداتی پیش‌بینی کرده است

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

سال1401 کم‌کم به ایستگاه آخر نزدیک می‌شود. ایامی که ترافیک سرسام‌آور تهران را رقم می‌زنند و این روزها شهروندان بابت شلوغی معابر گلایه‌مند هستند. در چنین شرایطی مجموعه مدیریت شهری تلاش می‌کند با اتخاذ تدابیری علاوه بر کاهش بار ترافیک، زمینه تردد امن و ایمن پایتخت‌نشینان را فراهم کند. اقداماتی در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی که در نهایت زمینه‌ساز روزهای خاطره‌انگیز اسفند خواهد شد. در ادامه به برخی از عملکرد شهرداری تهران در تسهیل عبور و مرور اسفندماه اشاره می‌کنیم.

تغییر مهندسی در ایستگاه‌های مترو
پایتخت، 7خط مترو و 145ایستگاه دارد. حمل‌ونقل ریلی این روزها به‌دلیل افزایش پیک ترافیک مورد اقبال عموم مردم قرار گرفته است و از این‌رو به‌طور متوسط روزانه میلیون‌ها نفر از شهروندان(حدود2میلیون سفر)  از این ناوگان استفاده می‌کنند. در روزهای پایانی سال، اکثر ایستگاه‌های مترو مملو از مسافر است و حجم جمعیت در ایستگاه‌های تقاطعی به اوج می‌رسد. ایستگاه‌های 15خرداد، امام‌خمینی، دروازه‌دولت، فردوسی، تئاترشهر، بهشتی، مهدیه، نواب، توحید و... این روزها شاهد ترافیک مسافرانی هستند که برای سفر شهری، خطوط مترو را انتخاب کرده‌اند. به‌هرحال وجود مراکز خرید در مجاورت برخی از ایستگاه‌ها، مانند خیام، 15خرداد و... قطعا در افزایش مسافران بی‌تأثیر نیست. در راستای تسهیل و تسریع تردد مسافران، شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با تغییر مهندسی فضاهای اداری ایستگاه‌ها و انتقال آنها به مکان‌های کم‌تردد، فضای عبور و مرور مسافران در گیت‌های ورودی را افزایش داده‌اند. همچنین در خصوص ساعت تردد قطارها هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا مسافران مدت‌ زمان کمی در انتظار قطارها بمانند.

تسهیل تردد مسافران با آسانسور
بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو با تجهیزاتی چون پله‌برقی و آسانسور برای تردد شهروندان سالمند و معلول و مادر و کودک الزامی است. گرچه برخی از ورودی ایستگاه‌ها بدون آسانسور افتتاح و مورداستفاده قرار گرفته‌اند اما مدیریت شهری در دوره جدید تلاش کرده تا این کمبود و نقص را جبران کند. به‌ویژه در روزهای پایانی سال که حجم مسافران ناوگان ریلی افزایش می‌یابد، راه‌اندازی این تجهیزات برای روان‌شدن تردد قشرهای خاص (سالمندان و معلولان) در ایستگاه‌هایی چون 15خرداد و... لازم و ضروری است. تا‌کنون بیش از 50دستگاه آسانسور در ایستگاه‌های مترو فعال شده‌اند و 15دستگاه آسانسور هم در خط7 مترو که مسیر شرقی-غربی محسوب می‌شود، طی روزهای آتی بهره‌برداری شده و تردد مسافران در ایستگاه‌های برج میلاد، بوستان گفتگو، کمیل، هلال‌احمر، چهل‌تن دولاب و آهنگ تسهیل و تسریع خواهد شد.

برقراری انضباط شهری در معابر
اجرای طرح انضباط شهری با رویکرد حفظ کرامت دست‌فروشان از یک‌سو و جلوگیری از سد معبر در خیابان‌های اصلی و فرعی و تسهیل عبور و مرور شهروندان و خودروسواران در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. در گذشته دست‌فروشان مکان یا پاتوق مشخصی داشتند و اکثر آنها در چهارراه تئاترشهر متمرکز بودند اما امروز پراکندگی و گستردگی آنها به خیابان‌های اصلی و فرعی و حتی محورهای بزرگراهی هم توسعه‌یافته است. به‌طور نمونه می‌توان به دست‌فروشی در حاشیه بزرگراه شهید هاشمی(جاده بهشت‌زهرا)، شهید چراغی یا خیابان‌های انقلاب، زرتشت، کارگرشمالی و... اشاره کرد. شهرداری تهران گرچه بساط‌گستری را به‌عنوان یک شغل می‌پذیرد اما این موضوع سبب نمی‌شود چشم روی ماده55 قانون شهرداری در راستای مقابله با سد معبر ببندد. در راستای نظم‌بخشی به بساط‌گستری، اکیپ‌های انضباط شهری در نقاط مهم و پرتردد مستقر شده‌اند. آنطور که مسئولان شرکت شهربان و حریم‌بان عنوان کرده‌اند حفاظت از معابر عمومی و رفع سد معبر با رویکردی اخلاق‌مدارانه و فرهنگی در مناطق 22گانه انجام می‌شود.

راه‌اندازی روزبازار موقت
باتوجه‌به شرایط اقتصادی کنونی، خرید از دست‌فروشان و میادین تره‌بار در اولویت شهروندان قرار گرفته است. بازارها و مراکز خرید در مراکز و شمال شهر قرار دارند و همین امر سبب افزایش سفرهای درون‌شهری و ایجاد ترافیک می‌شود. به همین دلیل است که شهرداری تهران قصد دارد با افزایش و البته ساماندهی روزبازارهای ویژه بساط‌گستران از یک‌سو و راه‌اندازی روزبازار موقت تره‌بار در هر منطقه، علاوه بر تسریع دسترسی شهروندان به مایحتاج موردنیاز، گامی در راستای مدیریت سفرهای درون‌شهری و بار ترافیک بردارد. به‌گفته مسئولان شرکت صنایع و مشاغل شهر تهران، اکنون 47روزبازار و 3شب‌بازار در تهران فعال هستند که امکان افزایش آنها به 70روزبازار و شب‌بازار وجود دارد. آنطور که مسئولان سازمان میادین میوه‌وتره‌بار عنوان کرده‌اند، قرار است در هر منطقه روزبازار موقت راه‌اندازی شود. تدابیری که قطعا مانع از سفرهای درون‌شهری و کاهش ترافیک در پایان اسفند خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید