• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 7 اسفند 1401
کد مطلب : 186556
+
-

توسعه جغرافیای هنر

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی برگزیدگانش را شناخت

تجسمی
توسعه جغرافیای هنر

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، شامگاه جمعه پنجم اسفند با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل، اعضای شورای سیاستگذاری، داوران این جشنواره و جمعی از مسئولان و هنرمندان با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت برگزار شد.

حضور 4هزار هنرمند در جشنواره
سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در بخشی از سخنانش درباره جشنواره گفت: امسال تلاش کردیم رویه جشنواره را از لحاظ محتوا و فرم به آنچه باید نزدیک کنیم. بر این اساس قالب‌های جدید و متفاوتی طراحی شد و این رویداد با توجه به گستره جغرافیایی توسعه پیدا کرد تا به عموم هنرمندان تجسمی، ادای دین کنیم. ۴ هزار هنرمند آثار خود را در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به امانت گذاشتند و امسال با رویکرد تمرکززدایی، بخش تجسم هنر ایجاد شد تا هنرمندان در استان‌های مختلف کشور در این رویداد مشارکت کنند.

افق‌های روشن
در بخش دیگری از این آیین عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سخنرانی خود را در قالب متنی قرائت کرد که در بخشی از آن آمده بود: پانزدهمین جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر، ضمن اهتمام به رسالت، مأموریت و اهداف عالی‌ خود، کوشید تا بیش از همیشه شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تحقق عدالتِ فرهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزنده عموم هنرمندان سراسر کشور را به‌منظور جلوه‌نمایی ایشان، فراهم آورد و برای نخستین بار در طول همه ادوار گذشته، زمینه حضور و مشارکت ۳۱ استان کشور در بستر این رویداد ملّی را میسر کند تا از این رهگذر، بر اهمیت گردش چرخه‌ اقتصاد هنر و بهبود وضعیت اقتصادی هنرمندان این عرصه تأکید ورزد. آثار نمایش‌یافته در فجر پانزدهم از یک سو نمایانگر افق‌های روشن رشد، پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی و از سوی دیگر تبلور روحیه ایثار، مقاومت و حماسه‌آفرینی ملت بزرگ ایران بودند.

مردمی‌ترین جشنواره‌های هنری
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: «مردمی بودن، مهم‌ترین ویژگی جشنواره‌های امسال بود؛ به این معنا که این جشنواره‌ها در وهله نخست متعلق به مردم بودند. جشنواره‌های فجر، مردمی‌ترین جشنواره‌های هنری در تمام دنیا به‌حساب می‌آیند. در هیچ جای جهان نمی‌توان چنین جشنواره‌های فرهنگی ـ هنری متنوعی را یافت که در بازه‌ای مشخص با حضور گسترده مردم برگزار شوند. جشنواره‌های فجر امسال به وضوح مردمی بودند؛ چرا که این رویدادهای فرهنگی ـ هنری با حضور مردم عینیت یافتند و این حضور، همگان را به تحسین واداشت. به همین‌خاطر است که باید قدردان مردم هنردوست ایران بود که پشت هنرمندان و آثار هنری ایستادند. قدردانی دوم باید نثار هنرمندان حوزه‌های مختلف باشد که به خواست مردم برای حضور در این جشنواره‌های مهم لبیک گفتند و اینگونه شد که چراغ جشنواره‌های امسال نسبت به همه ادوار پرفروغ‌تر شد‌.

 یاد یاران
آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش «یاد یاران» یاد و خاطره بهزاد غریب‌پور هنرمند گرافیک و تصویرگر، مسعود سپهر طراح گرافیک، مریم کاظم‌زاده عکاس، بابک برزویه عکاس، حبیب‌الله صادقی نقاش و عبدالرحیم سیاهکارزاده مدیر هنری را که امسال دار فانی را وداع گفتند، گرامی داشت. همچنین از خانواده‌های زنده‌یادان حبیب‌الله صادقی و عبدالرحیم سیاهکارزاده تجلیل شد.

اهدای نشان عالی هنرهای تجسمی
در این آیین به پاس یک عمر فعالیت هنری از استادان و پیشکسوتان هنرهای تجسمی، فرهاد جمشیدی تصویرساز، محمد موحدیان‌عطار طراح گرافیست، محمدعلی جدیدالاسلام عکاس، رضا بدرالسماء نگارگر، محمدکاظم حسنوند نقاش، محمدعلی کشاورز پژوهشگر و محمدطاها بهبهانی مجسمه‌ساز با اهدای لوح مفاخر، نشان عالی هنرهای تجسمی و تندیس طوبای زرین، تجلیل شد. همچنین سعید قاسمی، عکاس اهری ‌ توانست طوبای زرین جشنواره تجسمی فجر را در بخش عکاسی از آن خود‌کند.

8هزار و 627 اثر
در ادامه این آیین، برگزیدگان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش‌های «تجسم هنر»، «قله‌ها»، «جهاد تبیین» و «طوبای زرین» معرفی شدند. این جشنواره با نمایش آثار منتخب در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ استان‌ها (غیررقابتی- با مشارکت کیوریتورها و گالری‌داران)، در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان)، نقاشی و نگارگری با موضوع آزاد، بهمن امسال در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار شد. امسال در مجموع ۸هزار و ۶۲۷ اثر از ۳هزار و ۸۰۱ هنرمند در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد پس از داوری، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار منتخب راه یافتند. این نمایشگاه از هفتم تا ۲۸ بهمن در فرهنگستان هنر برپا شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید