• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 اسفند 1401
کد مطلب : 186399
+
-

حلول دیکتاتوری بن‌علی در قامت قیس‌سعید

موج دستگیری‌های اخیر در تونس بازتاب شرایط دیکتاتوری این کشور در دوران زین‌العابدین بن‌علی است

جهان‌نما
حلول دیکتاتوری بن‌علی در قامت قیس‌سعید

از هفته گذشته، مقامات تونس سرکوب مخالفان را تسریع کرده‌اند. رسانه‌های تونسی گزارش‌های متعددی از بازداشت چهره‌های برجسته اپوزیسیون و منتقدان قیس‌سعید، رئیس‌جمهور این کشور، منتشر کرده‌اند و آنگونه که وب‌سایت نیوعرب گزارش داده، دامنه بازداشت‌ها به بازرگانان با نفوذ مخالف دولت هم کشیده شده است. دستگیری‌ها به‌طور کلی براساس قوانین ضد‌تروریستی انجام می‌شود که به مقامات این اختیار را می‌دهد تا به‌مدت 48ساعت، بازداشتی‎ها را از دسترسی به وکلا محروم کنند؛ روشی که بن علی، دیکتاتور سابق اغلب علیه مخالفان خود به‌کار می‌گرفت. عبدالحمید جلاسی و خیام ترکی، هر دو از مخالفان سیاسی سعید نیز هفته گذشته با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شدند. دختر جلاسی به نیوعرب گفته است که وضعیت سیاسی تونس حتی بدتر از دوران بن‌علی است.
تونس نخستین کشوری بود که در سال 2011 در جریان موج تغییرات سیاسی که به بهار عربی معروف شد، از زیرسلطه رهبران سنتی اقتدارگرای عربی خارج شد. ساختار سیاسی این کشور پس از دوران بن‌علی در حال طی یک مسیر دمکراتیک بود، اما از سال 2019 که نام قیس‌سعید به‌عنوان هفتمین رئیس‌جمهور تونس از صندوق آرا بیرون آمد، مسیر دمکراتیک تونس با بن‌بست مواجه شده است.
قیس‌سعید پارلمان را منحل کرده، قانون اساسی را با برگزاری همه پرسی با مشارکت کمتر از 30درصد تغییر داده و انتخابات پارلمان جدید را با مشارکت کمتر از 20درصد برگزار و قدرت را در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور متمرکز کرده است. پس از همه پرسی تغییر قانون اساسی، اکنون قیس‌سعید حرف اول و آخر را در تونس می‌زند.
نیوعرب در گزارش خود می‌نویسد که اقدامات قیس‌سعید، نوعی بازتاب رفتار دوران حکومت 25 ساله بن‌علی است. طی‌ ماه‌های اخیر، دولت مجوز فعالیت برخی اتحادیه‌های مردم‌نهاد را نیز لغو کرده است. 6‌ماه پیش نیز، قیس‌سعید فرمان 54ماده‌ای را صادر کرد که موضع‌گیری سیاسی رسانه‌ها را به‌عنوان اخبار جعلی توصیف و انتشار اینگونه مواضع و خبرها را مشمول پیگرد قضایی قرار می‌داد. براساس شاخص سالانه آزادی مطبوعات، تونس از سال 2021تاکنون 21پله سقوط کرده و اکنون از نظر آزادی مطبوعات در رتبه 96جهان قرار دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید