• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 1 اسفند 1401
کد مطلب : 185992
+
-

حمله موشکی به زلزله‌زدگان!

مردم سوریه درحالی‌که با بحران زلزله مرگبار اخیر دست و پنجه نرم می‌کنند، هدف حملات داعش و رژیم صهیونیستی نیز قرار گرفته‌اند

گزارش
حمله موشکی به زلزله‌زدگان!

هدیه شیران- روزنامه‌نگار

 2هفته پس از زلزله مرگبار در شمال سوریه که بیش از 6500کشته و یک‌میلیون آواره به‌جا گذاشته و چند روز پس از حملات تروریستی داعش با ده‌ها جان‌باخته، رژیم‌صهیونیستی نیز به مناطق مسکونی در حومه دمشق حمله موشکی کرده است؛ حمله‌ای شبانه که 5شهید و ۱۵زخمی در پی داشته است.
به‌گزارش سایت النشره، وزارت خارجه سوریه در واکنش به حمله اخیر صهیونیست‌ها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است: «این تجاوزها درحالی صورت گرفته که سوریه پر از زخم و درد است و قربانیانش در زلزله را دفن می‌کند. این تجاوز در راستای هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی ازجمله منازل و مراکز خدماتی و فرودگاه‌ها و بنادر سوریه است؛ در راستای ایجاد رعب و وحشت در میان مردمی است که همچنان از پیامدهای فاجعه‎بار زلزله رنج می‌برند و همزمان با تجاوزهای داعش صورت گرفته که به کشته‌شدن ده‌ها غیرنظامی در حومه شرقی شهر حمص منجر شده است.»
خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گزارش داده که رژیم‌صهیونیستی 22دقیقه بامداد یکشنبه با شلیک موشک از سمت جولان، نقاطی در شهر دمشق و اطراف آن از جمله محله‌های مسکونی را هدف قرار داده است. گرچه پدافند هوایی سوریه تعدادی از این موشک‌ها را رهگیری و ساقط کرده اما در نتیجه این حمله، تاکنون ۵نفر ازجمله یک‌نظامی شهید و ۱۵شهروند نیز مجروح شده‌اند که حال بعضی از آنها وخیم گزارش شده است.
در همین حال احسان عطایا، نماینده جهاد اسلامی در لبنان، دیروز در مصاحبه‌ای با المیادین بدون اشاره به جزئیات گفته که در حمله هوایی اخیر صهیونیست‌ها به دمشق تلاش شده تا یکی از فرماندهان این جنبش ترور شود که ناکام مانده است.
دولت فعلی رژیم‌صهیونیستی که تندروترین دولت دست‌راستی تل‌آویو به‌شمار می‌رود، از زمان روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو بارها در سوریه به تجاوز نظامی دست زده و در مقابل سکوت جامعه جهانی حاکمیت ملی این کشور را نقض کرده است. این در حالی است که در چند هفته اخیر به‌ویژه از زمان وقوع زلزله مرگبار اخیر در سوریه، گروه تروریستی داعش نیز بر حملات خود افزوده است. در تازه‌ترین اقدام، تروریست‌های داعش با حمله به غیرنظامیان در جنوب غرب سوریه، 53شهروند سوریه‌ای که اغلب مردم عادی بودند را هدف قرار دادند. مسئولان بیمارستانی گفته‌اند که پس از بررسی جنازه‌های این افراد متوجه شده‌اند که همگی بر اثر شلیک گلوله از فاصله نزدیک به سر، جان خود را از دست داده‌اند. به‌عبارت دیگر، همه این افراد ابتدا اسیر شده و سپس با شلیک به سرشان کشته شده‌اند. قربانیان مشغول جمع‌آوری قارچ در بیابان‌های حمص بودند. شنبه هفته گذشته نیز ۱۶‌نفر در حمله‌ای مشابه در همان منطقه کشته شدند. قربانیان آن حمله هم مشغول جمع‌آوری علوفه بودند.

حمله به مناطق پرجمعیت مسکونی
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص توئیتر نشان می‌دهد که در حمله دیروز یک ساختمان 10طبقه در محله «کفر سوسه» ویران شده و طبقات پایین آن در هم شکسته است. یکی از ساکنان این محله به وب‌سایت خبری-تحلیلی میدل‌ایست‌ای گفته است: «صدای انفجار دیوانه‌کننده و وحشتناک بود.»
همزمان با حمله جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به دمشق، سایت «رادار تل المسیح» نوشته که ارتش سوریه در جنوب شهر شهبا نیز مورد حمله موشکی جنگنده‌های صهیونیستی قرار گرفته است.
رژیم‌صهیونیستی از اظهارنظر رسمی درباره این حملات خودداری کرده است. این رژیم پیش از این نیز درباره تجاوزهای خود به سوریه و نقض حاکمیت ملی این کشور رویکرد سکوت را در پیش گرفته بود. روزنامه لوموند با اشاره به حملات اخیر این رژیم نوشته: «اسرائیل از ابتدای جنگ داخلی در سوریه در سال2011 تاکنون صدها حمله نظامی به سوریه داشته و در اغلب موارد مدعی است که سایت‌های نظامی و مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داده درحالی‌که حملات روز یکشنبه مناطق پرجمعیت مسکونی در اطراف دمشق را نشانه رفته است.»
روزنامه الغد نیز نوشته که مدیریت کل آثار باستانی و موزه‌های سوریه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده که بخش‌هایی از قلعه تاریخی دمشق در حمله صهیونیست‌ها آسیب دیده است. در این بیانیه آمده است: «دشمن اسرائیلی برخی نقاط را در دمشق و اطراف آن هدف قرار داد که موجب خسارات بزرگی در مؤسسه فنی هنرهای کاربردی قلعه دمشق و مرکز فرهنگی کفرسوسه شده است.»
رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس نیز با استناد به شبکه گسترده‌ای از منابع داخلی سوریه به روزنامه لوموند گفته است: «حمله روز یکشنبه مرگبارترین حمله تل‌آویو به پایتخت سوریه است.» نظامیان صهیونیست ‌ماه قبل نیز با حمله به فرودگاه بین‌المللی دمشق 4شهروند سوریه‌ای ازجمله 2نظامی را به شهادت رساندند. حملات تجاوزکارانه رژیم‌صهیونیستی علیه سوریه در آن زمان نیز با اعتراض رسمی دولت دمشق و درخواست از سازمان ملل برای توقف این حملات همراه بود.

تشدید حملات به سوریه در دولت نتانیاهو
از زمان روی کار آمدن دولت جدید در تل‌آویو به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو که تندروترین دولت رژیم‌صهیونیستی لقب گرفته است، حملات نظامیان صهونیست به سوریه به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. علاوه بر تشدید حملات به سوریه، تلاش برای تشدید تدابیر امنیتی و قضایی علیه فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی، تمدید قوانین آپارتاید در اراضی اشغالی، تشدید شهرک‌سازی، بهره‌گیری از حداکثر نیروها برای مصادره و تخریب اموال عاملان عملیات‌های ضدصهیونیستی و...، همگی حلقه‌های تکمیلی رویکرد افراط‌گرایانه دولت جدید رژیم‌صهیونیستی هستند.
جنبش مقاومت اسلامی حماس با انتشار بیانیه‌ای تجاوز مجدد جنگنده‌های صهیونیستی به خاک سوریه را به‌شدت محکوم کرده است. به‌گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این جنبش بر اهمیت مقابله با تجاوزها و جنایات دشمن صهیونیستی از طریق وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و عربی تأکید و اعلام کرده است که رژیم اشغالگر صهیونیستی خطری جدی برای فلسطین، امت و صلح و امنیت کل منطقه است.

مکث
سوریه در انتظار خشکسالی تاریخی
زلزله‌ مرگبار اخیر که سوریه را در هم کوبیده تنها فاجعه طبیعی نیست که این کشور را هدف قرار داده است. المانیتور گزارش داده سوریه که یکی از کم‌بارش‌ترین دوران‌های خود را پشت سر می‌گذارد با خشکسالی تاریخی روبه‌روست؛ به‌طوری که حجم تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم به یک‌چهارم میزان پیش از جنگ داخلی در این کشور رسیده است. طبق این گزارش، خشکسالی تاریخی سوریه که از زمستان2020 آغاز شده، یکی از بدترین خشکسالی‌های تاریخ معاصر این کشور در 70سال گذشته است؛ به‌گونه‌ای که بارش باران در استان‌های شمال‌شرقی مانند حسکه، رقه و دیرالزور که بیشترین محصول گندم سوریه را تولید می‌کردند بین 75 تا 95درصد کاهش یافته است.

تحلیل
تل‌آویو، نقاب از چهره برداشته است

گیدون لوی، ستون‌نویس روزنامه هاآرتص: جهان شاهد تغییرات کاملا فاحشی در تل‌آویو است. دولت جدید اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو و با حضور عناصری چون ایتمار بن گویر در مقام وزیر امنیت داخلی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک نظام سیاسی بنیادگرا و فاشیستی است. تصمیم‌سازان در تل‌آویو نقاب از چهره برداشته‌اند و دیگر حتی در ظاهر نیز به حفظ ارزش‌هایی چون دمکراسی که غرب بر آن تأکید دارد نیز تظاهر نمی‌کنند. بر همین اساس است که امروز شاهد شکاف‌های عمیق سیاسی در تل‌‌آویو هستیم. راستگرایان افراطی که امروز کابینه را تشکیل داده‌اند، نسبت به راستگرایان در اروپا و آمریکا بسیار تندروتر هستند و طرح‌های آنان نه‌تنها امنیت منطقه‌ای را به خطر انداخته که ماهیت نظام سیاسی در تل‌آویو را نیز تهدید می‌کند. شاید با وجود این تغییرات، آمریکا همچنان ادعا کند که اسرائیل هنوز خط مقدم غرب در خاورمیانه است اما واقعیت این است که امروز تهدیدها از همه جهت نمایان شده؛ از تلاش نتانیاهو برای نابودی نظام قضایی گرفته تا تشدید رویکرد ن‍ژادپرستانه، تضییع حقوق آشکار فلسطینی‌ها، افزایش نظامی‌گری و ... ‌.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید