• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185880
+
-

مصونیت بافت تاریخی شیراز از تخریب

مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که مسئول تدوین طرح ساماندهی بافت تاریخی شیراز است در بازدید رسانه‌ها با حضور مسئولان از بافت تاریخی شیراز گفت: در میانه دهه 70، محدوده‌ای وسیع از بافت بین حرم‌های مطهر در شیراز تخریب و به واحدهای تجاری و اداری و هتل تبدیل شد.
او گفت: این رخداد موجب ایجاد این ذهنیت شده که هرجا بحث ساماندهی مطرح باشد، هدف تبدیل به اماکن تجاری و اداری و... است.
امیری با بیان اینکه حساسیت‌های امروز در زمانی که طرح‌های بین‌الحرمین و نیکان در شیراز اجرا شد، وجود نداشت، گفت: این ذهنیت که به فرض تخریب در بافت فرسوده، شاهد ایجاد مجتمع‌های تجاری و اداری خواهیم بود، منجر به برداشت‌های اشتباه شده است.
امیری با یادآوری اینکه در کل پهنه ۳۶۰ هکتاری بافت تاریخی- فرهنگی شیراز، ۴۱۰ اثر ثبت شده داریم، گفت: ثبت این آثار بدون آنکه کل حریم بافت ثبت شده باشد منجر به ایجاد یک لایه حفاظتی برای بافت تاریخی شیراز شد.
او با اشاره به اینکه بافت تاریخی شیراز در مقایسه با سایر نقاط کشور، کمترین میزان آسیب را داشته است، گفت: سال ۸۹ یک محدوده ۵۷ هکتاری در بافت شیراز برای ساماندهی تصویب شد، نام آن بافت پیرامون حرم مطهر بود و قرار نبود که این محدوده به حرم‌ها اضافه شود. بحث بر سر ساماندهی بوده و هست و معنی ساماندهی، تخریب نیست، تعدد آثار ثبت شده در محدوده ۳۶۰هکتاری است.
او درخصوص طرح مدنظر برای اتصال بین دو حرم که در محدوده‌ای از بافت تاریخی شیراز تهیه شده است، گفت: ذیل طرح ارائه شده از سوی مشاور، نظر پژوهشگاه قید شده و در طرح ارائه شده ‌آثار و ابنیه ثبتی و ارزشمند در معرض تخریب نیست و می‌تواند مطلوب باشد.
امیری با تأکید بر اینکه مبنای هر طرحی در محدوده بافت تاریخی، نظر تخصصی میراث فرهنگی است، گفت: هیچ کار ناصواب و غیراصولی در محدوده این طرح پیشنهادی اجرایی نشده و از این پس هم انجام نخواهد شد.
معاون عمرانی و اجرایی تولیت آستان شاهچراغ(ع) نیز در این جلسه گفت: تولیت شاهچراغ همواره در مسیر قانون حرکت کرده است. او گفت: طی سال‌های اخیر تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی یک سانتی‌متر از فضای پیرامونی حرم را نه تملک کرده و نه تخریب کرده حتی فشاری هم به هیچ فرد و دستگاهی وارد نشده است.
او با بیان اینکه آنچه مطرح می‌‎شود، مربوط به سال‌های قبل از ۱۳۹۶ است، گفت: تولیت آستان شاهچراغ(ع) در دهه 70 نسبت به اجرای طرح بین‌الحرمین به این شکل که اکنون مشاهده می‌شود، مخالف بوده و نباید به‌گونه‌ای جلوه داد که حرم و خادمان حرم در مقابل جامعه، مردم و میراث فرهنگی قرار داده شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید