• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185878
+
-

توافق گردشگری ایران و چین

تهران و پکن بر سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، تربیت راهنمای چینی‌زبان و تبلیغات گسترده در 2کشور توافق کردند‌

گزارش
توافق گردشگری ایران و چین

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

ایران و چین همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به پکن تفاهمنامه گردشگری میان 2کشور را امضا کردند و هر دو کشور قرار است پس از امضای این توافق در توسعه تعاملات گردشگری با یکدیگر قدم بردارند. ایران بیش از هر زمان دیگر برای بازدید گردشگران چینی از جاذبه‌های گردشگری خود تلاش می‌کند چون میلیون‌ها چینی اقتصاد جهانی را از محل گردشگری در سال‌های گذشته تقویت کرده‌اند. حالا پس از سال‌ها چشم‌انتظاری ایران در میزبانی از گردشگران چینی که دیگر به گردشگران ولخرج در جهان شهرت یافته‌اند و نقش مهمی در تقویت اقتصاد کشورهای مقصد ایفا می‌کنند، امضای تفاهمنامه گردشگری میان 2کشور در دل توافقنامه 20ساله تهران-پکن می‌تواند پای گردشگران انبوه چین به ایران را باز کند و صنعت رو به افول گردشگری کشور را که 4سال است در رکود به‌سر می‌برد، نجات دهد.
 روزنامه همشهری پیش از سفر رئیس‌جمهوری به پکن در گزارشی به نقل از فعالان گردشگری اعلام کرده بود که بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی چین در تماس با طرف‌های ایرانی نرخ تورهای ایران را گرفته و در انتظار صدور مجوز اعزام گردشگران چینی به ایران از سوی دولت چین هستند. در آن گزارش اعلام شد که اگر رئیس‌جمهوری کشورمان بتواند شی‌جین‌پینگ را متقاعد به اعزام گردشگران به ایران کند، سالانه در کمترین حالت یک میلیون گردشگر چینی به ایران سفر می‌کنند که اگر براساس ارزیابی سازمان جهانی گردشگری هر یک از آنها در کمترین حالت 1000دلار در ایران خرج کنند، سالانه تنها از محل سفر گردشگران چینی به ایران یک میلیارد دلار نصیب کشور می‌شود. حالا هیأت همراه رئیس‌جمهوری توانسته است توافقنامه گردشگری ایران و چین را در پکن و در دیدار با دولت آن کشور به امضا برساند. اما متن این توافقنامه چیست و چه موضوعاتی در آن مطرح شده است؟

چینی‌ها سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران و ساخت هتل و رستوران و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه این صنعت  را در کشور پذیرفته‌اند.
رستوران‌های چینی در ایران بسیار اندک هستند و براساس گزارش پیشین روزنامه همشهری، ارزیابی رفتار گردشگران چینی مشخص کرده است که آنها در هر سفر یک هفته‌ای به هر نقطه از جهان علاقه عجیبی برای صرف غذا در رستوران‌های چینی دارند. این در حالی است که طی سال‌های گذشته رستوران‌های چینی در ایران به‌دلیل نداشتن مشتری که بیشترشان گردشگران ورودی به ایران بودند، تعطیل شده و تغییر کاربری داده‌اند. تا جایی که به‌گفته فعالان گردشگری، در تهران کمتر از 5 رستوران چینی فعالیت دارند.

تربیت راهنمایان چینی‌زبان در ایران نیز یکی دیگر از بندهای توافقنامه گردشگری ایران و چین است که در سفر رئیس جمهوری و هیأت همراه به چین با دولت آن کشور امضا‌ شده است.
فقدان راهنمایان چینی‌زبان در ایران یکی از مشکلات ریشه‌ای میزبانی از گردشگران چینی در ایران بود و وزارت میراث فرهنگی و فعالان صنعت گردشگری از 2دهه قبل همواره نسبت به نبود تعداد کافی راهنمایان گردشگری چینی‌زبان در ایران گلایه داشتند. حالا به‌نظر می‌رسد با برنامه‌های موجود در توافقنامه گردشگری ایران و چین یکی از قدیمی‌ترین مشکلات میزبانی از گردشگران چینی در ایران برطرف شود. فعالان صنعت گردشگری به همشهری خبر داده‌اند که راهنمایان چینی‌زبان ایران در 4سال اخیر پس از ورود کرونا به ایران و رکود مطلق سفر و پس از آن حوادث متعدد که گردشگری ورودی کشور را متاثر ساخت، یا از ایران مهاجرت کرده‌اند و در چین به فعالیت خود ادامه داده‌اند یا از حوزه گردشگری خداحافظی کرده و در بخش‌های دیگر مشغول به‌کار شده‌اند.

انجام تبلیغات گسترده از جاذبه‌های گردشگری ایران  و چین
تهران و پکن فعالیت تبلیغی گسترده برای سفر شهروندان ایران و چین به 2کشور را باید به‌صورت گسترده در کشور مقصد آغاز کنند.

براساس این سند، دو طرف همزمان با امضای توافقنامه می‌توانند فعالیت‌ها برای آموزش گردشگری به فعالان این صنعت در ایران را آغاز کنند.

مذاکرات د‌وجانبه شرکت‌های خصوصی صنعت گردشگری برای تبادل گردشگر میان 2کشور پس از امضای این توافقنامه آغاز می‌شود و دفاتر خدمات گردشگری ایران و چین همکاری مشترک برای اعزام گردشگران به 2کشور را آغاز می‌کنند.
فعالان صنعت گردشگری پیش‌تر به همشهری گفته بودند که تعداد زیادی از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری چین در ماه‌های گذشته تماس‌های مکرر با آژانس‌های گردشگری همکار در ایران داشتند و قیمت پکیج‌ تورهای گردشگری ایران را گرفته‌اند اما در انتظار دستور پکن برای اعزام گردشگر به ایران هستند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید