• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 13 بهمن 1401
کد مطلب : 184673
+
-

این پدران ایران‌زمین

به همه آنها که به یک علم، هنر، پیشه و فعالیت ویژه جان بخشیده‌اند، در افکار عمومی و نگاه صاحب‌نظران، لقب پدر داده شده است؛ پدرانی که تعدادشان کم نیست و همگی فخر این مرز و بوم هستند؛ درست مثل این چند پدر.

پدر موسیقی نوین

استاد علینقی وزیری معروف به کلنل وزیری، از موسیقی‌دانان سرشناس و از پیشگامان آهنگسازی برای اجرای ارکستر موسیقی ایرانی بود.

پدر علم ارتباطات

کاظم معتمدنژاد به‌دلیل نقشی که در تدریس آکادمیک علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در ایران داشت به پدر «علم ارتباطات ایران» شهرت یافت.

پدر علم کویرشناسی

پرویز کردوانی، جغرافی‌دان و دارنده مدال ملی و نشان عالی دانش، پدر علم کویرشناسی ایران در این حوزه بسیار خدمت کرد.

پدر معماری مدرن

هوشنگ سیحون، طراح، معمار، نقاش و تندیس‌ساز پیشکسوت و باسابقه‌ای است که جایگاه ابدی بزرگانی چون خیام، کمال‌الملک، بوعلی سینا هنر اوست.

پدر مدرسه‌سازی

محمدرضا حافظی، بنیانگذار جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور، سال‌ها برای ساخت مدرسه تلاش کرد و به پدر مدرسه‌سازی معروف شد.

پدر صنعت  گاز

محسن خلیلی که برای نخستین‌بار شعله‌های گاز را در خانه‌های ایرانی روشن و کارخانه بوتان را راه‌اندازی کرد، به‌عنوان پدر صنعت شناخته می‌شود.

پدر داستان‌نویسی کوتاه

محمدعلی جمالزاده با داستان‌های انتقادی، ساده، طنزآمیز و سرشار از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاح‌های عامیانه، آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی شد.

پدر صنایع غذایی

شاهرخ ظهیری، پدر صنایع غذایی ایران و بنیانگذار شرکت صنایع غذایی «مهرام» مدیریت مجموعه‌های صنعتی متنوعی را برعهده داشت.

پدر روانشناسی

پروفسور سعید شاملو، بنیانگذار روانشناسی بالینی ایران است و نخستین کلینیک مرکز مشاوره و راهنمایی را در سال ۱۳۴۴ در دانشگاه تهران راه‌اندازی کرد.

پدر علم فیزیک ایران

پروفسور محمود حسابی، پایه‌گذار فیزیک و مهندسی نوین بود و از او به‌عنوان خدمتگزار فرهنگ ایران و انسانی ایران‌دوست نام برده می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید