• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 10 بهمن 1401
کد مطلب : 184324
+
-

کاهش روشنی بزرگراه‌ها و کاهش ایمنی شهروندان

خاموش‌کردن چراغ‌های پرمصرف بزرگراه‌های تهران باعث صرفه‌جویی برق شده اما احتمال تصادف، سرقت و زورگیری را افزایش داده است

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

خاموشی معابر شهر اغلب مشکل فصل گرم سال بود. وقتی هوا گرم است بیشتر برق تولیدی که روانه شهر‌ها می‌شود برای کولر‌های گازی مصرف می‌شود و هرچقدر هوا گرمتر شود احتمال خاموش ماندن چراغ‌های معابر بیشتر می‌شود. امسال در فصل گرم هم با این اتفاق روبه‌رو شدیم و در فضای مجازی فیلمی از خاموش ماندن چراغ‌ بزرگراه‌ها مانند بزرگراه شهید مدرس در تهران منتشر شد.
یکی از اعضای شورای شهر درباره تاریک ماندن معابر شهر گفت: «با این مسئله مواجه شده‌ایم و تماس‌هایی از طرف مردم در این‌باره داشته‌ایم، اما خاموشی روشنایی معابر مربوط به شرکت برق است، این قبیل اقدامات در راستای مشکلاتی است که درخصوص تامین انرژی پیش‌ آمده و سبب شده برخی از معابر را به نوبت خاموش کنند و برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی این کار را انجام می‌دهند». ناصر امانی افزود: «این مسئله سبب شده برخی نقاطِ بی‌دفاع شهری روشنایی نداشته باشند و چراغ‌های برخی بوستان‌ها و معابر خاموش شوند، مشکلاتی که این وضعیت می‌تواند ایجاد کند افزایش ناامنی، سرقت و خفت‌گیری‌هاست، همچنین می‌تواند سبب افزایش تصادف در معابر شهری شود. برخی از مردم جرأت نمی‌کنند با خودرو از مناطقی که روشنایی ندارد عبور کنند، این مسئله به‌نوعی زندگی شبانه مردم را مختل می‌کند، ما حتما از طریق شورای شهر این مورد را تذکر می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم.» حدود یک هفته قبل هم کارشناس تصادفات پلیس راهور، سرهنگ رابعه جوانبخت گفته بود که بخش زیادی از تصادفات عابران پیاده با خودرو‌ها به تاریک بودن معابر ارتباط دارد.

380هزار چراغ
روشنایی معابر تهران با 380هزار چراغ تامین می‌شود و اگر 30هزار عدد از این چراغ‌ها در بزرگراه‌ها خاموش شوند، با 8درصد خاموش کردن چراغ‌ها 15درصد در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد. آذرماه امسال مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی وزارت نیرو اعلام کرده بود که روشنایی معابر و بزرگراه‌ها در نقاطی که حادثه‌خیز نباشد، تعدیل می‌شود. دلیل این کار افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و کاهش سهمیه سوخت نیرو‌گاه‌های برق عنوان شد. این خاموشی به اندازه 500مگاوات در هر ساعت از فشار بر شبکه برق در شب کم می‌کند که معادل تولید برق در یک نیروگاه است. برای تامین این برق نزدیک به یک یا یک‌ونیم میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود. حمیدرضا پیرپیران، معاون هماهنگی توزیع توانیر نیز کاهش حداقل 40درصد از روشنایی معابر، میدان‌ها و فضاهای سبز شهری را از تدابیر این شرکت عنوان کرد و گفت که حدود 27درصد این کاهش عملی شده است. اما این صرفه‌جویی باعث خسارت دیگری می‌شود. چند‌ماه قبل معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران گفته بود که سرقت تجهیزات شهری در تاریکی بیشتر اتفاق می‌افتد و در بعضی بزرگراه‌ها که همه یا تعدادی از چراغ‌ها خاموش شده‌اند، نه دوربین‌های نظارتی به درستی کار می‌کنند و نه گشت‌‌های پلیس دیدکافی دارند.
جلال بهرامی با بیان اینکه به‌گفته مسئولان وزارت نیرو، هر کدام از چراغ‌های بزرگراهی چند برابر یک واحد مسکونی عادی برق مصرف می‌کنند، گفت: خاموش‌کردن آنها بخش مهمی از کسری برق شهر را جبران می‌کند. به همین نسبت بود که باعث شد شهردار تهران به دفعات از همکاری شهرداری و وزارت نیرو برای تبدیل لامپ‌‌های معابر شهر به لامپ‌های کم مصرف بگوید. حتی سرمایه‌گذار و نوع لامپ‌های ال‌ای‌دی هم مشخص شده بود اما ابعاد کار خیلی بزرگ‌تر از چیزی است که به‌نظر می‌آید. نزدیک به 300هزار لامپ باید در شهر عوض شود. به‌گفته بهرامی پیشنهاد شده است که این کار از بزرگراه‌های صدر، امام علی، زین‌الدین، شهید همت، رسالت و حکیم شروع شود.

26کشته در یک ماه
سال1399 آماری از کشته‌شدن شهروندان در اثر تاریک ماندن بزرگراه‌ها منتشر شد که در آن آمده بود در بهمن‌ماه این سال و درحالی‌که بیماری کرونا شرایط ویژه‌ای در کشور ایجاد کرده بود، حدود ۲۶نفر از هموطنان در پی مشکلات ناشی از خاموشی بزرگراه‌ها کشته شدند. سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در نخستین نشست خبری سال۱۴۰۰ گفته بود که با بازگشت روشنایی به بزرگراه‌ها این آمار کاهش پیدا کرده است. اجرای ساعت محدودیت تردد شبانه از ساعت 9 شب هم باعث شده بود که خاموش کردن چراغ‌های بزرگراه‌ها توجیه بیشتری داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید