• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18386
+
-

وزیر کار در آیین امضای تفاهمنامه سازمان تأمین اجتماعی و هنرمندان:

عذرخواهی می‌کنم!

عذرخواهی می‌کنم!


آیین امضای تفاهمنامه بین سازمان تأمین اجتماعی و خانه تئاتر، خانه سینما و خانه موسیقی با حضور علی ربیعی وزیر تعاون ،کارو رفاه اجتماعی و همچنین روسای اصناف و انجمن‌های هنری در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش همشهری در ابتدای این مراسم منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما با صراحت از مطالبات اهالی هنر گفت: «آقای وزیر، ما نیازمند تعریف شغلی روشن و واحد در سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار هستیم. شما می‌دانید که موسیقی، تئاتر و سینما معضل ما نیست بلکه راه‌حل ماست. این راه‌حل را برای حل و فصل بسیاری از مشکلات جامعه ما دست‌کم نگیرید. متأسفانه یک تصویر وجود دارد و در جاهایی به آن اشاره می‌شود و فکر می‌کنند که حوزه هنر خودش معضل و مسئله است اما از شما توقع داریم این را در هرجایی که امکانش هست، انکار کنید.»

در ادامه منوچهر محمدی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز با تأیید صحبت‌های شاهسواری، شروع ماجرا را از سال 96دانست و به مجموعه مشکلات و جلساتی که درباره تأمین اجتماعی برگزار شد، اشاره کرد: «ما در ابتدا برای اینکه وزارت ارشاد و وزارت کار را حساس کنیم، منجر به نوشتن نامه‌ای شدیم که بسیار هم تلخ، تند و گزنده بود که البته بنده هم کاتبش بودم اما در نهایت منجر به تشکیل کارگروهی شد که مجموعه جلساتی در تأمین اجتماعی و خانه سینما برگزار کردیم؛ جلساتی تلخ و تند گاهی هم همراه با دعوا ولی امروز خستگی از تن ما رفت چون این تفاهمنامه امضا شد.»

او وزیر کار را آشنا با اقشار ضعیف جامعه دانست‌؛ «آقای ربیعی را همه می‌شناسند. او‌ زاده جنوب شهر و کارگرزاده است و با شرایط قشر ضعیف آشناست. من خواهشی دارم. تفاهمنامه‌ای انجام شده و سعی شده تمام مسائل حقوقی و قانونی رعایت و خیر و صلاح بخش‌های هنری در آن دیده شود. خواهشم این است که این تفاهمنامه گرفتار دیوان‌سالاری و همچنین گرفتار مأمور معذور هم نشود.»

در بخش دیگری از این جلسه، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، از مشکلات معیشتی هنرمندان موسیقی حرف زد و اصغر همت، مدیرعامل خانه تئاتر هم از شفافیت در انجام امور مربوط به بیمه هنرمندان گفت: «ما صراحتا نمی‌توانیم چیزی را به هنرمندان هبه کنیم، چون با ۴۲ میلیون نفر طرف هستیم. رفاقتی چیزی پیش نمی‌رود. باید یک شفافیتی به‌وجود بیاید که بدانیم تکلیف ما چیست. کسی که تئاترش یک میلیون و نیم فروش داشته، ولی باید ۵۶ درصد از آن را برگرداند. درست است که این تفاهمنامه امضا شد اما مشکل ما عطف به ماسبق و در نهایت هم شفافیت مهم‌ترین نکته است.»

اما آخرین سخنران به نمایندگی از هنرمندان، تورج منصوری، از فیلمبرداران پیشکسوت بود؛ «این جلسه من را یاد اوایل دهه ۷۰انداخت. یک‌ تفاهمنامه‌ای با همین نام به امضای 3نفر رسید: وزیر ارشاد، رئیس سازمان تأمین اجتماعی و مدیرعامل خانه سینما که خودم بودم. قرار بر این شد که اهالی خانه سینما بیمه شوند. این خبر تیتر درشت روزنامه‌ها شد و شادی و پایکوبی اهالی خانه سینما را به همراه داشت. آن روز همه موهای من مشکی بود و همه تازه‌نفس بودیم. سینمای امروز حاصل کار آن‌هاست اما متأسفانه اشکالات قانونی‌ در تفاهمنامه وجود داشت. قرار بود از دو درصد درآمد سینماهای کشور، خانه سینما از محل بودجه‌هایی که وزارت ارشاد به خانه سینما اختصاص داده بود، بخش کارفرمای بیمه را بپردازد در نتیجه به خانه سینما یک شماره کارگاه داده شد.»

او در ادامه صحبت‌های خود اظهار امیدواری کرد که قرارداد امضا شده آخرین قرارداد بین مدیران باشد و سال‌ها بعد نیاز به امضای دوباره این تفاهمنامه نباشد؛ «ما پیر شدیم و قرار است با چیزی حدود ۴۰ سال سابقه کار بازنشسته شویم و بنده در زمان بازنشستگی چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بازنشستگی خواهم گرفت. فقط نگاهمان به جوانانی که وارد می‌شوند، نباشد و حواسمان به سفیران فرهنگی کشور هم باشد. خواهشم این است که کاری برای حقوق بازنشستگی این افراد انجام دهیم.»

پس از صحبت‌های هنرمندان، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از هنرمندان بابت این اتفاقات عذرخواهی کرد؛ «اول اینکه خوشحالم که در جمع شما هستم و دوم باید بگویم که خجالت کشیدم. حدود 4سال است که اینجا هستیم اما آرزوهایی که روزهای اول داشتیم، نشد که پیش برود. عذرخواهی می‌کنم از شما. آقای منصوری مثل یک فیلمبردار گویی تمام اتفاقات را ثبت کرده‌اند و به ما نشان دادند.» وی ادامه داد: «حق شما ادا نشده و می‌فهمم که آنچه شایسته وضعیت هنر است، ادا نشده و سلایق ما کار دست شما داده است و شما مانند متغیر وابسته‌ای در مقابله با این سلایق بودید و می‌دانم هیچ‌کس از راه هنر نتوانسته زندگی متوسط رو به بالایی داشته باشد و از راه قلم ارتزاق کند؛ حتی بزرگ‌ترین نویسندگان. بنا بر این ارزش کار شما را می‌فهمم.»

وزیر کار در میان صحبت‌های خود از ۳۲ صنف و ۸۰ تخصص نام برد و تأکید کرد هنوز عنوان شغلی مستقل نداریم؛ «جامعه امروز نیاز زیادی به نشاط و امید دارد و اوضاع آن خوب نیست. ما نیاز داریم که جلوی این تهدیدهایی که ناجوانمردانه از خارج به ما می‌شود ایستادگی و جامعه را قوی کنیم. بخشی از آن بر عهده شماست و ما وظیفه داریم اینها را به صنعت تبدیل و آن را دنبال کنیم. به‌عنوان کنشگر اجتماعی ایرانی‌ها بیش از پیش به هنر شما نیاز دارند تا بتوانیم جامعه‌ای قرص و غیرشکننده داشته باشیم.»

در این مراسم که با حدود یک ساعت تأخیر آغاز شد، چهره‌هایی چون محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، اصغر همت، مدیرعامل خانه تئاتر، همایون اسعدیان، مرتضی رزاق‌کریمی، تورج منصوری، عبدالحسن تهامی‌نژاد، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، رامین حیدری فاروقی، حسن آقاکریمی، منوچهر محمدی، محمد بانک، امیر معتمدی، علی دهکردی، بهرام بدخشانی، روانبخش صادقی، جواد طوسی،محمد سریر، مریلا زارعی، مریم هژیروند، محمدرضا معینی، فرشته طائرپور، سیدضیا هاشمی، ایرج راد، کاظم هژیرآذر، فاطمه معتمدآریا، کامران قدکچیان، علی آشتیانی‌پور، غلامرضا موسوی و مسعود امینی تیرانی حضور داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید