• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193954
+
-

سعی می کنم حال خوب را منتقل کنم

گفت‌وگو با مجری‌ای که مراسم عقدش در برنامه زنده تلویزیونی خبرساز شد

گفت‌وگو
سعی می کنم حال خوب را منتقل کنم

پریسانوری-روزنامه‌نگار

چهره‌‌اش، بینندگان تلویزیون را به یاد برنامه‌های پرمخاطب «سلام تهران»، «عقیق»، «‌5ستاره» و... مخاطبان فضای مجازی را با برنامه‌های «تی‌وی پلاس» و «کاکتوس» در سایت آپارات می‌اندازد. مصطفی امامی، از مجریان جوان و پرانرژی تلویزیون است که کارش را از اینترنت و پشت صحنه تلویزیون آغاز کرد و رفته رفته به یکی از مجریان توانمند برنامه‌های صداوسیما تبدیل شد. گپ و گفت ما با این فعال رادیو و تلویزیون و اینترنت را که به زعم خودش روزهایی که مشکلات زیاد است تلاش می‌کند با کارهای گوناگون حال اطرافیان را خوب کند، در ادامه بخوانید.

فارغ‌التحصیل ارتباطات و روزنامه‌نگار هستید، چه چیزی باعث شد که در قامت مجری تلویزیون و برنامه پرمخاطب «سلام تهران» ظاهر شدید؟
اجرا در تلویزیون و قبل آن در اینترنت دنباله دوره روزنامه‌نگاری و خبرنگاری بودم، در واقع همان فضایی که در دوران خوش روزنامه‌نگاری و خبرنگاری داشتم را به نحو دیگری در اجرا پیگیری و سعی کردم با همان روحیه و حال و احوال در چارچوب جدید کارهایی را که دوست دارم پیگیری کنم. از برنامه‌های تی.وی پلاس و کاکتوس شروع شد و بعد به تلویزیون رسیدم.
اما این روزها کم کار شده‌اید و مدتی است در «سلام تهران» شما را نمی‌بینیم.
بله الان نزدیک به 2‌ماه است که از دوستان خوب این برنامه خداحافظی کرده‌ام.
مشکلی پیش آمد؟ دلیل خاصی برای ترک برنامه داشتید؟
خیر. مشکل خاصی پیش نیامد و هنوز هم با دوستان و همکاران سلام تهران در ارتباطم و رابطه دوستی‌مان را حفظ کرده‌ایم اما به هر حال دنیای رسانه، دنیای سلیقه‌های متنوع است و به اندازه همه آدم‌های شاغل در رسانه سلایق و نگا‌ه‌های مختلفی در برنامه‌سازی وجود دارد.
الان کجا و در کدام برنامه مشغول هستید؟
در حال حاضر روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 18تا 20برنامه استودیو هشت را در رادیو نمایش اجرا می‌کنم.
قرار هست شما را دوباره در قاب تلویزیون ببینیم؟
همیشه خودم را فرزند تلویزیون می‌دانم و اساسا کاری جز اجرا و برنامه‌سازی‌ برای تلویزیون بلد نیستم. پس به‌زودی درصورت تمایل تلویزیون حتما در خدمت مخاطبان رسانه ملی خواهم بود. در حال حاضر در کنار دوستان بی‌ادعای رادیو هستم. باید ببینیم خدا چه می‌خواهد.
به زعم خودتان نخستین بار مردم کی چهره شما را شناختند؟
قبل از «سلام تهران» در تی.وی.پلاس کار می‌کردم. آن زمان مثل حالا تولید محتوا در حوزه سینما و موسیقی  و هنر چندان زیاد نبود و آن برنامه‌ها خیلی دیده شد، چون یک جورهایی قدم اول در آن حوزه‌ فرهنگ و هنر به‌حساب می‌آمد. کار ما گرفت و مردم خیلی به ما لطف و محبت داشتند.
یک برنامه چالشی پرمخاطب به‌نام «اختیاریه» را هم برای شبکه 5تلویزیون داشتید. آن برنامه در میان مردم جایگاهش را پیدا کرد؟
بله. در آن برنامه ابتدا به‌عنوان سردبیر فعالیت داشتم و فواد صفاریان عزیز کارگردان بود که با مشغله کاری که برای فواد پیش آمد بعد از مدتی وظیفه کارگردانی و سردبیری همزمان به من محول شد. یکی از تجربه‌های خوبم در برنامه‌سازی اختیاریه بود که به زعم بینندگان برنامه موفقی بود که توانست جریان‌ساز شود. به‌نظرم دلیل اصلی اتفاق خوبی که برای اختیاریه افتاد حضور تیم همدل با محوریت تهیه‌کننده و مجری برنامه بود.
حالا چرا اختیاریه؟ دلیل انتخاب این اسم چه بود؟
چون در آن برنامه شعارمان این بود که اینجا پاسخ دادن اختیاری هست و مهمان را در تنگنا قرار نمی‌دادیم که حتما پاسخ بدهد.
ساخت برنامه‌های اختیاریه، مسابقه 5ستاره، آقای آتش‌نشان و... را در کارنامه دارید، با وجود این خودتان را برنامه‌ساز می‌دانید یا مجری؟
اجرا و برنامه‌سازی را از هم جدا نمی‌دانم و اساسا در دنیا مجریانی که دستی بر آتش برنامه‌سازی‌ هم دارند که به‌اصطلاح به آنها مجری - مولف می‌گویند چهره‌های موفق‌تر و ماندگارتری هستند.
بازخورد فعالیت‌های‌تان را می‌بینید؟
بله ولی بازخوردها بیشتر در فضای مجازی است.
بازخوردها بیشتر منفی است یا مثبت؟
هم منفی و هم مثبت. از نظر من آدمی که در رسانه است اگر از مخاطب واکنشی نگیرد باید کارش را رها کند و برود سراغ یک شغل دیگر؛ برود نجار یا دکتر یا مهندس و... شود. خلاصه اینکه اگر جلوی دوربین هستی باید بازخورد بگیری فرق نمی‌کند بازخورد مثبت باشد یا منفی. مرگ یک مجری روزی است که درباره‌اش حرف نزنند.
در واکنش به بازخوردهایی که از مردم می‌گیرید انتقادپذیر هستید؟
بله ولی نه به این معنا که هر کسی هر چیزی را گفت قبول کنم، بلکه حرف‌ها و نقدها را سبک و سنگین می‌کنم و اگر درست بود می‌پذیرم.
بیشترین انتقادی که به اجرای شما می‌شود، چیست؟
شما چه شنیده‌اید؟
مثلا شنیده‌ایم یکی از نقدهایی که به شما وارد کرده‌اند این است که برای دیده شدن روی آنتن بعضا با مهمانان شوخی‌های سطحی می‌کنید.
آنهایی که این حرف را می‌زنند مصداق قابل‌قبولی ندارند. مثلا برنامه عیدانه را مثال می‌زنند که بازی‌محور بوده و بازی‌ها را هم برنامه‌سازان و سردبیران طراحی می‌کنند و به مجری خیلی ارتباطی ندارد. درباره دیده شدن هم خیلی‌ها می‌گویند دیده نشدن یک فضیلت است اما به‌نظر من اگر کسی دنبال دیده شدن نبود که نمی‌آمد جلوی دوربین. وقتی هم کسی دیده می‌شود هزار جور برچسب به او می‌زنند.
در اجرا چه سبکی را دنبال می‌کنید؟
همه اجراهای خوب داخلی و خارجی را جسته و گریخته می‌بینم و سبک هارد تاک (گفت‌وگوی سخت) «لری کینز» استاد همه ماست، زبان بدن، زمانی که وارد صحبت مهمان می‌شود و... همه برایمان درس است.
یکی از موضوع‌هایی که درباره شما گفته می‌شود، ثبت ازدواج‌تان روی آنتن زنده است که جزو معدود چهره‌هایی هستید که این کار را انجام داده‌اند. چرا این تصمیم را گرفتید؟
بله پارسال اردیبهشت‌ماه قسمت شد همراه مادر، خواهر و نامزدم به کربلا برویم و خواندن خطبه عقد روی آنتن زنده پیشنهاد آقای فرزندی بود.
آن لحظه در کربلای معلی چطور گذشت؟
یک اتفاق رؤیایی و بهترین لحظه زندگی‌ام بود. در خواب هم نمی‌دیدم که قسمت شود در جوار گنبد سیدالشهدا عقد کنم. امیدوارم هر کسی این آرزو را دارد خود امام حسین(ع) قسمتش کند. اینکه نزدیک بارگاه سیدالشهدا، در محضر مردم باشی و دعاهای خیر مردم پشت زندگی‌ات بیاید. هدیه جشن عروسی ما از طرف اباعبدالله بود که حلاوت و شیرینی بسیاری داشت. از دست من برنمی‌آید که تشکر کنم از امام حسین(ع). امیدوارم سایه پرمهرشون در زندگی همه مردم باشد.
بخشی از گفت‌وگوی ما درباره حال خوبه. حال شما چطوره؟
(با خنده) خوبم فقط کمی سرما خوردم. ولی جدا از شوخی حتی اگر حالم خوب نباشد سعی می‌کنم حال بقیه را خوب کنم.
چطور این کار را می‌کنید؟
از نظر من حال خوب مسری است و از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. درست مثل ویروس کرونا که از یکی به دیگری سرایت می‌کرد. من به سهم خودم با کارهای کوچک سعی می‌کنم حال خوب را منتقل کنم.
مثلا وقتی پشت چراغ قرمز می‌ایستم برای بچه‌ای که از شیشه ماشین بغلی نگاهم می‌کند لبخند یا چشمک می‌زنم؛ یا در ترافیک شیشه را پایین می‌دهم و با یک شوخی کاری می‌کنم که راننده ماشین بغلی اخمش باز شود و.. کلا می‌خواهم بگویم در روزگاری که مشکلات زیاد هست هر کس به فراخور وسع و توانش می‌تواند کمک کند حال بقیه را خوب کند.
اهل سفر هستید؟
بله خیلی به سفر علاقه دارم اما متأسفانه به‌خاطر مشغله کاری خیلی کم پیش می‌آید به سفر بروم. شاید سالی یکی دو بار بروم سفر. یکی دو بار در سال که نسبتا خوب است.
آخه خیلی‌ها معتقدند که هر‌ماه یا هر هفته باید یک طرفی بروند.
 آخرین بار کی مسافرت رفتید و کجا؟
حدود 2یا 3‌ماه پیش برای نخستین بار همراه همسرم به خوانسار رفتم. شهری کویری که شبیه بهشت است. باورکردنی نیست در وسط کویر و جایی خشک و بی‌آب و علف، یکباره به جایی می‌رسید که پر از درخت‌های تبریزی و لبریز از هوای خوب است. آدم با دیدن این تضاد و این عجایب فقط خدا را شکر می‌کند برای خلق چنین زیبایی‌هایی.
پیداست که سفر حالتان را سر جا می‌آورد.
بله آدم زندگی می‌کند که سفر برود، قربان صدقه مادرش برود، حال و احوال پدرش را بپرسد و...
اهل رسانه و قطعا اهل مطالعه هم هستید. این روزها چه کتابی می‌خوانید؟
اخیرا چند کتاب از شهرکتاب خریدم که به نوبت بخوانم. عقاید یک دلقک، مغازه خودکشی، منطق صوری.
کدام را برای مطالعه به مخاطبان پیشنهاد می‌دهید؟
منطق صوری که درباره فلسفه و منطق است. به اعتقاد من نه‌تنها مجری‌ها که همه باید منطق و فلسفه را بشناسند تا در ارتباطات موفق باشند.
دستی هم در اجرای برنامه آیینی و معارفی دارید. مجری برنامه‌های اجتماعی هستید یا معارفی؟
خودم را مجری برنامه‌های معارفی نمی‌دانم تنها برنامه‌ای که می‌شود اسمش را گذاشت معارفی و اجرا کردم، برنامه «عقیق» در‌ماه محرم گذشته بود. البته در همان برنامه هم سعی کردم اجرای اجتماعی خودم را داشته باشم.
خاطره‌ای از آن برنامه یادتان مانده؟
در بخشی از برنامه عقیق، مهمان‌ها جزو افراد تازه مسلمان بودند، در یکی از برنامه‌ها 2مهمان داشتیم که تا به حال کربلا نرفته بودند یکی از ژاپن و دیگری از برزیل آمده بودند و آرزو داشتند به کربلا و زیارت امام حسین(ع) بروند. به همت عوامل برنامه برای نخستین بار این اتفاق افتاد و این حس خوب و خاطره برایم ماندگار شده است.


اجرا در لحظه تحویل سال

مصطفی امامی که پیش‌تر با اجرا در برنامه سلام تهران شناخته شد، امسال برای دومین سال متوالی در ویژه برنامه تحویل سال نو شبکه 5سیما به خانه‌های‌مان آمد. این ویژه‌برنامه که با نام «پنج ستاره» از 27تا 29اسفند ساعت 20تا 24و لحظه تحویل سال روی آنتن زنده بود، از اقبال خوبی میان مخاطبان برخوردار شد و درنظرسنجی‌های صدا و سیما امتیاز درخوری به‌دست آورد. اجرای ترانه‌های محلی با لباس‌های محلی در قاب تصاویر رنگارنگی از سرزمین زیبا و پهناورمان و پرداختن به فرهنگ و هنر غنی ایرانیان، تاریخ و جغرافیای زیبای ایران زمین و... نیز از دیگر بخش‌های پنج ستاره نوروزی بود. همچنین در بخش‌های دیگر از این برنامه جذابیت‌های گردشگری، اماکن دیدنی، فرهنگ، هنر و...  شهر تهران به تصویر کشیده شد.

ویدئوی پربازدید آقای مجری
مجری‌ها و دست‌اندرکاران تلویزیون معمولا در جلوی دوربین میزبان هستند و کمتر خودشان خوراک خبرها و سوژه رسانه‌ها می‌شوند؛ اما گاه همین افراد با برخی تکه کلام‌ها یا اعمال نظر و انجام فعالیتی خبرساز شده و تصاویر مربوط به آنها در فضای مجازی دست به‌دست می‌شود. یکی از ویدئوهایی که سال گذشته از مجتبی امامی، مجری جوان تلویزیون در فضای مجازی پربازدید بود و دست به‌دست شد، برپایی مراسم عقد ازدواجش در آنتن زنده برنامه «هیوا» از شبکه 5سیما بود. در این برنامه که روز 12اردیبهشت سال 1401و به مناسبت عید سعید فطر از کربلای معلا پخش شد، خطبه عقد مصطفی امامی و نامزدش درجوار بارگاه ملکوتی امام‌حسین(ع) خوانده شد. رخدادی که به‌گفته این مجری جوان و همسرش ناب‌ترین لحظه زندگی‌شان بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :