• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183568
+
-

تقلای ریاض برای صعود از پلکان ورزش

عربستان با پرداخت‌های نجومی در حوزه ورزش به دنبال ترمیم وجهه خود در جهان است

دریچه
تقلای ریاض برای صعود از پلکان ورزش

کمتر از 2ماه پس از پایان جام‌جهانی فوتبال2022 در قطر، این‌بار نام همسایه قطر، یعنی عربستان‌سعودی در کنار یک رویداد ورزشی گرانقیمت قرار گرفته است. وب‌سایت خبری-تحلیلی بلومبرگ گزارش داده که صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان به‌ دنبال خرید امتیاز برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول‌یک به مبلغ پیشنهادی 20میلیارد دلار است. در عین ‌حال، منابع ناشناس گفته‌اند که مالکان مسابقه فرمول‌یک علاقه‌ای به فروش امتیاز این رویداد ورزشی ندارند.
سعودی‌ها در گذشته میزبان مسابقات فرمول‌یک بوده‌اند. آنها نخستین مسابقه فرمول‌یک خود را در دسامبر2021 و دومین آن را در مارس2022 در شهر بندری جده برگزار کردند. صرف‌نظر از توافق یا عدم‌توافق بر سر این معامله ورزشی، آنچه اهمیت دارد، تلاش سعودی‌ها برای گره زدن نام‌شان با رویداد‌های مهم و جنجالی ورزشی است. بلافاصله پس از جام‌جهانی قطر، تیم فوتبال النصر عربستان با قرارداد 200میلیون یورویی، کریستین رونالدو را به خدمت گرفت تا در صدر خبرهای جهان قرار گیرد. قبل از آن در سال2021 نیز، صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان باشگاه فوتبالی نیوکاسل یونایتد انگلیس را با رقم نجومی 415میلیون دلار خریداری کرده بود تا نشان دهد که هیج حد و مرزی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های محبوب ورزشی ندارد. در تابستان2021، جهان شاهد برگزاری یکی از بزرگ‌ترین مسابقه‌های بوکس چند دهه اخیر در عربستان بود و این رویداد ورزشی نیز بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشت.
در گزارش‌های رسمی رسانه‌های سعودی مجموع سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه ورزش به‌عنوان تلاشی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد نفتی و تک‌محصولی عربستان عنوان شده است. اما همزمان انتقادهای بسیاری نیز از پررنگ شدن نام سعودی‌ها در ورزش جهانی به‌دلیل سابقه تاریک ریاض در مسئله حقوق ‌بشر وجود دارد، تا جایی که وب‌سایت میدل‌ایست‌ای فعالیت‌های ریاض در ورزش را تحت ‌عنوان «ورزش‌شویی»(sportswashing) توصیف می‌کند و اینگونه فعالیت‌ها را با هدف منحرف کردن افکارعمومی از انتقادات حقوق بشری علیه پادشاهی سعودی می‌داند. اصطلاح ورزش‌شویی اصطلاحی جدید است که برگزاری برخی رویدادهای بزرگ ورزشی را پوششی برای اهداف سیاسی و اقدامات ضدحقوق بشری می‌داند؛ اصطلاحی که طی ماه‌های اخیر بیش از دیگران برای مقام‌های عربستان‌سعودی به ‌کار رفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید