• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180745
+
-

دسرهایی گرم که شب‌های سرد زمستانی شما را رونق می‌بخشند

دسرهای زمستانی

سعیده مرادی

در روزهای سرد زمستان، شاید اغلب ما به‌دنبال دسرهای مناسب برای میل‌کردن یا میزبانی از مهمان‌های عزیزمان باشیم؛ دسرهایی که گرمابخش وجودمان باشد و لذت یک دورهمی خانوادگی را دوچندان کند. در سراسر دنیا در فصل زمستان دسرهای گرم و خوشمزه زیادی وجود دارد که امتحان‌کردن آنها خالی از لطف نیست. ما در این مطلب تعدادی از دسرهای گرم و خوشمزه را به شما معرفی می‌کنیم تا در این روزهای سرد زمستانی لحظات گرم‌تر و لذت‌بخش‌تری را در کنار خانواده خود تجربه کنید.

فرنی با عسل

طرز تهیه

برای تهیه فرنی با عسل، ابتدا آردبرنج را الک کرده و سپس آن را داخل یک پیمانه شیر بریزید و هم بزنید. در ادامه شیر و آرد را به‌مدت ۴۵ دقیقه کنار بگذارید تا آرد به اندازه کافی خیس بخورد و با شیر ترکیب شود. سپس در یک قابلمه، عسل و باقی‌مانده شیر را اضافه کرده و گرم کنید. همانطور که مواد شروع به جوشیدن می‌کنند، مخلوط شیر و آرد برنج را نیز اضافه کنید و با یک قاشق دائماً هم بزنید تا مواد خوب با هم ترکیب شوند. در این مرحله، گلاب را اضافه کرده و مواد را تا زمانی که شیر به غلظت مورد نظر برسد هم بزنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید فرنی حدود ۲۰‌دقیقه بپزد و هر از گاهی آن را هم بزنید. با استفاده از قاشق، کناره‌ها و ته‌ظرف را خراش دهید، تا فرنی گلوله نشود و به ته‌ظرف نچسبد. در نهایت، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید فرنی کاملاً خنک شود. گفتنی است فرنی را می‌توان مطابق میل گرم یا سرد سرو کرد.

مواد لازم برای 8 نفر
   شیر: ۴ پیمانه
   آرد برنج: ۶ قاشق غذاخوری
   عسل: ۲ قاشق غذاخوری
   گلاب: یک قاشق چای‌خوری

پودینگ برنج

طرز تهیه
ابتدا برنج را به همراه آب و نمک داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا پخته و نرم شود. سپس شیر و شکر را به برنج بیفزایید و اجازه دهید تا به غلظت لازم برسد. برای تهیه کرم دسر نیز ژلاتین و 3/1 پیمانه آب را روی بخار آب قرار دهید. در این حین شیر را نیز روی حرارت گاز بگذارید تا به دمای جوش برسد. شکر، وانیل و زرده را به کمک همزن هم بزنید تا رنگ آنها روشن شود. سپس شیر جوشیده را به مخلوط مواد کرم بیفزایید و مرتب هم بزنید تا سبک شوند. بعد از اینکه ژلاتین خنک شد، مخلوط برنج و خلال بادام و خامه و آبلیمو را به آن بیفزایید و آنها را هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند. سپس دسر را درون قالب ریخته و به‌مدت ۸ ساعت درون یخچال قرار دهید.

مواد لازم برای 4 نفر
   شکر: ۴/1 پیمانه
   برنج: ۳/1 پیمانه
   شیر: ۲ پیمانه
   نمک: به مقدار کم
مواد لازم برای تهیه کرم دسر
   زرده تخم‌مرغ: ۲ عدد
   شکر: 4/1 پیمانه
   شیر: یک پیمانه
   وانیل: به مقدار لازم
   خامه صبحانه: ۱۰۰ گرم
   پودر ژلاتین: ۳.۵ قاشق مرباخوری
   خلال بادام بو داده شده: 4/1 پیمانه
   آبلیمو:  یک قاشق غذاخوری

دسر گلابی

طرز تهیه
برای درست‌کردن این دسر خوشمزه، ابتدا گلابی‌ها را پوست بکنید. دقت داشته باشید گلابی‌هایی که انتخاب می‌کنید زرد و رسیده و سالم باشد تا دسر خوشمزه‌تر شود و بافتی نرم داشته باشد. در ادامه در یک قابلمه آب، شکر، زعفران دم‌کرده، هل، وانیل و چوب دارچین را ریخته و هم بزنید. سپس گلابی‌های پوست کنده را به‌صورت درسته داخل قابلمه بریزید و به‌مدت نیم‌ساعت روی حرارت متوسط قرار دهید تا گلابی‌ها بپزند. وقتی که گلابی‌ها پخته و نرم شدند آنها را از قابلمه خارج کرده و در ظرف سرو قرار دهید تا خنک شوند. در ادامه شربت را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و غلیظ شود. وقتی که شربت یا همان سس دسرمان غلیظ شد روی گلابی‌ها ریخته و بعد دسر آماده شده را داخل یخچال بگذارید تا خنک شده و آماده سرو شود. پس از خنک‌شدن کامل دسر، آن را با پودر نارگیل تزئین کرده و سرو می‌کنید.

مواد لازم برای 4 نفر
   گلابی: ۷ عدد
   زعفران غلیظ: ۴ قاشق غذاخوری
   هل: ۴ عدد
   شکر: یک پیمانه
   آب: ۴ پیمانه
   چوب دارچین:  یک عدد کوچک
   وانیل: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
   پودر نارگیل (اختیاری): به مقدار کافی برای تزئین و سرو

فاندانت شکلاتی داغ

طرز تهیه
ابتدا داخل چند کاسه را با کمک قلمو به کره آغشته کرده و داخل یخچال قرار دهید تا خنک شوند. سپس پودر کاکائو را داخل ظروف بپاشید و کاسه‌ها را به یخچال برگردانید. سپس کره، شکلات و پودر قهوه را داخل ظرفی مناسب ریخته و به روش بن‌ماری ذوب کنید. در این مرحله مقدار کمی نمک اضافه کنید. سپس تخم‌مرغ‌های کامل و همچنین زرده‌های تخم‌مرغ و شکر را داخل یک کاسه دیگر با هم مخلوط کنید. بعد آرد را الک کنید و داخل مخلوط شکلات ذوب‌شده بریزید و هم بزنید و دوسوم مخلوط تخم‌مرغ را داخل کاسه‌هایی که درون یخچال گذاشتید، بریزید و حدود ۲۰دقیقه آنها را در فریزر قرار دهید. سپس کاسه‌ها را از فریزر بیرون آورده و داخل هر کدام، یک قاشق غذاخوری سس کارامل و نمک بریزید. فاندانت باقی‌مانده را اضافه کنید و کاسه‌ها را به فریزر برگردانید. در نهایت کاسه‌ها را حدود ۱۵‌دقیقه داخل فر قرار دهید تا لایه کیکی پخته شود.

مواد لازم برای 5 نفر
   کره پاستوریزه: ۲۰۰ گرم
   پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری
   سس کارامل: ۵۰ گرم
   شکلات تلخ (خرد شده): ۲۰۰ گرم
   تخم‌مرغ: ۳ عدد
   زرده تخم‌مرغ: 3عدد
   پودر قند: ۷۵ گرم
   آرد ساده: ۵۰ گرم

کرم بروله

طرز تهیه
فر را از قبل با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. ابتدا زرده‌تخم‌مرغ را به همراه وانیل و شکر پودر شده با همزن برقی بزنید تا جایی که زرده به رنگ کرم درآید. خامه را داخل ظرفی ریخته و روی گاز بگذارید تا گرم شود. خامه را به‌تدریج به زرده‌های تخم‌مرغ اضافه کنید. در انتها نمک را افزوده و هم بزنید تا مایه یکدستی حاصل شود. وقتی مایه دسر خوب مخلوط شد، به کمک یک پارچ آنها را داخل ظرف‌های پیرکس بریزید و ظرف‌ها را داخل یک قالب مستطیل بزرگ‌تر قرار دهید و کف قالب را آب‌جوش بریزید. سپس آن را به‌مدت ۳۰‌دقیقه در فر بگذارید تا پخته شود. بعد ظرف‌ها را از فر خارج کرده و به‌مدت ۳ ساعت داخل یخچال قرار دهید. سطح کار را شکر دانه‌ریز بریزید و در فر به‌مدت ۵‌دقیقه روی حالت گریل قرار دهید تا شکرها کاراملی شوند. در انتها دسر  را دوباره در یخچال قرار دهید تا آماده شود.

مواد لازم برای 3 نفر
   زرده تخم‌مرغ: ۳ عدد
   خامه صبحانه: ۲۵۰ گرم
   شکر آسیاب‌شده: 3/1پیمانه
   شکر دانه‌ریز: 8/1پیمانه
   وانیل:  یک قاشق چای‌خوری
   نمک: یک پنس

 

این خبر را به اشتراک بگذارید