• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180540
+
-

پرونده آلودگی هوا، روی میز وزیر‌کشور

شهردار تهران از تشکیل کارگروهی ویژه، به دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به معضل آلودگی هوا خبر داد

گزارش
پرونده آلودگی هوا، روی میز وزیر‌کشور

 دیروز آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و نهمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی برگزار شد و علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران از تشکیل گروه کار (کارگروه) برای بررسی معضل آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: «این موضوع روز یکشنبه (27آذر) در هیأت دولت مطرح و رئیس‌جمهور هم مباحثی مبنی بر رسیدگی به این معضل بزرگ که سالیان سال است سبب آزار شهروندان شده، مطرح کرد و مقرر شد گروه کاری تشکیل شود و اولویت‌ها را احصا و از ظرفیت‌ها استفاده کند و به‌سرعت پاسخ معتبری به مشکل آلودگی هوا داده شود. همچنین تصمیم بر آن شد تا وزیر کشور متولی این کار شود و سایر دستگاه‌های متولی (23دستگاه) در جلسات این گروه کار حضور داشته باشند.»
به گزارش همشهری، شهردار تهران در میان برگزیدگان طرح‌های پژوهشی بر موضوع مشارکت نخبگان تأکید و عنوان کرد: «باید شبکه نخبگان و چگالی بالای دانشی را شناسایی و به آنها تکیه کنیم تا آنها مختصات ایده‌آل را مشخص و ما به سمت آن حرکت کنیم.» سپس علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت پرداخت و گفت: «آلودگی هوا به‌واسطه گازهای مضر و ذرات معلق ایجاد می‌شود که مقابله با هرکدام راه‌حل‌های خاصی دارد و سعی ما این است تا با تقویت حمل‌ونقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی بتوانیم شرایط را به سمت‌وسویی سوق دهیم که رفاه شهروندان فراهم شود.» او در ادامه با بیان اینکه ناوگان عمومی تهران فرسوده است، عنوان کرد: «در نوسازی و بازسازی این ناوگان ،جدول زمانبندی دقیقی را دنبال می‌کنیم که هم با الگوهای جدید حمل‌ونقلی و هم با سیاستگذاری‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم خدمات را رشد دهیم و شرایطی در شهر ایجاد شود تا از یک سو هوا بهتر و از سوی دیگر معضل ترافیک حل شود.» شهردار تهران درخصوص دعوت سازمان بازرسی از برخی مسئولان سابق در حوزه آلودگی هوا گفت که چنین دعوت‌نامه‌ای برای شهرداری تهران ارسال نشده است.

برقی شدن 300هزار دستگاه موتورسیکلت
 شهردار تهران درباره عملیاتی‌شدن طرح برقی‌کردن موتورسیکلت‌ها، اینگونه توضیح داد: «برقی شدن 300هزار دستگاه موتور کار در اولویت قرار دارد تا بتوانیم از این طریق کمک ویژه‌ای به رفع آلودگی هوا کنیم. چرا که هر موتوربه طور  میانگین 4تا 7برابر پراید آلایندگی دارد. همچنین حدود 6ماه پیش کاری را با اداره پست آغاز کردیم و 550دستگاه موتوربرقی برای کارمندان این اداره سفارش داده‌ایم که در یکی از شنبه‌های امید و افتخار رونمایی می‌شوند. در راستای برقی‌کردن موتورسیکلت‌ها بین 30تا 100میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پیش‌بینی‌شده که از طریق تفاهم با بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان انجام می‌شود.»

 واگن‌های استیجاری مورد اقبال شهرداری
علیرضا زاکانی درباره تعیین تکلیف پیشنهاد واگن‌های استیجاری هم گفت: «این موضوع در حال پیگیری و رایزنی با کشورهای چین و روسیه است و هنوز به‌ قرارداد منجر نشده است و امیدواریم این ایده عملیاتی شود. اگر بنا باشد در همین 7 خط فعلی سرویس مناسبی به مسافران داده شود نیاز به 2هزار و 500دستگاه واگن داریم که اکنون هزار و 500دستگاه واگن در شرکت مترو موجود است که بخش عمده‌ای فرسوده هستند. به همین دلیل نوسازی، بازسازی و خرید واگن برای مترو در دستور کار قرار دارد.»

اتوبوس‌ها در مسیر نوسازی
ناوگان اتوبوسرانی هم مورد دیگری بود که سکان‌دار پایتخت به آن اشاره و عنوان کرد: «اکنون 2هزار و 550دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در این ناوگان وجود دارد که اکثر آنها به‌دلیل فرسودگی از سرویس‌دهی خارج می‌شوند و نیاز به تعمیر دارند. به‌هرحال حدود یک دهه نوسازی این ناوگان مورد غفلت قرار گرفته و سال گذشته ۱۷۵ دستگاه اتوبوس نوسازی شد و امسال هم ۱۵۲ دستگاه از طریق وزارت کشور به تهران اختصاص داده شد. حدود 640دستگاه اتوبوس قدرالسهم تهران از سوی وزارت کشور است که سهم شهرداری به وزارت کشور پرداخت و تعدادی اتوبوس تحویل داده شده و امیدواریم مابقی هم تأمین شود.»

مکث
مشارکت مردم در پروژه‌ها با نصب یک ‌نرم‌افزار

 مسیر مشارکت شهروندان در اداره شهر تهران با نرم‌افزاری که به‌زودی معرفی خواهد شد هموار می‌شود تا از طریق آن، مردم بتوانند با مشاهده پروژه‌های گوناگون، نظر خود را به اطلاع مدیران شهری برسانند. به‌گزارش همشهری، شهردار تهران دیروز در حاشیه گردهمایی تبیین طرح بودجه‌ریزی مشارکتی برای تحقق مردمی‌سازی‌ اداره شهر در این خصوص گفت: «مردم با استفاده از  یک نرم‌افزار تلفن همراه، می‌توانند با مشاهده تمامی پروژه‌ها، نظر بدهند.» علیرضا زاکانی در این گردهمایی که در برج میلاد برگزار شد، به راه‌های دیگر مشارکت شهروندان اشاره کرد و گفت: «در کنار این امکان، ما از طریق مناطق و نواحی، تقسیم کاری صورت دادیم تا بتوانیم بسیج شویم و سراغ مردم برویم تا به شکل حضوری نظرات آنها را دریافت کنیم.» به‌گزارش همشهری، عنوان این نرم‌افزار مذکور «من شهردارم» است.

مکث
طرح‌های علمی باید کاربردی باشند

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران
 هر عملی اگر می‌خواهد درست و منطقی انجام شود، بایستی بر مبانی علمی استوار باشد و برای کارهای علمی هم ابتدا باید کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام داد. انجام کارهایی که مبنای پژوهشی و تحقیقاتی دارد، قطعاً منجر به کوتاه‌شدن زمان اجرای پروژه، مقرون‌به‌صرفه بودن از لحاظ مالی و در نهایت کیفیت مناسب می‌شود و خوشبختانه می‌بینیم مدیریت شهری تلاش دارد تا با استفاده از پتانسیل‌های مطالعاتی بتواند در مدت کوتاهی پروژه‌ها را اجرایی کرده و هزینه زمانی آن را کاهش و کیفیت آن را ارتقا دهد. امروزه بسیاری از کلانشهرها به‌خصوص تهران دچار بحران‌های متعددی چون آلودگی هوا، ترافیک، کمبود آب و... است که می‌توان با تکیه ‌بر پژوهش و تحقیق و استفاده از نیروهای خوش‌فکر، متخصص و جوان راهکارهای برون‌رفت از مشکلات و بحران‌ها را احصا کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید