• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 15 آذر 1402
کد مطلب : 211493
+
-

ارتباط عجیب مُرده‌زایی در کشور با آلودگی هوا

پروانه بندپی؛ روزنامه‌نگار

سالانه ۷ تا ۹ هزار مرگِ منتسب به آلودگی هوا در شهر تهران اتفاق می‌افتد که حدود ۶۰ درصد از مرگ‌ها در فصل‌های سرد سال رخ می‌دهد. آلودگی هوا مختص تهران نیست و دیگر شهرها از جمله اراک، اصفهان، اهواز و حتی شهرهای شمالی مثل رشت نیز درگیر این مسئله بزرگ هستند. طبق آمارهای مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران، سالانه ۴۵ تا ۵۰ هزار مرگِ منتسب به آلودگی هوا در کل کشور رخ می‌دهد که ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مورد آن مربوط به کودکان زیر ۵ سال است.
دکتر محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی پژوهشکده محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین، می‌گوید: امسال هم با این روندی که داریم پیش می‌رویم، پیش‌بینی می‌شود که در مقایسه با سال۱۴۰۱ بدتر هم بشود، چرا که براساس داده‌های سه، چهار روز قبل، در ۶۰ تا ۷۰ درصد ایستگاه‌ها تاکنون ۶ تا ۷ درصد افزایش غلظت داشته‌ایم. اما اگر روزهای باقیمانده را هم محاسبه کنیم و در داده‌ها بیاوریم، قطعا نتیجه، افزایش ۱۰درصدی غلظت آلاینده‌ها را نشان خواهد داد.به ‌گفته دکتر حسنوند، میانگین غلظت ذراتی که در مناطق جنوبی و جنوب غرب تهران وجود دارد، چیزی حدود ۴۵ تا ۵۰ میکروگرم است. درحالی‌که در شمال شهر تهران حدود ۲۰ تا ۲۵ میکروگرم است؛ یعنی تقریبا دوبرابر. متأسفانه این مناطق، هم از نظر اقتصادی تحت فشارند و هم از نظر میزان آلودگی هوا و ما به این می‌گوییم «نابرابری مواجهه».
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران درباره آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا می‌گوید: طبق آخرین آماری که در مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران برآورد کردیم، ۱۲درصد از کل مرگ‌ها در ایران منتسب به آلودگی هواست.
سالانه حدود ۴۵هزار نفر در کشور به دلایل منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ مورد از این مرگ‌ومیرها مربوط به ساکنان تهران است.دکتر حسنوند با بیان اینکه آلودگی هوا همه گروه‌های سنی و همه بخش‌های زندگی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، می‌گوید: آلودگی هوا، آمار بالایی از مرده‌زایی را سالانه به‌خود اختصاص می‌دهد و ارتباط بین مرده‌زایی با آلودگی هوا به اثبات رسیده است. این معضل همچنین باعث بروز دیابت نوع ۲، بیماری‌های تنفسی، مرگ زودرس، ناباروری و بیماری‌های قلبی‌-عروقی می‌شود. این را فقط مطالعات داخلی نمی‌گوید و مطالعات خارجی متعددی روی این موضوع انجام شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید