مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور در پی انتشار برخی مطالب انتقادی در رسانهها از طرح احتمالی اصلاح شاخصهای آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس، توضیحاتی ارائه داد که جزئیات آن به این شرح است: «موضوع آلودگی هوا و تعطیلی مدارس موضوع مهمی است که با شدت گرفتن آلودگیها در فضای رسانهای کشور مطرح شده است. آموزش و پرورش پس از این انتقادها و تماسهای مکرر و فراوان خانوادهها که از این تعطیلیها ناراحت بودند، ایده تعریف استاندارد شاخصهای آلودگی برای تعطیلی مدارس را مطرح کرد و سپس وزیر کشور هم در یک گفتوگوی مطبوعاتی از وجود چنین طرحی خبر داد. استدلال وزارتخانههای کشور و آموزش و پرورش بر این مبناست که تعطیلی مدارس بهخاطر آلودگی هوا ضربه جدی به تعلیم و تربیت دانشآموزان و افت تحصیلی معنادار آنها میزند. براساس گزارشهای تحقیقی صورت گرفته، موافقان تغییر استاندارد آلودگی هوا معتقدند تعطیلی مدارس باعث افزایش آسیبهایی نظیر چاقی دانشآموزان، کمتحرکی، افت تحصیلی شدید و تنبلی در یادگیری شده است. در کنار این امر دانشآموز بهخاطر فقدان ارتباط اجتماعی در مدارس زمینه افسردگی و انزواطلبی بیشتری مییابد. در برابر مخالفان با استناد به آمار عوارض آلودگی و نیز تحقیقات معتبر داخلی و بینالمللی درخصوص عوارض آلودگی هوا بهویژه در کودکان، با این ایده مخالفت کردهاند.
باید توجه داشت که تعطیلی مدارس در گام نخست با هدف حراست از سلامت دانشآموزان است و این موضوع بهصورت مستقیم ارتباطی با کاهش آلودگی هوا ندارد. نگاهی به تجربه سایر کشورها همچون هند هم گویای این واقعیت است که مدارس ابتدایی در اولویت نخست تعطیلی در شرایط اضطرار آلودگی هوا هستند. اگرچه موضوع آلودگی هوا یک چالش مهم جهانی است و کشورهای توسعه یافته جهان نظیر هند و چین هم درگیر این چالش هستند، اما هر کشوری متناسب با شرایط خود، استاندارد و سیاستگذاریهای مختلفی را برای حل این چالش اعم از تعطیلی مدارس و مشاغل برای افراد و گروههای حساس جامعه در پیش میگیرند و یک راهحل جهانی برای آن وجود ندارد. برای نمونه مالزی درصورت رسیدن شاخص آلایندگی به عدد ۲۰۰میکرون، به تعطیلی مدارس اقدام میکند و در چین هم این عدد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تعریف شده است. این مسئله در هند هم هنگامی که شاخص به ۳۰۰ رسید، منجر به دستور مقامات برای تعطیلی مدارس شد. به این ترتیب چند نکته درخصوص خبر بررسی تغییر استانداردها برای تعطیلی مدارس باید مورد توجه قرار گیرد:
1 با توجه به تأثیرگذاری معنادار آموزش حضوری، سیاستگذاریها باید معطوف به حضور مداوم دانشآموزان در کلاسهای درس باشد.
باید توجه داشت که تلاش برای تغییر استاندارد آلودگی هوا به مفهوم بیتوجهی به اجرای قانون هوای پاک نیست. مصوبات این قانون بهصورت مستمر و ماهانه با حضور دستگاههای ذیربط با راهبری وزارت کشور در حال پیگیری است.
2 تعطیلی مدارس برای کاهش آلودگی هوا نیست، اما این اقدام براساس یک مصوبه انجام میشده است. وزیر کشور هم متناظر به این مسئله گفت این احتمال وجود دارد که پیشنهاد جدیدی با کمک سازمان حفاظت محیطزیست به دولت ارائه شود.
3 ملاحظه میشود که این مسئله تنها یک احتمال بوده است و باید در شوراهای مربوطه و با حضور اعضا پس از بررسیهای دقیق علمی و با رویکرد حفاظت از سلامت جسمی و روانی هموطنان مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد.»
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب :
184254
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/vgZZM
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved