• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180219
+
-

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد در گفت‌وگو با همشهری از ویژگی‌های اقیانوس‌پارک و برنامه‌های تهران درباره توسعه گردشگری شهری می‌گوید

تکمیل حلقه‌ای دیگر از رینگ گردشگری پایتخت

گفت‌وگو
تکمیل حلقه‌ای دیگر از رینگ گردشگری پایتخت

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

اراضی عباس‌آباد به‌عنوان نگین سبز تهران، علاوه بر ارزش و اهمیت زیست‌محیطی که برای شهر دارد، یکی از شش‌های پایتخت محسوب می‌شود و به لحاظ تفریحی و گردشگری نیز ازجمله قطب‌های مهم تهران است. وجود موزه‌ها، تفرجگاه‌ها، فروشگاه‌ها و مجموعه‌های تفریحی و گردشگری متعدد و پرمخاطب از قبیل باغ‌کتاب، باغ‌موزه دفاع‌مقدس، بوستان‌های آب و آتش و طالقانی روزانه هزاران نفر را به منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد می‌کشاند. اقیانوس پارک تازه‌ترین مجموعه تفریحی و گردشگری منطقه عباس‌آباد به شمار می‌رود که با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی راه‌اندازی و به این مجموعه اضافه شده است و از امروز فعالیت خودش را به‌صورت رسمی آغاز می‌کند. به همین مناسبت،با سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت نوسازی عباس‌آباد درباره این مجموعه تازه افتتاح‌شده، دیگر پروژه‌های در دست اقدام و برنامه‌ها و سیاست‌های کلان این شرکت گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. حجازی در این مصاحبه از به حرکت درآمدن دوباره چرخ‌های پروژه‌های ساخت پارکینگ عمومی و هتل اراضی عباس‌آباد خبر داد. گفت‌وگوی ما با او را که در کنار مجموعه جدید اقیانوس‌پارک رقم خورد، در ادامه می‌خوانیم.

اقیانوس‌پارک که امروز رسما افتتاح می‌شود، دارای چه ویژگی‌ها و کارکرد‌هایی است؟ درباره این پروژه کمی بیشتر توضیح دهید.
یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های اراضی عباس‌آباد، مجموعه تم‌پارک‌هاست که در شهر تهران قرار  دارد؛ تم‌پارک‌هایی که از طریق آنها می‌توان به لحاظ مفهومی، یک موضوع خاص را به شکل مطلوب و جذاب به مخاطب انتقال داد و ارائه کرد. درواقع اراضی عباس‌آباد یک اکوپارک است. اکو‌پارک از چند دیدگاه و منظر قابل تعریف است که یکی از موضوعات آن گردشگری علمی و آموزشی و داشتن جاذبه‌هایی است که تمام اعضای خانواده را ترغیب می‌کند و به سمت خودش می‌کشاند. اقیانوس پارک یا اوشن پارک در اراضی عباس‌آباد هم یکی از طرح‌های جامع ما بود که به‌صورت تخصصی به اکوسیستم اقیانوس و دریا و جانورانی که در محیط آب زندگی می‌کنند، اختصاص دارد و این موضوع را به اشکال مختلف و صورت‌های گوناگون معرفی می‌کند. باتوجه به اینکه اراضی عباس‌آباد دارای طرح جامع است، ما براساس قوانین بالادستی حرکت می‌کنیم. در بحث اقیانوس پارک هم فراخوان دادیم و از تمام کسانی که در موضوع آب دارای دیدگاه‌های مختلفی بودند، دعوت به عمل آوردیم تا پیشنهاد و طرح خودشان را ارائه کنند. درنهایت یک مجموعه که در مباحثی مانند حیوانات و مواردی از این دست، تم‌پارک‌های مختلفی را در شهر تهران و اقصی نقاط کشور کارکرده بود، پیشنهاد اقیانوس‌پارک را ارائه کرد و پس از گذشت یک‌سال، هم‌اکنون شاهد افتتاح یک مجموعه آموزشی، علمی و تفریحی خوب و جذاب برای خانواده‌های تهرانی و ایرانی و همچنین توریست‌های خارجی در داخل اراضی عباس‌آباد هستیم. این مجموعه حدود۲ هفته پیش به‌صورت آزمایشی شروع به‌کار کرد و امروز به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود و در اختیار شهروندان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد. در بحث معماری و محتوای اقیانوس پارک دانشگاه‌های علمی، آموزشی و استادان دانشگاهی همکاری و مشارکت داشتند. در این مجموعه به‌صورت علمی و جذاب انواع ماهی‌های بومی و غیربومی آب شور و آب شیرین و جانوران دوزیستی که در اقیانوس‌ها و دریاها حضور دارند به مخاطبان معرفی می‌شوند.
درواقع اقیانوس‌پارک علاوه بر موضوع گردشگری، جنبه علمی و پژوهشی هم دارد؟
درواقع اقیانوس‌پارک علاوه بر جنبه‌های تفریحی و گردشگری، یک مجموعه و فضای علمی و آموزشی نیز محسوب می‌شود که می‌تواند برای مهدکودک‌ها، دانش‌آموزان مدارس و دانشجویان هم مفید و مؤثر باشد. به مراکز علمی و آموزشی کشور توصیه می‌کنم از این مجموعه و محیط آموزشی و موارد مشابه آنکه در کشورهای مختلف دنیا هم نظیر آنها وجود دارد و طی یک‌دهه اخیر در کشور ما نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است، بازدید به عمل بیاورند. با توجه به اینکه ماهی‌های بومی ایران به‌ویژه از نوع کمیاب آن، اغلب در نقاط و مناطق صعب‌العبور زیست می‌کنند و مردم و افراد علاقه‌مند، دسترسی چندانی به آنها ندارند، تقریبا تمام این ماهی‌ها به‌صورت شسته و رفته و یکجا در داخل اقیانوس‌پارک جمع‌آوری شده که انجام این کار توسط متخصصان حدود یک‌سال زمان برده است. علاوه بر آن، آکواریوم‌های بزرگ و ماکت اغلب حیوانات، جانورها و ماهی‌های مختلف که در داخل آب‌های دریا‌ها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، آن‌هم اغلب در سایز واقعی و طبیعی در این مجموعه تهیه و گردآوری شده است. فکر می‌کنم اقیانوس‌پارک با توجه به جذابیت‌های بصری و فعالیت‌های علمی و پژوهشی صورت گرفته در آن، در آینده بتواند حرف‌های زیادی برای گفتن در حوزه و موضوعات مربوط به دریا و اقیانوس داشته باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید