• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180192
+
-

در جست‌وجوی مدال

کرواسی و مراکش خودشان را برای بازی رده‌بندی جام آماده می‌کنند

در جست‌وجوی مدال

کرواسی و مراکش می‌توانستند فینالیست‌های این دوره جام‌جهانی باشند، اما هر دو بدشانسی آوردند. بدشانسی کرواسی این بود که زمانی که کل بازی را در دست داشت، داور ایتالیایی – اورساتو - علیه این تیم پنالتی گرفت که بعضی‌ها این تصمیم داور را اشتباه می‌دانند. کروات‌ها که دقایقی بعد به‌طور اتفاقی گل دوم را خوردند، آنقدر خط حمله قدرتمندی نداشتند که جبران کنند و برای دومین دوره پیاپی به فینال برسند. بدشانسی مراکش هم این بود که یک گل زودهنگام از فرانسه خورد؛ چیزی که در این دوره هرگز تجربه نکرده بود. این تیم که با شایستگی به نیمه‌نهایی رسیده، در بازی‌های قبلی هرگز از حریفان عقب نیفتاده بود. به‌نظر می‌رسید مراکش برای عقب‌افتادن در بازی برنامه و پلن دومی ندارد اما بازیکنان این تیم نشان دادند که از نام قهرمان جهان هراسی ندارند. آنها در سراسر بازی موقعیت‌های زیادی خلق کردند و اگر خوش‌شانس بودند، داور مکزیکی می‌توانست برای‌شان پنالتی هم بگیرد.
حالا این 2تیم دوست‌داشتنی به‌‌جای فینال باید دیدار رده‌بندی را مقابل یکدیگر برگزار کنند. مراکش نخستین تیم آفریقایی بود که در جام‌جهانی موفق به کسب امتیاز شد، نخستین تیم آفریقایی بود که سال1986 موفق به صعود از مرحله گروهی شد و حالا نخستین تیم آفریقایی است که به نیمه‌نهایی و دیدار رده‌بندی می‌رسد. هر نتیجه‌ای که در بازی امروز بگیرند، بهترین عملکرد یک تیم آفریقایی در ادوار جام‌جهانی خواهد بود. شاید در آینده، مراکش نخستین تیم آفریقایی باشد که قهرمان جهان می‌شود.

10
از زمان پیروزی 2 بر یک برزیل بر ایتالیا در سال1978، در هر 10دوره بعدی یک تیم اروپایی به مقام سومی جام‌جهانی رسیده؛ لهستان، فرانسه، ایتالیا، سوئد، کرواسی، ترکیه، آلمان، هلند، بلژیک.

02
آلمان با 4مقام سومی، فرانسه، سوئد، برزیل و لهستان با 2رتبه، رکورددار سومی در جام‌جهانی هستند. اگر کرواسی در بازی امشب برنده شود، برای دومین‌بار سوم می‌شود و بین رکورددارها جای خواهد گرفت.

04
۴گل از ۵گل آخر فرانسه در نیمه‌نهایی جام‌جهانی توسط مدافعان به ثمر رسیده است؛ ۱۹۹۸: لیلیان تورام، ۲گل مقابل کرواسی، ۲۰۱۸: اومتیتی مقابل بلژیک، ۲۰۲۲: تئو ارناندس مقابل مراکش.

0
کروات‌ها در هر 3بازی قبلی مقابل تیم‌های آفریقایی در جام‌جهانی دروازه خود را بسته نگه داشته‌اند؛ پیروزی 4 بر صفر بر کامرون در سال2014، برد 2 بر صفر بر نیجریه در سال2018 و تساوی بدون گل امسال مقابل مراکش.

06
باخت 2 بر صفر به فرانسه به روند 6بازی بدون شکست مراکش در جام‌جهانی پایان داد. آنها آخرین‌بار سال2018 پس از شکست یک بر صفر به ایران با همین نتیجه به پرتغال باخته بودند و از آن پس 3برد و 3تساوی کسب کردند ازجمله 2پیروزی مقابل پرتغال و بلژیک و 2تساوی مقابل کرواسی و اسپانیا (برد در ضربات پنالتی مقابل اسپانیا).

05
در ترکیب کرواسی و مراکش 5بازیکن مصدوم وجود دارد. بروزوویچ دقیقه50 بازی با آرژانتین تعویض شد. ممکن است او به این بازی هم نرسد. وضعیت گواردیول هم که در بازی قبلی با تزریق آمپول به میدان رفته بود، مشخص نیست. در اردوی مراکش سایس، مزروعی و آگوئرد مصدوم‌اند. یحیی عطیات‌الله و سلیم ام‌الله هم با وجود مصدومیت در بازی قبلی به میدان رفتند.

0
هیچ‌یک از دیدارهای قبلی این مرحله به پنالتی کشیده نشده و فقط یک‌بار سال1986 بازی فرانسه و بلژیک به وقت اضافه رفت. در آن سال فرانسوی‌ها با نتیجه 4 بر 2 بلژیک را شکست دادند و به مقام سومی رسیدند. در این دوره آرژانتین با شکست آلمان قهرمان جهان شد.

05
گل دقیقه ۵ تئو ارناندس مقابل مراکش، سریع‌ترین گل نیمه‌نهایی جام‌های جهانی، از جام‌جهانی۱۹۵۸ و دومین گل سریع در این مرحله پس از گل دقیقه۲ واوا (برزیل 5 - 2 فرانسه) محسوب می‌شود. فرانسه سریع‌ترین گل نیمه‌نهایی جام‌جهانی را دریافت کرده و سریع‌ترین گل این مرحله را به ثمر رسانده است. کولو موانی 44ثانیه پس از ورود به زمین گل دوم فرانسه را وارد دروازه مراکش کرد.

03
یوسف‌ النصیری، مهاجم تیم ملی مراکش در بازی مقابل فرانسه رکوردی منفی از خود برجای گذاشت و در ۶۷دقیقه‌ای که در نیمه‌نهایی بازی کرد، فقط ۳بار لمس توپ داشت.

03
برزیل (2بار)، شیلی و آمریکا تنها تیم‌های غیراروپایی هستند که مقام سومی جام‌جهانی را تجربه کرده‌اند. مراکش می‌تواند به این فهرست اضافه شود.

07
پریشیچ در کنار داوور شوکر با 6گل بهترین گلزن تاریخ کرواسی در جام‌جهانی است. بازیکن تاتنهام این فرصت را دارد تا با 7گل از رکورد مشترک با شوکر عبور کند.

02
فقط 2گل به‌خودی در این دوره ثبت شد که 10گل کمتر از دوره قبلی است؛ انزو فرناندس از آرژانتین (مقابل استرالیا) و نایف اکرد از مراکش (مقابل کانادا).

163
در 62بازی تا پیش از 2دیدار نهایی این دوره 163گل بین تیم‌ها رد و بدل شده؛ میانگین 2.63گل برای هر بازی. مجموع 3میلیون و 271هزارو149نفر از مسابقات دیدن کرده‌اند؛ 52هزارو760تماشاگر در هر بازی. 2دیدار آرژانتین با مکزیک و کرواسی با 88،966نفر پرتماشاگرترین مسابقات این دوره بودند.

03
جام‌جهانی قطر یک رکورد تازه داشت. فقط 3کارت قرمز مستقیم در این دوره از جیب داوران بیرون آمد و تنها بازیکنی که کارت قرمز گرفت وین هنسی، دروازه‌بان تیم ملی ولز پس از خطا در بیرون محوطه جریمه روی مهدی طارمی بود. 2کارت قرمز مستقیم دیگر را 2مربی گرفتند؛ پائولو بنتو از کره‌جنوبی و ماریو مانژوکیچ از کرواسی. 3بازیکن هم در یک مسابقه کارت زرد داشتند و سپس اخراج شدند؛ ونسان بوبکر از کامرون مقابل برزیل و ولید چدیرا از مراکش مقابل پرتغال. دومفریز از هلند کارت زرد دوم خود را هنگامی گرفت که بازی جریان نداشت و کار به ضربات آخر پنالتی کشیده شده بود. در یک کلام؛ جام‌جهانی این دوره انگار کمتر خشن بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید