• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 21 آذر 1401
کد مطلب : 179819
+
-

به خانه برمی‌گردیم

انگلیسی‌ها در هر تورنمنت بزرگی شعار می‌دهند که این‌بار جام به خانه برمی‌گردد اما در نهایت خودشان برمی‌گردند

به خانه برمی‌گردیم

انگلیس مخترع فوتبال نوین است اما دیر به جام‌جهانی اضافه شد چون آنها معتقد بودند فیفا مرز بین فوتبال حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای را مشخص نکرده است و برگزاری جام‌جهانی می‌تواند به المپیک آسیب بزند. با این‌حال وقتی به حضور در جام‌جهانی قانع شدند، تنها سه، چهار بار توانستند خودی نشان دهند. آنها هر بار در هر تورنمنتی شعار می‌دهند که «جام به خانه برمی‌گردد» که منظور از خانه همان محل تولد یا اختراع فوتبال است اما هر بار دست از پا درازتر، خودشان به خانه برمی‌گردند البته با دست‌های خالی. در این دوره انگلیس واقعا تیم شایسته‌ای بود و در برابر فرانسه تیم برتر میدان اما حالا برای تکرار تنها قهرمانی عمرشان باید 4سال دیگر هم صبر کنند و حسرت قهرمانی‌شان 60ساله شود.
    برای نخستین‌بار از سال 1990، مدافع عنوان قهرمانی (فرانسه) و نایب قهرمان جام‌جهانی قبلی (کرواسی) به نیمه نهایی صعود کردند. سال90آرژانتین و آلمان قهرمان و نایب‌قهرمان‌های سال 1986به نیمه‌نهایی و در نهایت به فینال رسیدند.
    فرانسه برای هفتمین بار به نیمه‌نهایی جام‌جهانی راه یافت که از این لحاظ در کنار ایتالیا در رده سوم جای گرفت، تنها یکی کمتر از برزیل. آلمان با 12بار راهیابی به نیمه‌نهایی با اقتدار از دیگران موفق‌تر بوده است.
    پس از سال‌های 1982و 1986که 2بار پیاپی به نیمه‌نهایی رفتند و هر دو بار مقابل آلمان شکست خوردند، نخستین باری است که فرانسوی‌ها 2بار پیاپی در این مرحله حاضر می‌شوند.
    از سال 1998که برزیل به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی تا نیمه‌نهایی (در نهایت دوم شد) پیش رفت، هیچ مدافع عنوان قهرمانی دیگری تا این مرحله پیش نرفته بود که فرانسه این طلسم را شکست. فرانسه (2002)، برزیل (2006)، ایتالیا (2010)، اسپانیا (2014)، آلمان (2018) اکثرا در مرحله گروهی حذف شدند، غیراز اسپانیا و برزیل که در مرحله یک‌هشتم از رقابت‌ها کنار رفتند.
    این هفتمین‌بار است که انگلیس از مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی حذف می‌شود که بیش از هر تیم دیگری در تاریخ جام‌جهانی است.
    دیدیه دشان به‌عنوان سرمربی 17بازی در جام‌جهانی داشته که 13پیروزی به‌دست آورده؛ 2باخت و 2تساوی. او در مراحل حذفی شکست نخورده است.
    پس از آنکه اولیویه ژیرو رکورد تیری آنری را به‌عنوان بهترین گلزن تاریخ تیم ملی فرانسه زد، رکورد تعداد پاس‌گل تیری آنری هم در این دوره توسط بازیکنی دیگر زده شد. آنتوان گریزمان با رکورد 27پاس‌گل آنری در تیم ملی برابری کرد و در صدر قرار گرفت. زیدان با 26پاس‌گل در رده سوم است.
    هوگو لوریس، دروازه‌بان فرانسه سرانجام توانست از رکورد لیلیان تورام بگذرد و به ‌تنهایی با 143بازی رکورددار بازی ملی در تیم ملی فرانسه شود؛ هوگو لوریس ۱۴۳، لیلیان تورام ۱۴۲، تیری آنری ۱۲۳، اولیویه ژیرو ۱۱۸بازی. جالب اینکه این نسل تیم ملی همه دستاوردهای تیری آنری را پشت‌سر گذاشته‌اند؛ گل ملی، پاس‌گل و نفر دوم بیشترین بازی ملی.
    هری کین در شبی که می‌توانست به رکورددار گلزنی در تیم ملی انگلیس تبدیل شود، پنالتی خود را از دست داد تا با 53گل در کنار وین رونی قرار گیرد و نتواند به‌تنهایی به بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس تبدیل شود؛ هری کین (53گل در ۸۰ بازی)، وین رونی (۵۳ گل در ۱۲۰ بازی). رونی 50درصد بیش از کین بازی ملی انجام داده.
    کین نخستین بازیکن سه‌شیرها است که از زمان دیوید بکهام در سال 2002، در یک تورنمنت جام‌جهانی 3پاس گل داده است. او در مجموع تنها 68پاس در طول جام‌جهانی داده که 60درصد از این پاس‌ها در یک سوم پایانی بوده. کین ممکن است در قطر فقط 7شوت زده باشد، اما او مستقیماً در 33درصد از گل‌های زده شده توسط انگلیس نقش داشته است.
    سه‌شیرها هرگز به تعداد گلزنان مختلف در یک دوره از هیچ تورنمنت بزرگی نداشته. 13گل این تیم را در این دوره 8بازیکن مختلف به ثمر رسانده‌اند و 13گل بیشترین تعداد گلی است که انگلیسی‌ها در یک دوره جام‌جهانی زده‌اند.
    انگلیس هرگز در جام‌جهانی نتوانسته شکست در نیمه اول را جبران کند و در بازی‌هایی که در نیمه نخست از حریف عقب افتاده، 2تساوی و 6شکست متحمل شده است. این در حالی است که فرانسوی‌ها غیراز یک‌بار که مساوی کردند، در 24بازی از 25باری که در نیمه اول از حریف پیش افتادند، بازی را برده‌اند.
    هری کین در جام‌جهانی 4گل از روی نقطه پنالتی به ثمررسانده است؛ بیش از هر بازیکن دیگری. او مقابل فرانسه برای اولین‌بار در جام‌جهانی پنالتی از دست داد.
    پس از ۳کلین‌شیت و ۲۸۷دقیقه، سرانجام دروازه جردن پیکفورد و انگلیس توسط اورلین شوامنی باز شد.
    آخرین گلی که انگلیس در جام‌جهانی ۲۰۲۲ دریافت کرده بود، گل دقیقه ۱۴+۹۰ مهدی طارمی در بازی اول مقابل ایران بود‌.

تیم ملی فرانسه تا به حال در هیچ دیداری از رقابت‌های یورو و جام‌جهانی که در آن کیلیان امباپه از ابتدا به میدان رفته، متحمل شکست نشده است. باخت به سوئیس در ضربات پنالتی یورو 2020مورد محاسبه قرار نگرفته چون بازی در وقت قانونی و اضافه مساوی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید