• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 26 بهمن 1402
کد مطلب : 218393
+
-

به خانه برمی‌گردیم؟

به خانه برمی‌گردیم؟

فاطمه عباسی

سال‌هاست که آدم‌ها به خیال زندگی مرفه‌تر و بهتر و شغل نان و‌آب‌دارتر از روستاها راهی شهرهای بزرگ می‌شوند و نه‌تنها به چیزی که فکرش را می‌کردند، نمی‌رسند بلکه در بسیاری مواقع زندگی به‌مراتب سخت‌تری را هم تجربه می‌کنند.
حاشیه‌نشینی، رشد اسکان‌های غیررسمی، تراکم فزاینده جمعیتی در شهرها و کلانشهرها، خالی‌ شدن روستاها از سکنه و افت تولیدات کشاورزی و بسیاری موارد دیگر باعث شده که مسئولان در این زمینه به‌دنبال راهکار باشند.
اتفاق خوبی که در سال‌های اخیر افتاده این است که مشاغل روستایی رونق بیشتری پیدا کرده‌اند و مهاجرت معکوس هم افزایش داشته است؛ مهاجرت‌ از شهر به سمت روستا که می‌تواند نوید‌بخش آغاز کار و تلاش و رونق مناطقی باشد که روزگاری به‌عنوان مولد مطرح بوده‌اند.
مسئولان بنیاد مسکن برای تشویق مردم به مهاجرت معکوس طرحی را پیشنهاد داده‌اند که درصورت همکاری بانک‌ها می‌تواند افراد زیادی را به روستاها بازگرداند. آنطور که معاون بازسازی بنیاد مسکن گفته، درصورت همکاری بانک‌ها در پرداخت وام به متقاضیانی که مهاجرت معکوس می‌کنند، یک قطعه زمین به همراه تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود.
تا همین حالا هم ۶۰۰ هزار قطعه زمین توسط بنیاد تملک شده که به‌صورت اجاره ۹۹ساله به واجدان شرایط واگذار می‌شود. در واقع متقاضیانی که قصد بازگشت به روستاهای خود را دارند، می‌توانند برای ساخت واحد مسکونی در این زمین‌ها از وام ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن با سود ۱۸درصدی استفاده کنند. البته می‌توانند از وام ۳۵۰میلیون تومانی مسکن روستایی با سود ۵درصدی نیز برای ساخت‌وساز استفاده کنند.
این را هم فراموش نکنید که بسیاری از افرادی که ساکن شهرها هستند، بعد از بازنشستگی تصمیم می‌گیرند که به روستا و دیار مادری خود بازگردند که این طرح می‌تواند برای این افراد هم راهگشا باشد. در حال حاضر اسامی روستاهای دارای ظرفیت واگذاری زمین مشخص شده و در حال بارگذاری است و به‌زودی سامانه راه اندازی و ثبت‌نام این طرح در وزارت راه و شهرسازی بازگشایی می‌شود.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید