• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17936
+
-

حال ناخوش سیل‌زدگان اهر و کوزه‌کنان

آبگرفتگی و سیلاب‌های بهاری خسارت زیادی به منازل مسکونی و باغ‌های میوه شهرهای استان زده است

گزارش
حال ناخوش سیل‌زدگان اهر و کوزه‌کنان




مریم سرخوش | دبیر روزنامه همشهری استان آذربایجان شرقی:

هفته گذشته و اولین روز هفته جاری بارش شدید باران بهاری موجب سیلاب و آبگرفتگی و تخریب منازل مسکونی در چند شهر و روستای استان شد. اهالی اهر و شبستر از جمله شهرهای استان بودند که در سیلاب‌های اخیر تخریب منازل مسکونی، از بین رفتن محصولات باغی و مرگ دام‌هایشان را شاهد بودند. بر اساس اعلام اولیه مسئولان بنیاد مسکن از روستاهای سیل‌زده اهر 11 واحد مسکونی بین 30 تا 60 درصد خسارت‌ دیده و حدود 15 واحد مسکونی دیگر  در روستاهای سیل‌زده متحمل خسارت 30 درصدی شدند. اما در  شهرستان کوزه‌کنان شبستر هم بارش شدید باران در اوایل هفته جاری موجب بروز سیلاب و خسارت به واحدهای مسکونی شد که هنوز آمار دقیقی از میزان خسارات اعلام نشده است. 

شهردار کوزه‌کنان درباره بارندگی‌های اخیر این شهرستان اظهار کرد: جمعه شب و روز شنبه بارش باران و آبگرفتگی موجب وارد آمدن خسارت زیادی به باغ‌ها و منازل مسکونی این شهرستان شد. 
«رضا پورمهدی» درباره علل آبگرفتگی در این شهرستان اظهار کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان برای احیای مسیرهای آبرسانی به باغ‌های این شهرستان به گونه‌ای انجام شده است که در صورت بروز باران شدید و آبگرفتگی، تمام آبگرفتگی‌ها به منازل مردم هدایت می‌شود. این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد برای ساکنان این شهرستان طی سال‌های اخیر شده است. 

پورمهدی با اشاره به خسارت فراوان ناشی از بارش بهاری به این شهرستان در سال 95 عنوان کرد: در حالی که هنوز این خسارت‌ها به مردم جبران نشده است باز هم در بارندگی‌های اخیر شاهد تخریب منازل و از بین رفتن محصولات باغی این شهرستان بودیم. بنیاد مسکن و کمیته امداد استان هم برای برآورد خسارت‌ها آمدند اما میزان دقیق آن اعلام نشده است. 

شهردار کوزه‌کنان با اشاره به بازدید از منازل و باغ‌های آسیب‌دیده عنوان کرد: جمعیت هلال احمر شبستر، خامنه، تسوج و شندآباد در اولین ساعات به کمک اهالی این منطقه آمده و امدادرسانی‌ها انجام شد اما مشکلات مردم این شهرستان با هر باران شدید بهاری تشدید می‌شود و نیاز است مسئولان توجه جدی به این مشکلات داشته باشند. 
این مسئول با اشاره به نزدیکی کوزه‌کنان به دریاچه ارومیه، بیان کرد: از ابتدای فصل بهار تاکنون با مشکلات ناشی از بارش‌ها و آبگرفتگی‌ها درگیر بوده‌ایم. این در حالی است که شهرستان کوزه کنان با دریاچه ارومیه تنها 3 کیلومتر فاصله دارد اما این آب‌هایی که وارد شهر می‌شود هیچ‌گاه به دریاچه نمی‌رسد. بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا این بارش‌ها به جای تبدیل شدن به سیلاب و آبگرفتگی و خسارت به مناطق مسکونی به دریاچه هدایت شوند که راهکاری هم برای احیای دریاچه باشد. 

پورمهدی با اشاره به کمبود نیروهای خدماتی در مجموعه شهرداری این شهرستان بیان کرد: در حال حاضر برای جمعیت تقریبا 4500 نفری کوزه‌کنان تنها 18 نیروی خدماتی داریم که برای امدادرسانی و پاک‌سازی شهر به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند. 


2 میلیارد تومان خسارت به روستا‌های  سیل‌زده

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس هم در بازدید از روستاها و باغ‌های سیل‌زده اهر و دیدار با سیل‌زدگان این شهرستان اظهار کرد: پیش از اینکه به روستاهای سیل زده بروم در جریان امور قرار گرفته بودم، ولی حال که از وضعیت روستاهای سیل زده اهر بازدید داشتم وضعیت آن گونه‌ای نیست که پیش بینی می‌کردم و می‌توان گفت بدتر از تصور است. «بیت الله عبداللهی» بابیان اینکه وضعیت سیل زدگان روستاهای اهر به ویژه روستای باللی قشلاق به هیچ وجه مطلوب نیست، افزود: بیشترین خسارت سیل در روستاهای شهرستان اهر به واحدهای مسکونی، دامی و باغ‌ها وارد شده است. بر اساس گزارش هایی که دریافت کرده‌ام حدود ۵۰ راس از دام سنگین و سبک روستاییان نیز در جریان سیل تلف و آمار خسارت سیلاب به روستای اهر هم 2 میلیارد تومان اعلام شده است.

عبداللهی به خسارت سیل اخیر در هریس اشاره کرد و گفت: سیل اخیر در هریس هم خسارت‌هایی را به بار آورده و عمده خسارت به زمین‌های زراعی کشاورزان وارد شده است. وی خطاب به ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی بیان کرد: سیل زدگان شهرستان اهر انتظار داشتند تا شخصاٌ در روستاهای سیل زده حضور داشته و میزان خسارت را میدانی برآورد می‌کردند و پس از برآورد نتیجه برای اقدام به وزارت کشور منتقل می‌شد. روستاییان شهرستان‌های اهر و هریس امسال متحمل حوادث غیرمترقبه از جمله سرمازدگی، تگرگ و سیل شده‌اند به طوری که نمی‌توانند محصولی برداشت و از طریق آن معیشت خانواده را تامین کنند. این خانوارهای روستایی از مسئولان ذی‌ربط انتظار کمک‌رسانی و پرداخت خسارت دارند.


خسارت 43 میلیارد ریالی تگرگ در هوراند

«زین العابدین مردانیان» فرماندار هوراند با اشاره به بارش شدید تگرگ در این شهرستان از خسارت 43 میلیارد ریالی به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: برآورد اولیه کارشناسان از خسارت تگرگ در مزارع 1805 هکتار با 2 هزار و 275 تن و در بخش باغی 162 هکتار با 586 تن محصول بوده است. بیشترین میزان خسارت به میوه‌های سردرختی و مزارع گندم شهرستان وارد شده است. البته دامنه ریزش تگرگ کوتاه بود و تنها بخش‌هایی از برخی روستاها را تحت تأثیر قرار داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید