• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17924
+
-

«کشکان» در انتظار اعتبار

دیواره‌های ساحلی پلدختر دست نخورده باقی مانده است

پلدختر
«کشکان» در انتظار اعتبار




احمد مرادی| پلدختر- خبرنگار:

با گذشت 127ماه از سیل مخرب 15بهمن 1384بخشی از دیوار ساحلی رودخانه کشکان در وسط شهر پلدختر هنوز بازسازی نشده است.
این سیل در حالی بخش اعظمی از زیرساخت‌های شهری پلدختر از جمله پل ارتباطی بین دو نقطه اصلی شهر و همچنین دیواره ساحلی و جاده‌های روستایی و شهری پلدختر را تخریب کرد که حجم زیادی از این خسارات با وجود کندی بالاخره بازسازی شد، اما با وجود گذشت 12سال بخش‌هایی از دیواره ساحلی که در نقاط آسیب پذیر رودخانه واقع شده است هنوز بازسازی نشده اند.
علاوه بر اینکه رودخانه از وسط شهر می‌گذرد و قسمت‌های بازسازی نشده در معرض آسیب قرار دارند، به دلیل تعیین تکلیف نشدن این دیواره ها، ساماندهی خیابان سلامت و همچنین ایجاد خیابان ساحلی و تکمیل زیرگذر در ضلع شرقی شهر را راکد کرده است؛ به همین سبب، بازسازی خسارات سیل سال 84بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.


گلایه شهروند پلدختری

یک شهروند پلدختری در گفت و گو با همشهری در این باره اظهار می‌کند: دیواره‌های ساحلی رودخانه کشکان هنوز به طور کامل تکمیل نشده و در وسط شهر به حال خود رها شده است.
«سجاد حیدری» می‌افزاید: برای بازسازی دیواره‌های ساحلی از سازه‌های بتنی استفاده شده و به همین دلیل هزینه زیادی صرف این بازسازی شده است. اگر دیواره‌ها به وسیله سنگ چین بازسازی می‌شد،ضمن کاهش هزینه ها،کل کار هم زودتر تکمیل می‌شد.

وی بیان می‌کند: بازسازی دیواره‌های ساحلی در ضلع شرقی شهر که در مجاورت مغازه‌های شهرداری قرار دارد، سبب شده با وجود اجرای زیرسازی خیابان و همچنین با گذشت سال‌ها از ساخت زیرگذر اما کار رها شود و امکان تردد وسائل نقلیه میسر نباشد. حیدری می‌گوید: قسمت‌های بازسازی نشده، زیبایی پل فلزی و چشم انداز رودخانه و چهره شهر را تحت تاثیر قرار داده و هر عابری که از این نقاط عبور می‌کند، متوجه حجم انبوهی از زباله‌های رها شده و راکد بودن وضعیت خیابان و آسفالت نبودن آن می‌شود.


بازسازی نشدن  نقاط حادثه‌خیز

«بهمن کلانتری» یکی دیگر از شهروندان پلدختری هم در این باره به همشهری می‌گوید: هیچ اقدامی در جهت بازسازی بخش‌های باقی مانده از دیواره‌های ساحلی نشده و با همان حالت فروریخته به سر می‌برند. وی بیان می‌کند: بالغ بر 5 نقطه حادثه خیز و بازسازی نشده وجود دارد که به حال خود رها شده و به محل تلنبار زباله‌ها تبدیل شده است.
کلانتری با تاکید بر ضرورت بازسازی دیواره‌های بازسازی نشده، عنوان می‌کند: سیل سال 84 خسارات زیادی بر جای گذاشت، اما با وجود این خسارات اعتباراتی که باید، به پلدختر اختصاص پیدا نکرده و این دیواره‌ها بازسازی نشده است.


اعتبارات قطره چکانی 

یک عضو شورای اسلامی شهر پلدختر دراین زمینه بیان می‌کند: به علت قطره چکانی بودن اعتبارات بازسازی، بخش‌هایی از دیواره‌های ساحلی شهر پلدختر هنوز دست نخورده باقی مانده یا تکمیل نشده است. «غلامرضا نصیری» در گفت وگو با همشهری با بیان اینکه بخش باقی مانده از دیواره‌ها ناشی از محدود بودن اعتبارات است، می‌افزاید: در سال‌های اخیر اعتبارات ستاد حوادث محدود بوده و به دیواره‌های ساحلی اعتبار زیادی اختصاص پیدا نکرده و کار بازسازی با اعتبارات قطره چکانی و به صورت کند پیش رفته است.
وی عنوان می‌کند: یکی از اولویت‌های شهرداری پلدختر بازسازی دیواره‌های ساحلی باقی مانده حاشیه رودخانه است، زیرا بازسازی نکردن این دیواره‌ها، بخش‌هایی از پروژه‌های شهرداری نظیر ساماندهی خیابان سلامت و آسفالت خیابان ساحلی و تکمیل زیرگذر در ضلع شرقی شهر را تحت الشعاع قرار داده است.


افزایش هزینه‌های بازسازی

عضو شورای شهر پلدختر عنوان می‌کند: اگر اعتبار مورد نیاز، در گذشته تامین می‌شد، هم دیواره‌ها بازسازی شده بود و هم از افزایش هزینه‌های مورد نیاز برای بازسازی جلوگیری می‌کرد.
وی ادامه می‌دهد: در نشست‌هایی که با حوزه عمرانی استانداری و همچنین ستاد حوادث غیر مترقبه استان داشته ایم، پیگیر اختصاص اعتبار مورد نیاز برای بازسازی دیواره‌های باقی مانده شده ایم که در صورت تامین و تخصیص به موقع اعتبار، بسیاری از بخش‌های باقی مانده از خسارات 12سال پیش سیل بازسازی خواهد شد. نصیری می‌افزاید: با وجود اینکه تخصیص اعتبارات بسیار محدود بوده، اما شهرداری مبادرت به عقد قرارداد با پیمانکار زبده‌ای برای بازسازی دیواره‌های ساحلی کرده است که امیدواریم در سال جاری این طرح‌ها به پایان برسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید