• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 9 آذر 1401
کد مطلب : 178659
+
-

تبریز؛ قطب جدید گردشگری

شهردای تبریز تملک، بازسازی و احیای عمارت‌های تاریخی- فرهنگی شهر را دراولویت قرار داده است

گزارش2
تبریز؛ قطب جدید گردشگری

احیای خانه‌های تاریخی شهر تبریز با هدف تبدیل تبریز به قطب جدید گردشگری کشور در دستور کار شهرداری قرار گرفته‌است.
 به گزارش همشهری، شهردار تبریز تملک، مرمت و احیای خانه‌های تاریخی جهان‌شهر تبریز را جزو اولویت‌های نخست شهرداری قرار داده و می‌گوید: جهان‌شهر تبریز به‌عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی شناخته می‌شود و این مزیت، مدیریت شهری را ملزم کرده است به ظرفیت‌های گردشگری ازجمله خانه‌های تاریخی توجه بیشتری داشته باشد.
یعقوب هوشیار تأکید می‌کند: توسعه عمرانی شهر همراستا با نقش‌آفرینی شهرداری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی است و خود را ملزم به حفظ همه آثار تاریخی و فرهنگی می‌دانیم.

بازسازی عمارت کلاه فرنگی 
این روزها شهرداری تبریز در تازه‌ترین اقدام خود در این زمینه، مرمت و احیای عمارت‌ کلاه‌فرنگی را پیش می‌برد. کلاه فرنگی، یکی از ده‌ها عمارت تاریخی مجموعه باغشمال تبریز است که در سال‌ 1308تخریب شد. این عمارت به دستور یعقوب آق قویونلو ساخته شد. آق قویونلوها در زمان حکمرانی خود در قرن هشتم قمری، برای توسعه تبریز اهمیت ویژه‌ای قائل بودند و به همین دلیل نیز عمارت‌ها و باغ‌های باشکوهی همچون ایل گولی و مجموعه عمارات باغشمال را احداث کردند.
هم‌اکنون، شهرداری تبریز بخشی از اراضی مجموعه تاریخی باغشمال را از ارتش تحویل گرفته است و برخی از عمارت‌های این مجموعه را بازسازی و احیا می‌کند.
به‌گفته شهردار تبریز، مطالعات تکمیلی پروژه عمارت کلاه‌فرنگی در سال‌جاری انجام می‌شود و با پیش‌بینی اعتبار لازم عملیات عمرانی آن در سال آینده انجام و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
عمارت کلاه فرنگی به شکل قدیمی آن در بنایی متشکل از ۲ سالن و یک فضای گنبدی شکل هشت‌ضلعی در وسط عمارت در جهت شرقی غربی با زیربنایی به وسعت 1900مترمربع ساخته شود.
کاربری عمارت کلاه‌فرنگی، فرهنگی خواهد بود. اینطور که یعقوب هوشیار خبر می‌دهد، علاوه بر ستون‌بندی و بتن‌ریزی که انجام شده‌، کف‌سازی مسیر منتهی به ضلع جنوبی عمارت کلاه‌فرنگی نیز در 2ماه گذشته اجرایی شده است.

حفظ خانه بزرگان تبریز 
شهرداری تبریز، علاوه بر مرمت عمارت کلاه فرنگی، تملک خانه‌های تاریخی را نیز در اولویت دارد. تملک و احیای خانه منتسب به باقرخان و تبدیل محدوده و پیرامون خانه ستارخان، به باغ موزه‌ از اقدامات این روزهای شهرداری تبریز است. کار تملک و مرمت خانه منتسب به باقرخان با تسریع روند توافق با مالکان واحدهای واقع در این محدوده پیگیری و زمینه برای تسریع مراحل بازسازی سایت اصلی و محوطه پیرامونی آن تسهیل شده است.
مرمت باغ موزه ستارخان به‌عنوان یکی از محورهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری تبریز از پروژه‌های مهم شهرداری در حوزه گردشگری شهری به شمار می‌رود. در قالب این طرح، تملک و آزادسازی ۱۳ واحد مسکونی واقع در محدوده طرح، در فاز اول پروژه در اولویت اجرایی قرار داشت که با تملک 8واحد، امکان دسترسی به مسیرهای اصلی منتهی به باغ موزه و طرح نهایی عملیاتی شده است.
شهردار تبریز می‌گوید: با هدف تبدیل این پروژه و منطقه پیرامونی آن به یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری تبریز، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تخصیص اعتباری ویژه به باغ موزه ستارخان در لایحه بودجه سال آینده آغار شده است.

مرمت بناهای تاریخی
خانه موزه تاریخی استاد شهریار که مالکیت و مدیریت معنوی آن بر عهده شهرداری تبریز است، پس از چند سال وقفه در روند بازسازی و مرمت دوره‌ای در دستور کار شهرداری قرار گرفته و هم‌اکنون، مراحل ارزیابی و بررسی طرح مرمت آن در حال انجام است.
براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مدیریت شهری تبریز به‌دنبال آن است که با آغاز مراحل اولیه این طرح، خانه موزه تاریخی استاد شهریار را تا قبل از ایام نوروز و آغاز فصل گردشگرپذیری تبریز اجرا و به اتمام برساند. عمارت ساعت که بنایی تاریخی در منطقه 8تبریز است نیز این روزها مراحل مرمت و بازسازی را با کف‌سازی زیرزمین عمارت با آجر قفقازی و طرح سنتی‌ می‌گذراند تا عمارت ساعت به‌عنوان نماد نخستین بلدیه تاریخ ایران، بار دیگر پذیرای گردشگران بشود. مرمت و بازسازی ساختمان نخستین انجمن شهری ایران (انجمن تبریز)، خانه نیکدل (سالار قره باغی)، خانه کلکته چی نیز در دست اجراست.
تبریز به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران با قدمت چندهزار ساله، صدها عمارت و بنای تاریخی متعلق به دوره‌های مختلف را در دل خود جای داده است؛ خانه‌هایی که تعدادش به 500باب می‌رسد و بخشی از هویت فرهنگی، قومی، بومی و محلی را شکل می‌دهد.
این خانه‌های تاریخی که متعلق به بزرگان شهر بوده، بازتابی‌است از روایت فرهنگ، آداب و رسوم و سبک معماری آن دوره و روزگار.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید