• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178546
+
-

رکورد آسفالت‌ریزی شکست

از ابتدای امسال تاکنون 620هزار تن آسفالت در تهران توزیع شده؛ این رقم در 12ماه سال 1399معادل 390هزار تن بود

گزارش
رکورد آسفالت‌ریزی شکست

شن، ماسه و قیر درآمیخته و بوی آسفالت داغ، فضا را پر کرده بود. گرمای کارخانه روباز در اواخر فصل پاییز بر سرما غلبه کرده بود. به فاصله 50متر 2کارخانه 6و 7تولید آسفالت در محله شادآباد تهران فعال بودند. کارگران مشغول کاربودند و گویی به صدای گوشخراش کارخانه و کامیون‌هایی که پشت سر هم برای بارگیری وارد کارخانه می‌شدند، عادت کردند. واحد9 کارخانه تولید آسفالت در فاصله‌ای دورتر از 2کارخانه دیگر رویت می‌شود و شن و ماسه‌ای که در بخش شمالی کارخانه قرار داشت، به شکل کوه درآمده بود!  در این کارخانه‌ها آسفالت مورد نیاز تهران به سرعت در حال تولید است و به احتمال زیاد بخشی از تولید آنها در پروژه شهید بروجردی استفاده خواهد شد. چنان‌که این روزها تولید آسفالت در شهر تهران به سرعت صورت می‌گیرد و به‌گفته مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، 2کارخانه جدید نیز تا پایان سال 1401به بهره‌برداری خواهند رسید. اگرچه همین حالا هم شهرداری توانسته رکورد جدیدی را در زمینه تولید و توزیع آسفالت به ثبت برساند.به گزارش همشهری، مسعود حق‌لطفی در حاشیه بازدیدمان از کارخانه آسفالت شادآباد در منطقه 18گفت: «هم‌اکنون شهرداری تهران ۴ کارخانه آسفالت دارد که پاسخگوی تمام نیاز شهر تهران نیست و در این دوره مدیریت شهری مقررشده تا مابقی نیاز شهرداری به آسفالت از طریق ایجاد 2کارخانه جدید تامین شود.» او ادامه داد: «زمین کارخانه در 2پهنه شرق و غرب تهران قرار دارد، تجهیزات موردنیاز خریداری شده و با ورود این تجهیزات به کشور سعی می‌کنیم تا این دو کارخانه تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.»‌ معاون اجرایی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نیز درباره این دو کارخانه گفت: «این دو کارخانه با استانداردهای محیط‌زیست کاملا همخوانی دارند و هیچ نوع آلایندگی‌ای نخواهند داشت؛ ضمن اینکه برای رعایت موضوعات محیط‌زیستی نیز شن و ماسه کارخانجات از بیرون خریداری می‌شود.»‌
مهدی آبشاری با بیان اینکه آسفالت‌های تولیدشده بخشی توسط سازمان عمران و بخشی دیگر توسط مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: «آسفالت‌ریزی و روکش شبکه‌های بزرگراهی توسط سازمان عمران شهر تهران و آسفالت و روکش خیابان‌های اصلی و فرعی و معابر توسط مناطق انجام می‌شود.»  سازمان عمران مناطق شهرداری تهران مسئولیت نگهداشت شبکه بزرگراهی را برعهده دارد و نگهداشت و تهیه آسفالت کوچه‌ها و معابر شهر بر‌عهده سازمان مهندسی و عمران شهر تهران است. حق‌لطفی درباره اثرات حجم بالای تولید آسفالت در کارخانه‌ها گفت: «حجم تولید آسفالت در این کارخانه‌ها منجر به خروج ۴۱هزار کامیون از کارخانه‌ها به سطح شهر تهران شده و در مجموع ۸۲هزار تردد کامیون در کارخانه‌های ما صورت گرفته است.» مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران اضافه کرد: «همچنین کارخانه‌ها مجهز به «بک فیلتر» هستند و مصالح شن و ماسه مورد نیاز ساخت آسفالت نیز از خارج از مجموعه تهیه می‌شود تا با کمترین آلایندگی تولید شود.»  

فاز نخست بزرگراه بروجردی در آستانه بهره‌برداری

فاز نخست احداث بزرگراه شهید بروجردی،   از بزرگراه آزادگان   به سمتِ میدان الغدیر در حال احداث است؛ بخش کندرو در تراز صفر قرار دارد؛ درحالی‌که بخش‌های زیادی از طول 4کیلومتری فاز نخست در تراز منفی تعریف شده است. چنان‌که این سو و آن سوی بزرگراه خانه‌های مسکونی و تجاری رویت می‌شوند؛ در نزدیکی کارخانه‌های آسفالت. مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در جریان بازدید دیروز درباره پروژه عملیات احداث بزرگراه شهید بروجردی گفت: «با توجه به اینکه بخش زیادی از پروژه در فاز نخست در تراز منفی یک است و بخش کندرو این فاز نیز در تراز صفر قرار دارد، باید ۳۱هزار مترمربع خاکبرداری انجام می‌شد که اکنون ۵هزار مترمربع باقی مانده است.» حق‌لطفی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم به‌زودی فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری برسد، عنوان کرد: «فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی از بزرگراه آزادگان تا میدان الغدیر به طول ۴کیلومتر است. این بخش دارای ۵تقاطع و ۱۱دستگاه پل است که ساخته شده و تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده است. با رفع معارضان ملکی، این محدوده به‌زودی افتتاح می‌شود.» او با اشاره به مشخصات فنی فاز نخست این پروژه یادآور شد: «در فاز نخست این پروژه ۱۵هزار مترمربع پل‌سازی‌ انجام شده است. همچنین یک‌میلیون و ۸۰هزار مترمکعب خاکبرداری صورت گرفته که هم‌اکنون ۵۰هزار مترمکعب آن باقی مانده است.»  مسعود حق‌لطفی در حاشیه بازدید از کارگاه بزرگراه شهیدبروجردی گفت: «بخشی از رینگ جنوبی به طول ۵کیلومتر در ۲ فاز طراحی شده و شروع کار عملیات ساخت این بزرگراه از سال ۹۳ بوده است. در فاز نخست ۱۴۰۰ شمع مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این تعداد تنها ۶۶ شمع مانده است.»  بزرگراه شهید بروجردی به طول تقریبی ۵ کیلومتر و از آزادگان تا بلوار بهار را شامل می‌شود و دارای 2قطعه است؛ قطعه نخست از اتوبان آزادگان تا تقاطع الغدیر به طول تقریبی 4کیلومتر و دارای 5تقاطع غیرهمسطح است. قطعه دوم نیز از تقاطع الغدیر تا بلوار بهار به طول تقریبی یک کیلومتر 2تقاطع غیرهمسطح را شامل می‌شود. پروژه بزرگراه بروجردی ادامه بزرگراه یادگار امام تا بزرگراه آزادگان محسوب می‌شود. مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه در دوره جدید یکی از اهداف معاونت فنی و عمران ساخت 2بزرگراه در شرق و غرب تهران است، تأکید کرد: «در شرق تهران پروژه شهید شوشتری اجرا می‌شود که از گردنه تنباکویی آغاز شده و تا بزرگراه یاسینی ادامه دارد. طول این بزرگراه ۱۶.۵کیلومتر بوده که در حال اجراست.»  حق‌لطفی ادامه داد: «در غرب تهران نیز بزرگراه یادگار امام(ره) به‌دلیل برخورد با پادگان جی متوقف شد و از این نقطه تا آزادگان و شاخه غربی آن که تا بزرگراه فتح و آزادراه ساوه ادامه می‌یافت، به طول ۹.۳ کیلومتر متوقف شده بود.» او عنوان کرد: «این مسیر بزرگراهی به 3قسمت تقسیم می‌شود؛ قطعه اول تا تقاطع بهار به طول ۵کیلومتر بود که از سال ۹۵عملیات عمرانی آن آغاز شد و تا سال گذشته فاز نخست آن ۶۹درصد پیشرفت فیزیکی داشت؛ از مهرماه ۱۴۰۰ به سرعت عملیات عمرانی آن در این دوره مدیریت شهری آغاز شد و هم‌اکنون ۸۵درصد پیشرفت دارد. با رفع 2معارض ملکی تا ۳ماه آینده این طرح افتتاح می‌شود.»  مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران گفت: «قطعه دوم از الغدیر تا تقاطع بهار معلم، یک کیلومتر طول و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فاز سوم نیز به‌دلیل وجود تقاطع 3سطحی در سال ۱۴۰۲ تمام می‌شود.»
حق لطفی یادآور شد: «هم‌اکنون از سمت خیابان جی و از داخل پادگان توسعه آغاز شده که در این قسمت با 3معارض دولتی شامل وزارت دفاع، ارتش و آموزش و پرورش و همچنین تعدادی معارض بخش خصوصی شامل مردم و کارخانه روبه‌رو شده‌ایم. در یک برنامه زمانبندی ۳ساله تا ۱۴۰۴ کل ۹.۳ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.»  مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) به بزرگراه شهید بروجردی متصل می‌شود و نقش جمع‌کننده و پخش‌کننده ترافیکی دارد، تأکید کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر قطعه‌ای که آماده شد سریع‌تر بهره‌برداری می‌شود.» به‌گفته حق‌لطفی، اعتبار پروژه در فاز نخست ۳۰۰میلیارد و قطعه 2، ۴۰۰میلیارد تومان است؛ همچنین شاخه غربی هزار و ۲۰۰میلیارد تومان از پادگان جی تا زرند هزینه دارد: «در یک سال 2هزار میلیارد تومان رقم موردنیاز این پروژه است که نیمی از این رقم برای رفع معارض موردنیاز بوده است؛ در مجموع حدود 3هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.» او اضافه کرد: «از سال ۹۵ تا ۹۶سالانه ۵درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه بوده که در این دوره طی ۸ماه ۱۳.۵درصد پروژه پیشرفت داشته است.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید