• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 آبان 1401
کد مطلب : 174774
+
-

در مراسم افتتاح پارکینگ امیرکبیر به‌عنوان بزرگ‌ترین پارکینگ زیرسطحی شهر اعلام شد

رکورد آسفالت‌ریزی در تهران شکست

زاکانی: شهرداری امسال 1500واحد پارکینگ می‌سازد و به‌زودی کارخانه‌های جدید آسفالت در پایتخت به بهره‌برداری می‌رسند

گزارش
رکورد آسفالت‌ریزی در تهران شکست

 3طبقه پارکینگ در یکی از شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین محله‌های شهر افتتاح شد. 550جای پارک که از چشم عابران پنهان شده در پروژه بتنی بزرگی که زیر سطح میدانگاه خیابان امیرکبیر ساخته شده، قرار گرفته است و می‌تواند پناهگاه امن خودرو‌ها در نزدیکی محدوده طرح ترافیک باشد.
به گزارش همشهری، شهردار پایتخت دیروز و در مراسم بهره‌برداری از این پارکینگ، با بیان اینکه رکورد آسفالت‌ریزی در تهران شکسته شده و در 7ماهه ابتدایی سال، تقریبا به اندازه تمام سال قبل آسفالت تولید و استفاده شده است، گفت: تهران به‌شدت نیازمند پارکینگ است. هم‌اکنون خودرو‌ها در کنار خیابان‌های عمومی پارک می‌شوند و عملا سطحی از خیابان را که متعلق به عموم مردم است، اشغال می‌کنند. باید بتوانیم با نهضت پارکینگ‌سازی‌ در تهران فرصت‌های جدیدی خلق کنیم و خیابان‌ها و معابر اصلی‌مان را از پارک خودرو نجات دهیم. علاوه بر این در حال ساماندهی پارک حاشیه‌ای هستیم تا شهروندان بتوانند بدون دغدغه به‌صورت هوشمند خودروهای خود را پارک کنند.
علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح پارکینگ زیرزمینی امیرکبیر یادآور شد: برای ساخت یک متر خیابان هزینه سنگینی می‌شود و وقتی بخش عمده‌ای از آن را به توقف خودرو اختصاص می‌دهیم، امکان بهره‌مندی عمومی را می‌گیریم. با تمهیدی که صورت گرفته جایی که امکان احداث پارکینگ در خود بنا وجود نداشته‌ باشد، در فاصله ۳۰۰متری پارکینگ‌های محلی ساخته می‌شود.
وی درباره پارکینگ طبقاتی امیرکبیر هم گفت: عملیات ساخت این پارکینگ از ۱۳سال پیش شروع شده بود و با یک پیشرفت کمتر از ۷۰درصد تحویل ما شد. طی ۸ ماه کار جدی ۳۰درصد باقیمانده نیز به اتمام رسید تا امروز شاهد افتتاح آن در این نقطه پرنیاز شهر باشیم.
زاکانی ادامه داد: این پارکینگ بزرگ‌مقیاس حدود ۲۰هزار مترمربع زیربنا دارد و نخستین پارکینگ هوشمندی است که تأییدیه آتش‌نشانی دارد؛ حتی پارکینگ‌های خصوصی نیز چنین قابلیتی ندارند. اینجا حدود ۵۵۰ فضای پارک دارد و نخستین پارکینگ زیرسطحی است که در بالای آن ساخت‌و‌سازی‌ صورت نگرفته و روی آن یک محیط عمومی شهری است.
وی تأکید کرد: امسال به جز این پارکینگ، ساخت ۲هزار و ۵۰۰فضای پارک دیگر را شروع کرده‌ایم که حدود هزار مورد آن قبل از پایان سال در چند نقطه از شهر تحویل داده می‌شود.
وی افزود: مطالعات 16پروژه آغاز شده و هم‌اکنون ۴پروژه پارکینگ‌سازی‌ به عقد قرارداد رسیده است و ۸پروژه بزرگ‌مقیاس دیگر نیز در حال بررسی‌های کارشناسی است. به‌زودی ساخت ۳هزار مترمربع پارکینگ را در جنوب شهر در منطقه ۲۰ و در ضلع جنوبی حرم عبدالعظیم آغاز می‌کنیم.

پارکینگ بزرگ‌مقیاس
اولین خودرو‌هایی که در طبقه اول پارکینگ امیرکبیر قرار گرفتند، برخی از نمونه‌های قدیمی و کلاسیک، بیوک، شورولت، بنز، فولکس و بی‌ام‌و بودند که پلاک‌های جدید و ظاهر سالمی داشتند.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه این افتتاحیه در جمع خبرنگاران گفت: از مهم‌ترین تأثیرات پارکینگ‌های طبقاتی و حاشیه‌ای آزادسازی ظرفیت معابر اطراف آن است؛ به‌ویژه اینکه این پارکینگ بزرگ‌مقیاس در مجاورت محدوده طرح ترافیک قرار دارد و افرادی که می‌خواهند وارد محدوده شوند به‌راحتی می‌توانند از این پارکینگ استفاده کنند.
سیدمجتبی شفیعی درباره ساخت پارکینگ‌های محله‌ای توضیح داد: ۱۶نقطه در سطح شهر تهران برای این کار تعیین شده که کار در  ۴نقطه آن شروع شده و ۴نقطه در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار و مابقی در حال مطالعه است.
شفیعی در پاسخ به این پرسش که تهران چقدر پارکینگ نیاز دارد، عنوان کرد: عدد دقیقی در این‌باره نمی‌توان اعلام کرد، اما متناسب با منابع تامین شده از محل کسر پارکینگ که امسال حدود ۹۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده، سالی ۲هزار و ۵۰۰واحد پارکینگ از این محل تامین می‌کنیم و در کنار آن مشارکت با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری نیز در جای خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳پارکینگ طبقاتی
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از تکمیل ۳پارکینگ طبقاتی بزرگ در شهر تهران خبر داد و گفت: با انجام ۸ماه کار اجرایی عملیات ساخت پارکینگ طبقاتی امیرکبیر به پایان رسید. باتوجه به اینکه مراحل پایانی کار از جنس نازک‌کاری است، روند اجرایی آن سخت‌تر بود.
عباس شعبانی ادامه داد: 3پروژه دیگر از همین جنس در دست تکمیل است که شامل پارکینگ نیایش، پارکینگ مینابی و فرهنگ می‌شود که باید هرچه زودتر تعیین‌تکلیف شوند. میزان پیشرفت این پارکینگ‌ها از ۱۰درصد تا ۵۰درصد است. البته میزان پیشرفت پارکینگ مینابی ۸۰درصد است.
وی درباره رفع مشکلات زیرگذر امیرکبیر برای استفاده بهینه از این زیرساخت شهری توضیح داد: به‌عنوان نخستین قدم در مسیر شرق به غرب بزرگراه امام علی(ع) به این پارکینگ یک ورودی ایجاد کرده‌ایم. با توجه به اینکه در طراحی اولیه این پارکینگ یک تونل به‌صورت دوقلو درنظر گرفته شده است و یک تونل از آن به بهره‌برداری رسیده، تونل موازی دیگر در این زیرگذر به طول هزارمترمربع به‌زودی حفاری می‌شود تا این پروژه کامل شود.

مکث
سطل‌های زباله دوباره در خیابان‌ها نصب شدند

شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح پارکینگ امیرکبیر به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. او گفت: سطل‌های زباله که به‌دلیل اعتراضات از برخی خیابان‌ها جمع‌آوری شده بودند دوباره به جای خود بازگشته و در آینده طرح‌های دیگری برای حمل مکانیزه زباله اجرا می‌شود.
زاکانی همچنین درباره انتشار نامه‌ای از سوی اعضای شورا درباره اعتراض نسبت به انتصابات گفت: تمام انتصابات در شهرداری تهران توسط کمیته ارزیابی با 33پارامتر انجام شده است. ماحصل این بود که ۹۷درصد از کسانی که انتخاب شدند از افراد درون شهرداری بودند. نگاه ما در سال دوم این بود که تغییرات حداقلی باشد. به‌عنوان مثال شهرداران ۱۵منطقه تثبیت شدند. انتصابات یک کار حرفه‌ای است که برای آن از همه پیشنهاد می‌گیریم و ما‌بازای آن باید برای ما خروجی داشته باشد.وی افزود: اکنون که در اواخر ماه هفتم سال هستیم ما از ۵۴۰هزار تن آسفالت‌ریزی در تهران عبور کرده‌ایم؛ این درحالی است که در سال گذشته ۵۸۰هزار تن آسفالت‌ریزی تا پایان سال انجام شده بود و امسال در مهرماه توانستیم از این مرز بگذریم. پیش‌بینی می‌کنیم تا بهمن‌ماه 2کارخانه تولید آسفالت بزرگ‌مقیاس در تهران ایجاد کنیم تا به انداژه ظرفیت موجود امکان تولید آسفالت داشته باشد. علاوه براینکه درنظر داریم در شرق تهران نیز کارخانه آسفالت بسازیم تا تردد طولانی کامیون‌های حامل آسفالت، باعث کاهش کیفیت و افزایش هزینه حمل‌ونقل نشود.

مکث
پارکینگ ضد‌آتش

صاحبان خودرو‌ها ممکن است نگران آتش‌سوزی در این سازه‌های بزرگ زیرزمینی باشند؛ زیرا امدادرسانی به آنها دشوار است. پارکینگ امیرکبیر مجهز به تاسیسات گوناگونی برای اعلام حریق، جلوگیری از گسترش آن و همینطور خاموش کردن آتش است:
درب‌های مقاوم به آتش خودکار
سامانه اعلام حریق هوشمند
سامانه مدیریت و کنترل دود اتوماتیک
حسگر‌های پایش غلظت آلاینده‌های محیط
درهای کرکره‌‌ای برای جداسازی بخش‌های مختلف  
سامانه اطفای حریق دستی و خودکار مجهز به شیرآلات





 

این خبر را به اشتراک بگذارید