• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17730
+
-

بازار ماه رمضان زیر ذره‌بین بازرسان

با کنترل و تنظیم بازار، به دلیل افزایش تقاضا، از سودجویی‌ها جلوگیری می‌شود

بازار
بازار ماه رمضان زیر ذره‌بین بازرسان



 سید مهدی حسینی| اردبیل- خبرنگار:

همه ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان شور و حال خاصی در بین مردم شهرهای مختلف استان برای خرید مایحتاج این ماه مبارک به وجود می‌آید. با شروع این ماه مبارک بازار مواد غذایی رونق خاصی پیدا می‌کند، به طوری که مردم علاوه بر خرید روزانه خود، اقلامی مانند آرد برنج، خرما، قند، شکر و لبنیات را به طور ویژه در سبد کالاهای مصرفی این ایام قرار می‌دهند. تامین مایحتاج مردم در ماه رمضان از موضوعات مهمی است و مسئولان تلاش می‌کنند عرضه این اقلام و کالاهای اساسی به قیمت مناسب انجام شود؛ به همین دلیل در این زمینه نظارت و کنترل باید بسیار جدی گرفته می‌شود.

تنظیم بازار از جمله فعالیت‌هایی است که به منظور ایجاد ثبات در بازار و جلوگیری از نوسانات قیمت برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعمال می‌شود و توجه به این موضوع در ماه‌هایی که مصرف افزایش می‌یابد، نظیر ماه رمضان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با کنترل و تنظیم بازار، به دلیل افزایش تقاضا، از سودجویی‌ها جلوگیری شود. 


تفاوت قیمت در فروشگاه‌ها

«مهدی ناصری» یکی از همشهریان اردبیلی در گفت و گو با همشهری می‌گوید: در ماه مبارک رمضان مصرف کالاهای اساسی بالا می‌رود که باید دستگاه‌های متولی و همچنین نظارتی بر فراوانی کالاها، کیفیت و قیمت آن نظارت مستمر داشته باشند. «زهرا عابدیان» یکی دیگر از شهروندان نیز از برخی کم‌کاری‌ها در مورد نظارت کم بر فعالیت برخی صنوف گله می‌کند و می‌افزاید: وقتی برای خرید بعضی از اقلام مراجعه می‌کنیم، قیمت‌ها با یکدیگر تناسب ندارند و فروشندگان کیفیت متفاوت را دلیل تفاوت قیمت عنوان می‌کنند، در حالی که باید بازرسان به این مغازه‌ها هر روز سرکشی داشته باشند. 
«اسماعیل اخوی» شهروندی دیگر نیز از مسئولان می‌خواهد برای رفاه حال مردم و روزه‌داران از هیچگونه گرانفروشی، احتکار و موارد غیر بهداشتی در این ماه مبارک چشم‌پوشی نکنند و برابر مقررات برخورد کنند. 

«علی مجیدی» از شهروندان اردبیلی هم عنوان می‌کند: برخی دستفروشان اقدام به فروش مواد غذایی مانند آش و کباب با قیمت پایین‌تر می‌کنند و هیچگونه نظارتی بر نحوه تهیه و مواد اولیه آن‌ها نیست. امکان مسمومیت و بیماری برای شهروندان وجود دارد که مسئولان می‌توانند به راحتی این دستفروشان را جمع‌آوری کنند. 


اتحادیه‌ها، مصمم در تنظیم بازار

رئیس اصناف استان با اشاره به اینکه ثبات نسبی قیمت‌ها از سال گذشته تاکنون موجب رضایتمندی مردم شده است، به همشهری می‌گوید: احتمال افزایش کاذب قیمت‌ها وجود دارد که این اتفاق از سوی دستگاه‌های نظارتی کنترل می‌شود. 
«شاپور رضایی‌افشار» با اشاره به اینکه بازرسان در شهر برای تنظیم بازار ماه رمضان فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: برای جلوگیری از افزایش قیمت در این ماه مقرر شده تا تنظیم بازار از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان فرمانداری و جهاد کشاورزی انجام شود تا قیمت اقلام به ‌طوری که پیش‌بینی ‌شده، ارائه شود و از هرگونه افزایش قیمت در این ماه مبارک جلوگیری شود. 
رضایی‌افشار می‌گوید: مردم می‌توانند با مشاهده هرگونه تخلف در بازار، مراتب را به شماره‌های 124 و 33245191 گزارش دهند تا از طریق تعزیرات حکومتی نسبت به بررسی و برخورد با متخلفان اقدام شود. 


لبنیات افزایش قیمت ندارد

بازار لبنیات و گوشت از دیگر اقلام پرمصرف ماه رمضان در اردبیل است.  رئیس اتحادیه لبنیات استان در گفت و گو با همشهری تاکید می‌کند: کارخانه‌های صنایع لبنی در ماه مبارک رمضان، محصولات خود را با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی در فروشگاه‌های تعیین شده وزارت جهاد و وزارت صنعت ارائه خواهند کرد و هیچگونه افزایش قیمتی در این ماه در حوزه محصولات لبنی نخواهیم داشت. 

«وحید وثوق» با بیان اینکه هیچگونه کمبودی در محصولات لبنی در ماه رمضان نخواهد بود، اضافه می‌کند: انواع فرآورده‌های لبنی به وفور در اختیار خانواده‌هاست و هیچگونه افزایش قیمتی به دلیل کمبود اقلام، در بازار لبنیات نداریم. 

وی قیمت‌ محصولات لبنی را برحسب برند و نوع آن‌ها متفاوت ذکر می‌کند و می‌افزاید: مواد لبنی نسبت به سال گذشته 10 تا 20 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. هم‌اکنون با نظارتی که بر واحدهای فروش لبنیات و مغازه‌داران در استان می‌شود، متخلفان شناسایی و با آنها برخورد خواهد شد. 


افزایش نظارت بر بهداشت مواد غذایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان می‌گوید: در ماه مبارک رمضان با اتخاذ تدابیری، مشکلات بهداشتی را به حداقل ممکن می‌رسانیم. 
دکتر «قدرت اخوان‌اکبر» می‌افزاید: نیروهای دانشگاه علوم پزشکی در قالب 15 اکیپ بازرسی و نظارتی در این ماه، قبل و بعد از افطار از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی بازدید خواهند کرد. 
وی به مردم توصیه می‌کند از تهیه مواد غذایی گرم در ظروف یکبار مصرف خودداری کنند و از دستفروشان دوره‌گرد مواد غذایی تهیه نکنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید