• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17701
+
-

بازگشت آرامش به جایگاه‌های سوخت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس: 7 میلیون لیتر بنزین به جایگاه‌های سوختگیری استان تزریق شد

گزارش
بازگشت آرامش به جایگاه‌های سوخت




مرجان دشتی| شیراز - خبرنگار: 

از بعدازظهر یکم خرداد، شهروندان شیرازی به دلیل اعتراض کامیون داران حامل تانکرهای سوخت رسانی با صف‌های کیلومتری بنزین مقابل جایگاه‌های سوخت مواجه شدند. 
کامیون داران افزایش نرخ بیمه بدون تغییر دستمزد را علت اصلی اعتراض خود کردند. اختلال در جایگاه‌های سوخت رسانی از آنجا جدی شد که ازدحام و حجم سنگین خودورها، جایگاه‌ها را دچار کمبود سوخت کرد. این ازدحام برای دریافت بنزین تا جمعه نیز ادامه یافت و با توجه به حجم مراجعانی که خواستار دریافت بنزین در ظرف بودند، ماموران انتظامی فارس مجبور به حضور و نظارت بر روند توزیع سوخت شدند.


بحران تا روز چهارم

با اینکه فرماندار شیراز یک روز بعد از این اختلال به شهروندان اطمینان داد که نگران تأمین سوخت نباشند، اما همچنان برخی از مردم نگران تأمین بنزین مصرفی بودند.
«حیدر عالیشوندی» با بیان اینکه مشکلی در عرضه سوخت در جایگاه‌های این کلانشهر نداریم، گفت: تولید و عرضه سوخت در پالایشگاه شیراز به شکل پایدار و مستمر انجام می‌شود.
 وی از شهروندان خواست که به شایعات توجه نکنند و در صورت عدم نیاز ضروری به بنزین، در ساعات پایانی شب به جایگاه‌های تأمین سوخت مراجعه کنند.
عالیشوندی به شایعات منتشر شده در خصوص عدم امنیت حمل و نقل وسایل نقلیه سوخت رسان در تمام مسیرهای منتهی به شیراز نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری پلیس راهور تانکرها همانند روزهای قبل در حال تردد هستند و مشکلی در انتقال سوخت به جایگاه‌ها وجود ندارد.
اما طبق مشاهدات عینی در ساعات پایانی شب یا ساعات آغازین روز نیز وضعیت مساعد نبود و در مقابل بسیاری از جایگاه‌های سوخت شیراز تابلوی «بنزین تمام شد» نصب شده بود.


قول مساعد استاندار فارس

 از سوی دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در روز دوم اعتصاب اعتراض داران با اشاره به جلسه‌ای که با استاندار فارس در این خصوص برگزار شد اشاره کرد و گفت: استاندار فارس از حل مشکل تا پایان سوم خرداد خبر داده است.
 «علی اکبری» با بیان اینکه مشکل بنزین به دلیل اختلال در حمل بار از پالایشگاه‌ها بوده است، ابراز امیدواری کرد که براساس وعده استاندار شاهد رفع این مهم باشیم. وی در خصوص بروز این مشکل به صورت حاد در شیراز اضافه کرد: متاسفانه بالغ بر 50 درصد سوخت مورد نیاز فارس از خارج استان تأمین می‌شود.
اکبری به‌کارگیری ظرفیت لجستیک دستگاه‌های نظارتی را برای تأمین سوخت مورد نیاز مردم ضروری دانست و بر اهمیت استفاده از این ظرفیت تاکید کرد.


به کارگیری نفتکش‌های دولتی

برای رفع نگرانی شهروندان در تامین سوخت خودروهای خود، پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس به نقل از «هادی پژوهش جهرمی» نوشت: تمام نفتکش‌های دستگاه‌های دولتی و نیروهای مسلح در حوزه سوخت پای کار هستند و مشکلی در روند سوخت‌رسانی به جایگاه‌های سوختگیری وجود ندارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار؛ فارس با تکذیب شایعات مطرح شده پیرامون کمبود سوخت در شیراز به مردم اطمینان داد؛ هیچ مشکلی در این زمینه نیست و از آنان خواست به این شایعات توجه نکنند.
این مسئول گفـت: 7 میلیون لیتر بنزین برای تأمین سوخت مورد نیاز مردم به جایگاه‌های سوختگیری استان تزریق شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. مردم از مراجعه غیرضرور برای ذخیره کردن بنزین پرهیز کنند. وی همچنین به مطالبات و خواسته‌های رانندگان تانکرهای حامل سوخت اشاره و اضافه کرد: این قشر زحمتکش خواسته‌هایی داشتند و دولت به مطالبات آنان توجه کرد که از جمله آن افزایش نرخ کرایه و رسیدگی به وضعیت بیمه رانندگان و حقوق بازنشستگی آنان است.
پژوهش ادامه داد: در نشست‌هایی که با تشکل‌های صنفی رانندگان و تعاونی‌های مرتبط با این صنف در فارس برگزار شد، آن‌ها قول همکاری و شروع به کار داده‌اند.
پیش از آن نیز مدیر عامل پخش فراورده‌های نفتی استان به رسانه‌ها اعلام کرده بود که تا پایان روز دوم خرداد مشکل کمبود بنزین مرتفع خواهد شد اما این مشکل همچنان ادامه یافت و اگرچه از ازدحام خودروها در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت کاسته شد، اما تعطیلی بعضی جایگاه‌ها نشان از افزایش سطح تقاضا و متعادل نبودن میزان عرضه با تقاضای بنزین داشت. 


هجوم مردم به جایگاه‌ها

 مدیر جایگاه فجر در خصوص هجوم برخی مردم به جایگاه‌های سوخت بنزین در روزهای اخیر می‌گوید: هجوم مردم به جایگاه‌های سوخت به دلیل نگرانی از بابت کمبود بنزین بود که تنها باعث فشار روانی شد و شرایط سوخت رسانی در جایگاه‌ها را متشنج کرد.
«غلامحسین معدل» به مقدار سوخت رسانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: سوخت رسانی در این چند روز به جایگاه‌ها بیش‌از حد معمول بوده، اما به صورت منظم نبوده است که همین مسئله باعث مواجه شدن مردم با پمپ بنزین‌های تعطیل شد.
وی اضافه می‌کند: بدین ترتیب مردم از ترس کمبود بنزین به جایگاه‌های دیگر هجوم آورده‌اند و با توجه به افزایش مقدار سوخت رسانی این مشکلات رفع خواهد شد.

معدل در خصوص قیمت بنزین و مقدار فروش نیز می‌گوید: تنها اعتراض رانندگان کامیون باعث بروز چنین مشکلاتی شد و این مشکلات هیچ ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد.
وی با تاکید بر اینکه قیمت بنزین طی روزهای اخیر ثابت مانده است، ادامه می‌دهد: مقدار متوسط فروش روزهای اخیر در حدود 4 برابر یک روز معمولی بوده و حدود 155 هزار لیتر تا پایان پنج شنبه در این جایگاه بنزین فروخته شده است.
سرپرست جایگاه جهان نما نیز با اشاره به اینکه صنف کامیون‌های باربری و کرایه آنها با تانکرهای نفتکش متفاوت است، می‌گوید: کرایه کامیون‌های باربری با توجه به بارنامه و نرخی که پایانه‌ها برایشان مشخص می‌کند تعیین می‌شود، اما کامیون‌های نفتکش زیر نظر پخش فراورده‌های نفتی هستند و کرایه خود را از این شرکت دریافت می‌کنند.

«علیرضا پیروی» در خصوص وضعیت سوخت رسانی در روزهای اخیر می‌گوید: صبح پنج شنبه سوخت کافی به جایگاه جهان نما نرسید، به همین علت جایگاه جهان نما تعطیل شد. وی با اشاره به اینکه تأخیر در سوخت رسانی موجب کاهش فروش شده است، می‌افزاید: تعطیلی این جایگاه موجب ازدحام خودروها شد و دلیل دیگری نداشت.

پیروی با بیان اینکه فروش بنزین سوپر در جایگاه جهان نما بیشتر است، اضافه می‌کند: بنزین سوپر از یزد و اصفهان به این جایگاه می‌رسد و همین موضوع باعث کاهش فروش بنزین شد.وی با اعلام اینکه از پنج شنبه شب تا پایان روز جمعه 80 درصد جایگاه‌های سوخت شیراز بنزین داشتند، ادامه می‌دهد: نگرانی شهروندان در این روزها بی مورد بود و تشکیل صف‌های طولانی ضرورتی نداشت.پیروی به سو استفاده برخی افراد فرصت طلب در این شرایط اشاره می‌کند و می‌گوید: افرادی بدون ماشین وارد جایگاه می‌شوند و پس از پر کردن ظرف، چند متر بالاتر آن را با قیمت بیشتری به مردم می‌فروشند؛ البته تا جایی که می‌توانستیم سعی کرده‌ایم به این افراد بنزین کم‌تری بدهیم.
سرپرست جایگاه جهان نما از افزایش نیروهای انسانی جایگاه خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: برای هر شیفت 2 نفر به نیروهای جایگاه اضافه شده است و نیروی انتظامی و سپاه برای برقراری نظم در این مدت بسیار همکاری کرده‌اند.


گلایه‌های رانندگان

عضو انجمن صنفی تانکرداران فارس یکی از خواسته‌های رانندگان تانکرهای حامل سوخت را افزایش کرایه می‌داند و می‌گوید: از سال 93 تاکنون هیچ افزایش قیمتی را در این بخش شاهد نبوده‌ایم. «مسعود رضازادگان» که اعتقاد دارد ادامه فعالیت تانکرداران با کرایه فعلی ممکن نیست، می‌افزاید: پیگیری‌های مکرر ما مبنی بر افزایش کرایه بدون پاسخ ماند ناگزیر فعالیت خود را متوقف کردیم. یک راننده تانکر حامل سوخت نیز که اصرار داشت نامی از او در این گزارش برده نشود به دلایل اعتصاب کامیون داران و تانکرهای سوخت رسان اشاره می‌کند و می‌گوید: یک سال است که فقط به رانندگان وعده می‌دهند و هنوز اقدامی صورت نگرفته است. وی با یادآوری اینکه بارها از وضعیت دشوار معیشتی خود اعتراض کرده‌ایم، می‌افزاید: از سال گذشته قیمت قطعات کامیون به شدت افزایش یافته است؛ به عنوان مثال قیمت یک لاستیک 3 میلیون و 200 هزار تومان بود، اما حالا به 6 میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته و بسیار کمیاب شده است. این راننده معترض با بیان اینکه بر حق بیمه‌ها نیز حدود 80 هزار تومان افزوده شده است، اضافه می‌کند: طبق امضای تعهد نامه‌ای توسط استاندار فارس، فرماندار شیراز، رئیس ستاد بحران و... قول مساعد داده شده که طی حداکثر 20 روز آینده به مطالبات و خواسته‌های رانندگان جواب داده شود، اما همچنان کامیون‌های باربری در اعتصاب به سر می‌برند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید