• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17685
+
-

چهره زشت کودک آزاری

سامانه 123 اورژانس اجتماعی استان در سال 96 بیش از 13 هزار مورد تماس را ثبت کرده است

جامعه
چهره زشت کودک آزاری




فاطمه جعفرنژاد| ارومیه- خبرنگار:

کودک آزاری پدیده ای که در آذربایجان غربی نیز همچون نقاط مختلف دنیا شاهد آن هستیم، پدیده ای دردناک که گاهی روحی است و گاهی هم جسمی؛ برخی از جامعه شناسان معتقدند افزایش کودک آزاری به دلیل مشکلات اقتصادی و ازدواج‌های اجباری است.در این بین، برخی نیز خلاء قانونی برای مجازات کودک آزاران را عامل دیگری برای افزایش کودک آزاری مطرح می کنند.  
سامانه 123 اورژانس اجتماعی استان تنها در سال 96 بیش از 13 هزار مورد تماس در آذربایجان غربی را ثبت کرده است که این فقط آمار کودک آزاری هایی است که اطلاع داده شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار همشهری درباره پدیده کودک آزاری اظهار می کند: کودک آزاری به بدرفتاری با کودکان شامل سوء استفاده و آزار کودک (جسمی، جنسی، روانی و غفلت) و کلیه اعمالی که برای رشد و سلامت کودک مضر است گفته می شود.
«مهرداد مطلبی» با اشاره به مهم ترین مصادیق کودک آزاری در استان، می گوید: مهم ترین مصادیق کودک آزاری شامل کودک آزاری جسمی، روانی و غفلت‌ است که بیشترین موارد از نوع غفلت و آزار جسمی هستند.به گفته وی مهم ترین زمینه ها و عوامل پیدایش کودک آزاری در این استان آگاهی نداشتن از عواقب خشونت علیه کودکان، عوامل فرهنگی، اعتیاد والدین، اختلالات خانوادگی، فقر اقتصادی است.


اورژانسی برای کودک آزاری

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی در توضیحی درباره اورژانس اجتماعی 123 ابراز می کند: اورژانس اجتماعی یک خط تلفن 3 رقمی به شماره 123 است که برای افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی ارائه خدمات می کند. در صورت ارائه گزارش کودک آزاری، تیم سیار اورژانس اجتماعی به محل اعزام و ضمن بررسی موضوع در صورت ورود به محل جهت ارائه خدمات و انتقال کودک در اسرع وقت هماهنگی های لازم را با نیروی انتظامی و دادسرا انجام می دهد و با اخذ مجوز قضایی کودک آسیب دیده به مراکز انتقال داده می شود.

مطلبی تاکید می کند: در راستای آشنایی خانواده ها با اورژانس اجتماعی و خدمات آن در استان در تمامی شهرستان های دارای اورژانس اجتماعی با نصب بنر، پخش بروشور و حضور تیم های تخصصی در مناطق آسیب خیز سعی بر معرفی و شناساندن خدمات اورژانس اجتماعی شده است.وی در ادامه سخنان خود می افزاید: بیش از 190 متخصص در حوزه روانشناسی، مشاوره، مددکاری، مشاوره حقوقی، کارشناس تربیتی و پرستاری در مراکز آسیب و اورژانس های اجتماعی فعالیت دارند تا گامی در راستای کاهش آسیب های کودک آزاری برداریم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی با بیان این که در 13 شهرستان استان اورژانس اجتماعی فعالیت می کند، می گوید: ‌ کودکان آسیب دیده توسط بهزیستی از چندین منظر مورد حمایت قرار می گیرند که شامل حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست با نگهداری دائم در مراکز شبه خانواده، پذیرش و ساماندهی کودکان کار و در معرض آسیب در مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی و ارائه خدمات حمایت مادی و معنوی و نیز ارائه خدمات مادی و معنوی به دختران در معرض آسیب در خانه سلامت است.مطلبی با اشاره به فعالیت های اصلی اورژانس اجتماعی می افزاید: ارائه خدمات روانشناختی، مددکاری، حقوقی و تربیتی با دسترس قرار دادن خط تلفن 123 تیم سیار، مرکز مداخله در بحران های فردی و خانوادگی و پایگاه خدمات اجتماعی با 3 ویژگی مهم  تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از جمله مهم ترین فعالیت های این اورژانس است. به گفته وی در سال 96 بیش از 13 هزار مورد با خط 123 تماس گرفته شده است.

معاون امور اجتماعی درباره تعداد پایگاه ها یا مراکزی که خدمات اجتماعی به شهروندان ارائه می کنند، می گوید: 6 پایگاه خدمات اجتماعی،  13 مرکز اورژانس اجتماعی، 4 تیم مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق، مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی، مرکز خانه سلامت دختران و مرکز خانه امن که ویژه زنان خشونت دیده است در استان فعالیت دارند.


تعریف کودک آزاری

«هوشنگ عطاپور» کارشناس موضوعات اجتماعی با طرح این سوال که اصلا موضوع کودک آزاری چرا می تواند به عنوان آسیب اجتماعی مطرح شود؟ تعریف دقیق کودک آزاری چیست و چه ارتباطی با سایر آسیب های اجتماعی دارد، ابراز می کند: کودک به عنوان عضوی وابسته به مراقبت و نیازمند سرپرست، دارای احتیاجاتی است که از تامین نیازهای فیزیولوژیک تا نیازهای روحی و روانی او گسترده است، تامین نیازها در درجه اول بر عهده والدین و در صورت غیبت آن ها بر عهده قیم و سرپرست قانونی اوست. هر نوع رفتار صادره از سرپرست های قانونی با کودکی که توان دفاع از خود را ندارد که منجر به تهدید و یا آسیب جسمی و روانی شود، کودک آزاری است، پس کودک آزاری در حریم خانواده یا سکونتگاه رسمی کودک اتفاق می‌افتاد، و سایر رفتارهای خارج از محیط خانواده را که ممکن است برای کودکان رخ دهد، می توان سو استفاده از کودکان و یا جرم و بزه علیه آن ها تعریف کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید