• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17731
+
-

گام‌های لرزان ساوه در حوزه گردشگری

یک فعال حوزه گردشگری: روستاهای زیبا و بنا‌های تاریخی باارزش فقط بخشی از ظرفیت گردشگری ساوه محسوب می‌شوند که به‌درستی به آنها رسیدگی نشده است

گردشگری
گام‌های لرزان ساوه در حوزه گردشگری




صبا خایانی| اراک- خبرنگار:

وجود آب‌انبارها، کاروانسراها، آسیاب‌ها، چشمه‌های تاریخی و سراهای زیبا در کنار قلعه‌های تاریخی، تکیه‌ها و صدها آثار تاریخی و طبیعی از دوره‌های پیش از اسلام، سلجوقیان و صفویان فقط بخشی از ظرفیت‌های گردشگری ساوه است. اما با وجود تمامی این گنجینه‌های تاریخی و جذاب، در چند سال اخیر حال و هوای گردشگری این شهرستان چنگی به دل نمی‌زند. ساوه از شهرستان‌‌های مهم مرکزی و دومین شهر استان از نظر وسعت و جمعیت محسوب می‌شود. این شهرستان شامل 4 شهر و ده‌ها روستاست که هر کدام ویژگی‌های چشم‌نواز و قابل توجهی در حوزه گردشگری دارند. با وجود ظرفیت‌های متعدد در بخش گردشگری به نظر می‌رسد این شهرستان نتوانسته است در صنعت گردشگری موفق عمل کند. بدون تردید رونق صنعت گردشگری در کنار ظرفیت‌های صنعتی می‌تواند در رونق شهر و زندگی مردم موثر باشد.


توسعه گردشگری، مطالبه شورای شهر ساوه

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ساوه می‌گوید: در سال‌های گذشته به دلایل مختلف بخش تاریخی و گردشگری ساوه مغفول مانده و از ظرفیت‌های این بخش برای توسعه گردشگری و درآمدزایی به نحو مطلوبی استفاده نشده بود.
«مرتضی سعیدی‌نیک» بیان می‌کند: در دوره جدید شورای شهر ساوه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و شورای شهر به عنوان نماینده شهروندان مسائل بخش گردشگری و تاریخی ساوه را از دستگاه‌های مرتبط به عنوان مطالبه‌ مردمی پیگیری می‌کنند. در این زمینه جلسه‌های متعددی با مسئولان میراث فرهنگی ساوه برگزار و مشکلات  و ظرفیت‌های بخش گردشگری و تاریخی ساوه که مورد غفلت واقع شده بودند، مطرح شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ساوه اظهار می‌کند: محدوده چهارسوق بازار تاریخی ساوه به محل تجمع پرنده‌فروشان تبدیل شده بود که برای حفظ نظافت بافت تاریخی این مجموعه بخشی از پرنده‌فروشان به مکانی دیگر منتقل شدند و انتقال بخش دیگر نیز در دست پیگیری قرار دارد.
سعیدی با تاکید بر اهمیت وجود کارشناسان خبره در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه می‌گوید: برای حفظ مجموعه‌های تاریخی مانند مسجدجامع ساوه و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به بررسی‌های کارشناسی و نگاه علمی نیاز داریم که تحقق این مهم به سازمان متولی این بخش و بهره‌گیری از کارشناسان مربوط می‌شود. با مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه جلسه‌هایی برگزار و تصمیم‌هایی برای ساماندهی وضعیت اماکن تاریخی و توسعه گردشگری اتخاذ شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ساوه ادامه می‌دهد: در کنار اقداماتی که باید برای حفظ ابنیه تاریخی و ایجاد زیرساخت‌های توسعه گردشگری انجام شود، شورای شهر به منظور تعامل بیشتر با تورهای مسافرتی و گردشگری و نیز برای معرفی ساوه و ظرفیت‌های این شهر در بخش گردشگری برنامه‌ریزی کرده است که به زودی عملیاتی می‌شود.


گردشگری شهر آوه بی‌رمق مانده است

یکی از شهرهای جذاب و دیدنی ساوه‏، «آوه» است. آوه با وجود قدمت 7هزارساله در استان و کشور ناشناخته مانده و سالانه پذیرای تعداد محدودی از گردشگران است.
 عضو شورای شهر «آوه» می‌گوید: متأسفانه بناهای تاریخی آوه سال‌هاست که مورد بی‌توجهی و غفلت قرار دارد و فقط مدت کوتاهی است که بخشی از بناهای تاریخی این شهر مورد توجه واقع شده است.
«قاسم قاسمی» بیان می‌کند: از جمله بناهای تاریخی آوه کاروانسرا و آب‌انبار مربوط به دوره صفویه است که قبل از تبدیل شدن آوه به شهر مرمت این بناها پیگیری شد ولی متاسفانه انجام نشد. در نهایت بعد از پیگیری مستمر، 2 سال پیش مرمت کاروانسرا و آب‌انبار شروع شد که تاکنون تنها بخشی از این 2 مجموعه مرمت شده است.

عضو شورای شهر آوه می‌افزاید: بعد از اتمام مرمت مجموعه کاروانسرا، این مکان به موزه تبدیل و اشیای قدیمی مربوط به آوه از میراث فرهنگی استان و شهرستان به این موزه انتقال داده می‌شود که ایجاد این فضا مورد پیگیری شورای شهر آوه قرار دارد.
قاسمی با اشاره به تخریب مسجد جامع این شهر در سال‌های قبل و ایجاد مسجدی جدید در آن مکان تاکید می‌کند: در صورت نبود رسیدگی لازم، سایر بناهای تاریخی نیز چنین سرنوشتی خواهند داشت. تپه تاریخی آوه مربوط به دوران سلجوقی و از مهم‌ترین بناهای تاریخی این شهر است. برای اکتشاف شهر تاریخی این تپه که در زیر خاک مدفون شده قبلاً اقداماتی انجام شده، اما اکتشاف نیمه‌تمام باقی مانده است. در صورت رسیدگی به این ابنیه تاریخی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، این شهر پتانسیل جذب گردشگر را دارد که باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.


ساوه مستعد گردشگری است

یک فعال حوزه گردشگری می‌گوید: شهرستان ساوه به دلیل موقعیت جغرافیایی محل گذر وسایل نقلیه متعدد است. این موضوع می‌تواند فرصتی مناسب برای جذب گردشگر باشد.

«رضا میرزاخانی» بیان می‌کند: برای بهره‌گیری از این فرصت باید زیرساخت‌های پذیرش گردشگر فراهم و در خصوص ظرفیت‌های موجود اطلاع‌رسانی شود، اما باید توجه داشت این اطلاع‌رسانی در مورد ظرفیت‌هایی مانند بناهای تاریخی ساوه به تنهایی کفایت نمی‌کند و اگر به حفظ این بناها بی‌توجهی شود، نمی‌توانیم انتظار بازدید گردشگران از این مجموعه‌ها را داشته باشیم. زمانی که یک بنای تاریخی با وجود قدمت و باارزش بودن مورد بی‌توجهی قرار گیرد و نمایی مخروبه از یک اثر باقی بماند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم گردشگران به ساوه بیایند و از چنین بنایی بازدید کنند.

این فعال حوزه گردشگری می‌افزاید: روستاهای زیبا و چشم‌نواز و ابنیه تاریخی باارزش فقط بخشی از ظرفیت گردشگری ساوه محسوب می‌شوند که متأسفانه به درستی به آنها رسیدگی نشده است.
میرزاخانی با اشاره به برنامه پاک‌سازی ابنیه تاریخی که اواخر سال قبل در استان و هم‌راستا با آن در ساوه اجرا شد، اظهار می‌کند: یکی از مکان‌هایی که پاک‌سازی شد مسجد جامع ساوه بود که به دلیل عدم رسیدگی شمایل بنای مخروبه را پیدا کرده بود. بر اساس پیگیری‌های نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس، رسیدگی به وضعیت مسجد جامع ساوه در دستور کار مسئولان قرار گرفته و در حال انجام است. اما فقط این مجموعه به رسیدگی نیاز ندارد و باید برنامه مدون و دقیقی برای تمامی اماکن تاریخی تعریف شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید