• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17694
+
-

دور دور در نوبهار

«نوبهار» و خیابان های منتهی به آن یکی از مراکز مهم ازدحام و شلوغی در شهر کرمانشاه هستند

در شهر
دور دور در نوبهار




فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

ترافیک امروز در تمام جهان به یک دغدغه مهم تبدیل شده و اکثر کلانشهرهای دنیا برنامه های خود را بر مبنای کاهش ترافیک تدوین می کنند. این معضل گریبانگیر ایران هم شده و اکثر شهرهای کرمانشاه ساعت‌ها ترافیک سنگین و نیمه سنگین دارند و دیگر شلوغی خیابان ها فقط به پایتخت محدود نمی شود.
شهر کرمانشاه هم با جمعیت یک میلیون نفری و وجود چند صد هزار دستگاه خودرو یکی از شهرهای گرفتار ترافیک است و مردم گاهی ساعت ها از وقت خود را برای رسیدن به یک مقصد مشخص پشت ترافیک می گذرانند. افزایش جمعیت و میزان تردد، بالا رفتن تعداد خودروها و پایین بودن ظرفیت خیابان‌هایی که چند دهه قبل طراحی شده‌اند، همه باعث شده حتی خیابان های کوچک و گاهی یکطرفه کرمانشاه هم درگیر ترافیک باشد. «نوبهار» و خیابان های منتهی به آن یکی از مراکز مهم ازدحام و شلوغی در شهر کرمانشاه است و گاهی مردم برای عبور از همین خیابان باید یک ساعت در ترافیک بمانند.

عوامل متعددی به ترافیک خیابان نوبهار دامن می زند، از توقف دوبل خودروها برای خرید از مغاز های حاشیه خیابان گرفته تا خودرو هایی که بی هدف و فقط برای وقت گذرانی به اصطلاح در این خیابان دور دور می کنند. این شلوغی زندگی مردم اطراف را پر اغتشاش کرده و ترافیک حتی به خیابان های همجوار مانند چهار راه سنگر، برق، گلستان و ... نیز کشیده شده است.


شرایط دشوار برای ساکنان

« مسعود بهرامی» یکی از مغازه‌داران خیابان نوبهار است و می گوید: از ساعت 5 به بعد اینجا غلغله می‌شود، هم مردم برای پیاده‌روی و خرید می آیند و هم جوانان با خودرو های آخرین مدل می آیند و بی هدف دور می زنند. وی ادامه میدهد: از سوی دیگر دست‌فروشان نیز در حاشیه خیابان بساط می کنند و خودروهایشان را نیز کنار بساطشان گاهی به صورت دوبل پارک می کنند که به ترافیک موجود دامن می‌زند. این شهروند اضافه می کند: اخیرا برخی از افراد بساط دست‌فروشی را در خودروهایشان برپا می کنند و خودرو را کنار خیابان نگه می دارند که خود به ترافیک دامن می زند.

بهرامی معتقد است که این شلوغی و ازدحام برای مردمی که ساکن این منطقه هستند و نیاز به ترددهای ضروری دارند شرایط را دشوار کرده است. «فیروزه محمدی» ساکن یکی از آپارتمان های نوبهار است و می گوید: اگر قرار باشد غروب از خانه برای کاری خارج شویم هیچوقت خودرو نمی آوریم؛ چون فقط خارج شدن از خانه تا رسیدن به خیابان اصلی نیم ساعت زمان می برد؛ چون حتی در تمام کوچه و پس کوچه های نوبهار خودرو پارک می شود. وی می افزاید: بسیاری از افرادی که به نوبهار می آیند هدف خاصی ندارند، فقط برای سرگرمی و گذران وقت خودروی خود را در شلوغی خیابان می اندازند و کار و زندگی مردم را هم مختل می کنند. این شهروند بابیان این‌که بسیاری از جوانان با خودروهای گران قیمت مدام از بالا به پایین خیابان می روند، اضافه می کند: نیمی از ترافیک نوبهار مربوط به همین خودروهاست که اگر گاهی تصادف مختصری هم رخ دهد چون خودورها مدل بالا هستند باید مدت زیادی منتظر بمانند تا پلیس برسد که خود عامل دیگری برای ایجاد ترافیک است.


برخورد پلیس

« بهنام عیوضی» یک دکه دار در محدوده خیابان نوبهار است و می گوید: دور دورها با تاریک شدن هوا بیشتر می شود و بسیاری از مواقع خودروی راهنمایی و رانندگی اطراف میدان اصلی 17 شهریور می ایستد و با خودرو هایی که تردد بیهوده داشته باشند، برخورد می کند. وی ادامه می دهد: برخورد راهنمایی و رانندگی به تنهایی کافی نیست، در درجه اول باید فرهنگسازی کرد که افراد اگر کار غیرضروری دارند از آوردن خودرو به داخل خیابان خودداری کنند و پس از آن نیز باید فکری به حال وضعیت خیابان ها کرد که مربوط به چند دهه قبل است و دیگر ظرفیت این‌همه ترافیک ندارد.
عیوضی معتقد است: طرح های مقطعی برخورد با افراد متخلف و یا حتی زوج و فرد کردن خودروها هم جواب نمی دهد و اولویت باید مبتنی برنامه‌ریزی بلندمدت باشد. این در حالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی شهر کرمانشاه طرح مقطعی ترافیکی در ماه رمضان را درحال اجرا دارد که شاید مسکنی موقت باشد.


افزایش تعداد نیروهای پلیس

سرهنگ « فضل الله شیری» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان می گوید: برای مدیریت ترافیک در ماه رمضان تعداد نیروهای پلیس راهور در معابر تقویت شده و نسبت به روان‌سازی ترافیک و تسهیل رفت و آمد خودروها اقدام خواهند کرد. وی همچنین از برخورد جدی با تخلفات حادثه‌ساز، تردد کامیون ها، حرکت خودروها با سرعت بالا و ... هم خبر می دهد.

شیری ادامه می دهد: حضور مأموران تا پایان ترافیک در معابر ادامه خواهد داشت و ماموران پلیس راهور به‌صورت ویژه در اطراف مساجد، اماکن تفریحی و فرهنگی، اماکن زیارتی، مجتمع‌های تجاری و ... استقرار خواهند یافت. شاید اگر این طرح های ترافیکی فقط مختص به ایامی مانند ماه رمضان نباشد و همواره تدام پیدا کند بتواند به کاهش ترافیک خیابان هایی مانند نوبهار هم کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :