• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17729
+
-

بندر خشک؛4 سال روی کاغذ

رفع موانع مصوبه بندر خشک می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و اشتغال زایی، سبب رونق کسب و کار لرستان شود

اقتصاد
بندر خشک؛4 سال روی کاغذ




عباس دارایی| خرم آباد- خبرنگار:

با گذشت نزدیک به 4سال از دریافت مجوز احداث بندرخشک در خرم آباد،هنوز این مصوبه اجرایی نشده است. خرم آباد در حالی از ظرفیت‌های بالایی برای ایجاد بندرخشک بهره مند است که سرمایه‌گذار اولیه آن پس از سپری شدن 4سال از اخذ مجوز نتوانسته است کاری از پیش ببرد.

این در حالی است که دریافت مجوز بنادر خشک در کشور به سختی صورت می‌گیرد و با وجود اخذ مجوز بندر خشک خرم آباد،ضعف سرمایه‌گذار و همچنین برخی مشکلات زیرساختی عملا سبب شده است تا این طرح با رکود روبه‌رو شود.
با توجه به اهمیت بنادر خشک و نقش این بنادر در تسهیل سرمایه گذاری، اشتغال زایی و به تبع آن، رونق کسب و کار به نظر می‌رسد باید مسئولین استان با رفع موانع اجرایی شدن این طرح در خرم آباد در راستای اجرایی شدن بندرخشک استان تلاش کنند.


جهش اقتصاد لرستان با ساخت بندرخشک

یک فعال حوزه اقتصادی در گفت و گو با همشهری درباره ویژگی‌های بندر خشک و تاثیر آن بر اقتصاد لرستان اظهار می‌کند: بندرخشک، نقش موثری در تسهیل امور تجاری و اقتصادی استان دارد و با توجه به مزایای فراوان آن، لرستان با ایجاد این بندر با جهش محسوسی در اقتصاد روبه‌رو خواهد شد.
«رضا خواجوی» می‌افزاید: خرم آباد کاملا مستعد ایجاد بندرخشک است و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی استان،ایجاد چنین بندری در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و همچنین رونق اقتصادی بسیار موثر خواهد بود.
وی عنوان می‌کند: ایجاد بندر خشک، مطالبه‌ای است که فعالان اقتصادی و تجار استان برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های صادرات آن را بارها مطرح کرده اند اما متاسفانه به دلایلی با وجود اخذ مجوز،اجرایی شدن آن در محاق فرورفته است.


نیاز بندرخشک به راه آهن و فرودگاه

خواجوی می‌گوید: ایجاد بندرخشک نیازمند حمل و نقل ریلی و فرودگاه است و استان از این مزیت برخوردار است و با توسعه حمل و نقل ریلی که در راه آهن دورود به خرم آباد در حال اجراست، استان می‌تواند با ایجاد بندرخشک در حوزه اقتصادی متحول شود. وی بیان می‌کند: ایجاد بندر خشک در خرم آباد علاوه بر حلقه ارتباط اقتصادی شمال به جنوب کشور سبب ایجاد سرعت در ترانزیت با کمترین هزینه مالی و مشکلات زیست محیطی می‌شود.


مزایای ایجاد بندر خشک

خواجوی عنوان می‌کند: بنادر خشک در زمینه تسهیل صادرات کالا در بنادر، واسطه بین بنادر دریایی و بازارهای هدف و همچنین انتقال کالا بین شبکه‌های بزرگ حمل‌ونقل داخلی و توزیع آن نقش موثری دارند.
این فعال اقتصادی می‌افزاید: بندر خشک طرحی است که کاملا در خرم آباد توجیه اقتصادی دارد و مجوز آن نیز اخذ شده و نباید بیش از این معطل برخی موانع باشد که در استان‌های دیگر به راحتی قابل رفع هستند و بنابراین نباید این فرصت تاریخی از استان سلب شود.


وجود زیرساخت لازم برای ایجاد بندر خشک

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان هم در این باره اظهار می‌کند: مجوز احداث بندرخشک خرم آباد سال 93 از سوی شورای عالی آمایش کشور دریافت شده است. دریافت مجوز برای بنادر خشک بسیار سخت است اما خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های استان و وجود ۲ شاخصه حمل و نقل ریلی و فرودگاه در استان، راه اندازی این بندر مورد تایید قرار گرفته و مجوز آن صادر شده است.
«محمد رضا صفی خانی»، با بیان این‌که ایجاد بندر خشک تحولی در توسعه اقتصادی لرستان است، عنوان می‌کند: موقعیت ممتاز لرستان و همجواری با استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه موجب می‌شود  در آینده بندرخشک خرم آباد از سایر بنادر آزاد کشور اهمیت بیشتری پیدا کند.


بی میلی دولت برای ایجاد بندرخشک

صفی خانی می‌گوید: دولت در ایجاد بنادر خشک هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌کند و تمایلی به این کار ندارد اما تاکید دولت استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار در ایجاد بنادر خشک است. رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان می‌افزاید: سرمایه‌گذاری که برای ایجاد بندر خشک در خرم آباد اعلام آمادگی کرده بود در سال‌های اخیر عملا پای کار نیامده و ناتوان است.وی با بیان این‌که زمینی که برای ایجاد این بندر در جاده کمربندی در نظر گرفته شده است معارض محلی دارد،ادامه می‌دهد: این زمین 72هکتاری به رغم این‌که ملی است اما دارای معارضینی است که در روند اجرای طرح مانع تراشی کرده اند.


به دنبال سرمایه‌گذار جدید هستیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان این‌که به دنبال سرمایه‌گذار جدید برای احداث بندر خشک خرم‌آباد هستیم، اضافه می‌کند: سرمایه‌گذاری که برای چنین طرح عظیمی ورود پیدا می‌کند  باید اهلیت داشته و برای اجرای طرح سرمایه‌گذاری فعال و پای کار باشد.
 اگر سرمایه‌گذار جدیدی ورود پیدا کند و با این سرمایه‌گذار موافقتی حاصل شود کل طرح بندر خشک به او واگذار می‌شود 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید