• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 22 آبان 1401
کد مطلب : 176911
+
-

سقوط بیت‌کوین با اختلاس رمزارزی

رمزارز
سقوط بیت‌کوین با اختلاس رمزارزی

طی روزهای گذشته، افت تاریخی رمزارزها و به‌ویژه بیت‌کوین در صدر اخبار این حوزه بوده است. در این میان نام یک صرافی با عنوان FTX به‌عنوان عامل اصلی این اتفاقات بیشتر از همیشه خودنمایی کرده است. این ماجرا تا حدی پیش رفت که مدیرعامل این صرافی رمزارزی با اعلام ورشکستگی از سمت خود استعفا داد. این در حالی بود که افت بیت‌کوین در پی این اتفاقات در 2سال اخیر، بی‌سابقه عنوان شد و حتی تا 15هزار دلار در برابر هر بیت‌کوین سقوط کرد.
 
سرمایه مشتریان برای منافع شخصی
به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، «سم بنکمن-فرید» به‌عنوان مدیرعامل صرافی FTX از سپرده‌های مشتریان، وام‌هایی را برای شرکت Alameda Research که متعلق به‌خود اوست، درنظر گرفته و به این ترتیب این شرکت را به مبلغ 10میلیارد دلار به این صرافی بدهکار کرده است.
بعضی از اقتصاددانان ازجمله «فرانسیس کاپولا» با اشاره به اینکه صرافی‌هایی مانند FTX نباید پول مشتریان خود را سرمایه‌گذاری کنند، می‌گوید: «نباید با این دارایی‌ها کاری انجام داد. آنها به‌معنای واقعی کلمه باید در آنجا ذخیره شوند تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.»با اینکه تقریبا همه از نوسان بالای رمزارزها اطلاع دارند، اما FTX بیش از نیمی از سرمایه مشتریان خود را به Alameda Research وام داده است که از این سرمایه برای شرط‌بندی روی سایر ارزهای دیجیتال و کمک به سایر شرکت‌های کریپتو که برای مقابله با رکود کلی بازار در تلاش هستند، استفاده شده است.
مشکلات FTX با یک مقاله از CoinDesk شروع شد که ترازنامه Alameda را زیر سؤال برد و گفت که بیشتر آن از FTT، توکن اصلی صرافی تشکیل شده است. پس از آن چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار بایننس اعلام کرد که قصد دارد میلیاردها FTT یا همان توکن FTXخود را به فروش برساند که باعث سقوط این ارز دیجیتال شد.
FTX از زمانی که برای ادامه حیات خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده، مشتریانش تلاش می‌کنند سرمایه خود را از این صرافی خارج کنند. هر دو شرکت Alameda Research و صرافی FTX به وسیله «سم بنکمن-فرید» مدیریت می‌شوند. او چند روز پیش با عذرخواهی از مشتریان گفت: «من اشتباه کرده‌ام و باید بهتر عمل می‌کردم.»
 
اعلام ورشکستگی
اتفاقات اخیر باعث شده است که استعفای مدیرعامل FTX و ثبت ورشکستگی این شرکت در برخی از رسانه‌ها منتشر شود. به‌طوری که به‌نظر می‌رسد این صرافی رمز‌ارز، درخواست ورشکستگی فصل 11ایالات متحده را ثبت کرده است. این در حالی است که بسیاری از کاربران این شرکت نمی‌دانند که آیا می‌توانند دوباره به پول‌های خود دسترسی پیدا کنند یا خیر.
در شروع ماه نوامبر، FTX یکی از ارزشمندترین صرافی‌های رمز‌ارزی بود و ارزش ثروت «سم بنکمن-فرید» به‌عنوان بنیانگذار این شرکت، حدود 16میلیارد دلار برآورد می‌شد. حالا دیگر بنکمن-فرید، مدیرعامل این صرافی نیست و ثروتی برایش باقی نمانده است.
اتفاقی که برای FTX افتاد، در ساده‌ترین سطح معادل بحران‌های بانکداری محسوب می‌شود. مشتریان این شرکت اعتماد خود را به این صرافی از دست داده‌اند و نگران امنیت دارایی‌های خود شده‌اند. در نتیجه، همه به فکر برداشت سرمایه‌های خود افتاده‌اند. FTX نه یک بانک بلکه یک صرافی است که باید سرمایه کاربران خود را در جریان نگه دارد. اما این شرکت، بخش زیادی از پول‌ها را در یک شرکت معاملات رمز‌ارزی دیگر به نام Alameda سپرده‌گذاری کرد و اینگونه یک بحران کم‌سابقه را رقم زد.
 
وعده فرید
مدیرعامل این صرافی تلاش می‌کند تا 9.4میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران مختلف خود برای نجات FTX جمع‌آوری کند. بنکمن-فرید همچنین به مشتریان خود وعده داده که پول آنها در این صرافی محفوظ باقی خواهد ماند.
آینده FTX هم‌اکنون نامشخص است. بزرگ‌ترین صرافی کریپتو، یعنی بایننس، چند روز قبل اعلام کرده بود که می‌خواهد FTX را بخرد تا اطمینان حاصل کند که مشتریانش پول خود را پس می‌گیرند. با این حال، این معامله به‌دلیل سوءاستفاده احتمالی FTX از دارایی مشتریان، توسط بایننس منحل شد. در بیانیه این صرافی آمده بود که مسائل این شرکت خارج از کنترل یا توانایی ما هستند.
 
کلاهبرداری رمزارزی
Alameda که خود تحت مالکیت بنکمن-فرید قرار دارد، در ماه‌های اخیر زیان‌های سنگینی در معاملات خود کرده بود و نمی‌توانست حداقل به سرعت، پول FTX را برگرداند. بنابراین زمانی که کاربران این صرافی خواستار برداشت سرمایه‌های خود شدند، سرمایه‌ای وجود نداشت و این شرکت ورشکست شد. این اتفاق شاید در ظاهر شبیه نوعی کلاهبرداری یا نوعی اختلاس از سوی بنکمن-فرید به‌نظر برسد که با کمک شرکت دوم خود قصد کسب سود را داشته است، اما نکته جالب اینجاست که FTX بخش بزرگی از این پول‌ها را در قالب رمز‌ارز خودش اختراع کرده بود. در واقع، بخش بزرگی از این سرمایه‌ها در قالب توکن FTT بود و عمده سپرده‌هایی که به Alameda منتقل شدند، با FTT وثیقه شده بودند.
بارها درباره توکن‌های جعلی هشدار داده شده است. FTX هم میلیاردها دلار سرمایه را به شکل ودیعه از طریق توکن ساختگی خود به Alameda منتقل کرده بود تا Alameda بتواند با این سرمایه‌ها روی سایر رمز‌ارزهای ساختگی معامله کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید